דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

החקלאים מזהירים: ביטול חד צדדי של סבסוד המים הוא "מכת מוות ל-60% מהמשקים"

התאחדות חקלאי ישראל ערכה כנס חירום בתגובה לתכנית משרד האוצר ורשות המים לבטל את הסבסוד לחקלאים עד יוני 2028 | אבשלום וילן, מזכ"ל ההתאחדות: "לא נסכים לשום הסכם שיושג ללא הידברות עימנו"

חקלאי נוהג בטרקטור בשדה חקלאי (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
חקלאי נוהג בטרקטור בשדה חקלאי (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

"החקלאות שלנו בסכנה. המהלך החד צדדי והבלתי חוקי שמנסה לקדם משרד האוצר ינחית מכת מוות על כ-60% ממשקי החקלאות הישראלית", כך הזהיר אתמול (ראשון) אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. וילן אמר את הדברים בכנס חירום שערכה ההתאחדות בתגובה לפרסום בחודש שעבר על כוונת משרד האוצר ורשות המים לבטל, חד צדדית, את סבסוד המים לחקלאות.

התכנית לביטול הסבסוד נועדה להמשיך את הרפורמה במשק המים שנחקקה ב-2017, על ידי איזון מחדש של תעריפי המים השונים המסופקים לחקלאים (שפירים, קולחין ומליחים), תוך הוזלת תעריף המים לצריכה ביתית. המשתתפים בכנס החירום, בהם נציגי חקלאים, מועצות אזוריות, ומשרד החקלאות, להתייעץ עם החקלאים, ומתחו ביקורת על הבחירה לפגוע באופן חד צדדי בחקלאות הישראלית, דווקא במהלך משבר הקורונה שהמחיש את נחיצותו של משק מקומי יציב ואיכותי.

"זוהי לא פחות מהכרזת מלחמה נגד החקלאות הישראלית, ולא נסכים לשום הסכם שיושג ללא הידברות עימנו", אמר וילן, "אנו יוצאים למאבק, במטרה למנוע את הפגיעה בחקלאות המקומית ולהביא לכך שמחירי המים בישראל יהיו הוגנים ויאפשרו את קיומה".

לטענתו, "מדובר במהלך שיגרום לאלפי חקלאים לאבד את פרנסתם ומקום עבודתם ויגדיל את מעגל דורשי העבודה בישראל, שמונה כבר כיום מאות אלפי אנשים בגלל השלכות משבר הקורונה. הממשלה וגורמי המדינה צריכים לקבל החלטות תוך התחשבות גם בשיקולים משקיים-תעסוקתיים, ולא לגרום במישרין להגדלה ישירה של מעגל האבטלה במדינת ישראל."

עמית יפרח, מזכ״ל תנועת המושבים, אמר כי "העלאת מחירי המים תמוטט משקים חקלאיים בכל רחבי הארץ ואף תפגע בענפים שלמים. חקלאי ישראל מספקים תוצרת חקלאית טרייה ואיכותית לתושבים בעת חירום ושגרה כאחד. אנו לא ניתן יד להעלאת מחירי המים לחקלאות״.

שי חג׳ג׳, יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים: "נצטרך להיאבק על מחירי המים. יש תכניות להעלות את המחירים, דבר שהחקלאות לא תוכל לשאת. נילחם בכל דרך כדי להבטיח שמחירי המים לא יעלו, ואף ירדו". חג'ג' קרא להעביר את משק המים ממתכונת מימון סגורה, המצריכה עלייה בתעריף בעבור כל השקעה, למשק מים פתוח.

איתן ברושי, יו"ר ארגון מים לישראל, טען כי "צריך קודם כל לחוקק את חוק החקלאות. זה הבסיס שממנו אפשר לצאת למהלכים הבאים. לתשומת לב הממשלה הבאה: תכללו את זה כדרישה בהסכם הקואליציוני, זה התנאי להכל, אחרת לא תהיה חקלאות בישראל".

על פי התכנית שהוכנה על ידי רשות המים ואגף התקציבים במשרד האוצר ופורסמה באתר רשות המים לתגובות הציבור, סבסוד המים לחקלאות יקוצץ בהדרגה החל מיולי 2022 עד ביטולו המוחלט ביוני 2028. עוד כוללת התכנית הצעה לבטל את הפיצוי לחקלאים במקרים של מחסור במים בשל שנות בצורת, על ידי קביעת אמינות הספקה מופחתת מראש לחקלאים בסך של 80%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!