דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

"האיראנים רוצים לנקום, אבל יש פער גדול בין הרצון לבין היכולת"

ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, מנתח את המשמעות של הפיצוץ בנתנז על עתיד היחסים בין ישראל, ארצות הברית ואיראן: "אני מתקשה לראות את הממשל האיראני פורש מהתהליך הדיפלומטי בגלל הפיצוץ"

רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי: "ברור שהנשיא ראיסי הוא בן טיפוחיו של חמינאי" (צילום: אלבום פרטי)
רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי: "ברור שהנשיא ראיסי הוא בן טיפוחיו של חמינאי" (צילום: אלבום פרטי)
אוריאל לוי

"התגובה האיראנית לפיצוץ בנתנז תלויה במה שיעלה בשיחות בוינה", אומר ל'דבר' ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי. "הקריאות באיראן לנקמה ופרישה משיחות הגרעין שנערכות בווינה נשמעות היטב. האיראנים רוצים לנקום, אבל יש פער גדול בין הרצון לבין היכולת. אני מתקשה לראות את הממשל האיראני פורש מהתהליך הדיפלומטי בגלל הפיצוץ."

הפסקת החשמל במתקן העשרת האורניום אתמול בנתנז הייתה "פעולה ישראלית מסווגת", לפי דיווח בניו יורק טיימס מאתמול (ראשון) בלילה. על פי גורמי מודיעין בארצות הברית ובישראל ששוחחו עם העיתון, חידוש תהליך ההעשרה במתקן עשוי להיארך לפחות תשעה חודשים. שר החוץ האיראני האשים הבוקר את ישראל ואיים בנקמה. הפיצוץ נעשה שעה שנציגים איראנים דנים עם דיפלומטים מהמערב בוינה על חידוש הסכם הגרעין והסרת הסנקציות מעל איראן.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן בנתנז באיראן, ארכיון. (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP, File)
צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן בנתנז באיראן, ארכיון. (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP, File)

האם האירוע הזה יוביל להתמתנות של איראן בשיחות הגרעין עם המערב או דווקא להקצנה בדרישותיה?
"אני לא חושב שהאירוע הנקודתי הזה יוביל להתמתנות או הקצנה. איראן משוועת לחזור להסכם הגרעין ולהסיר מעליה את הסנקציות, והיא לא תיתן לישראל להכתיב את הטון בנוגע לכך."

מה דעתך על עיתוי הפיצוץ?
"אני מניח שהאירוע בנתנז הוא ניסיון לפגוע ביכולות ההעשרה וביכולות המחקר ופיתוח של איראן. יש לי תחושה של דז'ה וו אחרי הפיצוצים שהתרחשו בקיץ האחרון. בשונה מהפגיעות הקודמות במתקני הגעין, הפעם יש תהליך מדיני ברקע."

כיצד משפיעות השיחות על חידוש הסכם הגרעין?
"אם השיחות בווינה יבשילו להסכמה בין איראן לבין האמריקאים והסנקציות יוסרו, לאירוע אתמול לא תהיה השפעה מהותית מבחינת התגובה של איראן, ואיראן תידרש לגלגל לאחור את היכולות הגרעיניות שלה, מה שייתן לה די זמן לערוך תיקונים בנתנז."

ואם השיחות בווינה לא יתקדמו?
"אז בכל מקרה נראה צעדים נוספים בהתקדמות של איראן לעבר הגרעין. הצעדים שנראה יהיו מול הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ובמתקנים אחרים, כמו למשל בפרודו."

מה דעתך על העימות הימי בין ישראל לאיראן?
"העימות הימי הוא זירה נפרדת מהעימות סביב הגרעין. בעימות הימי הסוגיה המרכזית היא עד כמה ישראל יכולה לצפות לגיבוי אמריקאי. ההדלפות הרבות מצד ארצות הברית יכולות להעיד על חוסר נכונות אמריקאית לגבות את ישראל בזירה הזו. יכול להיות שישראל מעריכה שיש פרק זמן קצר עד שהסכם הגרעין יחזור, מה שיכביד על הפעילות הימית בהמשך, ולכן מנצלים את חלון ההזדמנויות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!