דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

טור אישי / נראות טרנסית היא חרב פיפיות

לרגל יום הנראות הטרנסי שצוין השבוע, אליאנה ויינברגר דורשת את הנראות של הקהילה ושל בני הברית שלה במאבק על חיי הטרנסיות

צעדת הקהילה הטרנסית ליד התחנה המרכזית בתל אביב (צילום ארכיון: מרים אלטשר/ פלאש90)
צעדת הקהילה הטרנסית ליד התחנה המרכזית בתל אביב (צילום ארכיון: מרים אלטשר/ פלאש90)
אליאנה ויינברגר

נראות היא חרב פיפיות חדה.

בחזית אחת, נראות מגבירה את האור, א.נשים יפים ומדהימים מקבלים ולוקחות במה וקול. צועקות וקיימות. זה מחנך ומאפשר לפתח שיחה. א.נשים רואים שיש כל כך הרבה אופציות לחרוג ולהיות טרנס, וזה דבר מהמם וראוי. מרגשת אותי כל יציאה מהארון: של חברות שלי, של חניכים שלי, של א.נשים שאני לא מכירה. אין דבר יותר יפה מאיתנו. ככל שאנחנו נראות יותר, העולם אמור להיות יפה יותר, לא כך?

אז לא, וכאן החזית השנייה והמסוכנת. מאז הופעתה של הדוגמנית והשחקנית לברן קוקס ("כתום זה השחור החדש") על שער מגזין טיים ביוני 2014, הנראות הטרנסית גדלה: בסדרות, בסרטים, בספרים, בכתבות, בתחקירים, בערוצי החדשות. הקיום הטרנסי הפך מבלתי נראה ושולי לקיום ציבורי שלא נראה כמותו. כעת הנראות שלנו היא לא רק בידינו, אלא נשלטת בידי סיסג'נדרים (לא טרנס) שמנהלים את העולם.

כשהכתב מזלזל בזהותה ובקיומה של המרואיינת שלו, הוא פוגע בנראות של הקהילה כולה. וזה לא נגמר במדיה, מחקרים פסאודו-מדעיים נכתבים כדי להוכיח שהקיום הטרנסי הוא נוראי ולא טבעי, והכי גרוע, דיונים פוליטיים, משפטיים וחוקיים מתרחשים על גבינו, בלעדינו. מקבלי החלטות, נבחרי ציבור, מחליטים כיצד אנו צריכות לחיות, ואם בכלל מגיע לנו לחיות.

בשנים האחרונות ממשלות בכל העולם מחפשות דרכים להגביל את הקיום הטרנסי, שהפך, בגלל הנראות העצומה שלנו, להוות איום. לא אנסים, לא רוצחים, לא גזענים, לא עשירים: חריגה מגדרית היא הדבר הכי מסוכן בעולם בעת הזו.

זה חוצה מפלגות ומחנות פוליטיים. הבחירות האלה לא שינו לי כלום. אני לא פוחדת יותר או פחות. בישראל אנחנו עדים רק לקצה הקרחון של יוזמות חקיקה שמכוונות לפגוע ולהוקיע את הקיום הטרנסי מהחברה.

נכון, טרנסיות בישראל לא נרצחות כמו בשאר העולם. מאז 2006 לא אירע רצח בקרב חברי.ות הקשת הטרנסית, לעומת 12 נשים טרנסיות לפחות שנרצחו מתחילת השנה בארצות הברית, לאחר ש-2020 הייתה מהמסוכנות ביותר עם לפחות 44 נרצחות בארצות הברית ויותר מ-350 ברחבי העולם.

אני מופתעת שעוד לא עלו בישראל הצעות חוק להגביל טרנסיות משימוש בתאי שירותים ציבוריים, ספורט או טיפול רפואי.

אבל הן עוד יבואו, כי בקצב שלה, ישראל עוד תצטרף לשורת האומות הגדולות בעולם שפועלות נגדנו, אם זו ארצות הברית שביטלה את ההגנה עלינו מפני אפליה בטיפול רפואי, או בריטניה שחייבה ילדות וילדים עד גיל 16 לקבל אישור מבית משפט לטיפול בחוסמי הורמונים. זה באמת לא משנה אם זו ממשלה חשוכה או חברת כנסת שדוברת לשון נקבה באופן קבוע. טרנסיות תמיד נזרקות מתחת לגלגלים.

אני מייחלת ליום שזה יפסיק להיות המצב הנתון. נראות היא חרב פיפיות, ככל שיותר רואים אותנו, כך שונאינו גדלים ונהפכים לקולניים יותר.

לעומת זאת, דוגמה יפה לסולידריות של הקהילה עם בנות בריתה, היא המכתב הפתוח של עמותת GLAAD שהתפרסם ביום רביעי, יום הנראות הטרנסי.

המכתב מתייחס למתקפה הבוטה של מחוקקים על הקהילה ולצביעות של תומכיהם, שלכאורה מחוקקים חוקים כדי להגן על ילדות ונשים בשם הפמיניזם, ומדגיש שפמיניסטיות אמיתיות אינן תומכות בחוקים אלה ובהגבלה ומשטור על גוף ומגדר. על המכתב כבר חתומות יותר מ-450 פמיניסטיות משפיעות ומפורסמות, פוליטקאיות, ספורטאיות, שחקניות, מוזיקאיות ועוד.

הדרישה שלי ממך, קורא.ת יקר.ה, היא למחות ולצאת לרחובות כשזה יגיע לחקיקה מסוכנת מהסוג שהזכרתי. אפילו לא צריך לחכות שזה יגיע, אפשר כבר עכשיו לדרוש הגנה חוקית בסיסית, בתעסוקה, בדיור, בבריאות. לדרוש סיקור עיתונאי ראוי ומכבד. לחנך לכך שחייהן של טרנסיות שווי ערך. לחנך לשוויון ערך האדם על כל המשמעויות שלו. זאת הנראות הנדרשת, שלי ושלך. של כולנו. יום נראות שמח.

***

יום הנראות הטרנסי מצוין בכל העולם ב-31 במרץ, ומוקדש לא.נשים טרנס ולהעלאת מודעות לאפליה ואלימות כלפיהן.ם ברחבי העולם. החג נוסד על ידי הפעילה הטרנסג'נדרית רייצ'ל קרנדל במישיגן ב-2009.

למידע נוסף, לתרומה ולהתנדבות:

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!