דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הנשק של ביידן לגיוס תמיכה בתכניתו: נתונים על מצב התשתיות בארה"ב

מ-11,748 קילומטרים של כביש מהיר במצב גרוע במישיגן ועד המחסור בתשתיות אינטרנט במיסיסיפי: הממשל האמריקאי מנסה לגייס תמיכה ציבורית שתגבר על ההתנגדות הרפובליקנית

אנשים יושבים למרגלות קווי מתח גבוה בניו ג'רזי, ארה"ב. (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
אנשים יושבים למרגלות קווי מתח גבוה בניו ג'רזי, ארה"ב. (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

הבית הלבן מגביר את המאמץ לקידום תכנית ההשקעה בתשתיות של הממשל בגובה 2.3 טריליון דולר על ידי פרסום דו"ח המפרט את המצב הרעוע של כבישים, גשרים, רשתות חשמל ודיור בר השגה בכל אחת מ-50 המדינות.

הנשיא ג'ו ביידן צפוי להיפגש היום (שני) עם חברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים, והוא יוכל להשתמש בדו"ח כדי להראות כיצד תכנית ההשקעות שגיבש יכולה לסייע לבוחרים שלהם.

תמונה עגומה של תשתיות שהוזנחו

הנתונים בדו"ח, שהגיע לידי סוכנות הידיעות איי.פי., נותנים נקודת מבט עגומה על הכלכלה הגדולה בעולם, אחרי שנים של דחיות ועיכובים בתיקון התשתיות. הדו"ח מציין ששיעור גבוה מדי מהתשתיות לא בטוח לתנועת כלי רכב, בכל מהירות, ומדגיש את העלויות הנובעות מאירועי מזג אוויר קיצוניים, שהפכו ליותר תכופים בעקבות שינויי האקלים. הדו"ח מצביע גם על הפריסה הלא מלאה של תשתית אינטרנט מהיר במדינה והמחסור החמור במסגרות טיפול לגיל הרך.

הדו"ח, שמתבסס על מגוון מקורות מידע פרטיים וציבוריים, מראה כי במדינת מישיגן לבדה יש 11,748 קילומטרים של כביש מהיר במצב ירוד. הרחובות המשובשים בצפון קרוליינה עולים לבעלי הרכבים 500 דולר בשנה בממוצע. לאיווה יש 4,571 גשרים שדורשים תיקון. קרוב ל-4 מכל 10 רכבי תחבורה ציבורית באינדיאנה נמצאים במצב גרוע כל כך שיש להעבירם למגרשי גרוטאות. בתי הספר בפנסילבניה זקוקים ל-1.4 מיליארד דולר עבור אחזקה ותיקונים.

הממשל בונה על כך שהנתונים ישקפו את המציאות היומיומית של אזרחי ארה"ב, שנתקלים בבורות בכביש, נתקעים בפקקי תנועה ארוכים או מחכים לאוטובוסים שכמעט אף פעם לא עומדים בלוח הזמנים המתוכנן שלהם. הציבור האמריקאי, מאמינים בממשל, פתוח לתכנית ההשקעה, והאסטרטגיה של ביידן היא להשתמש בתמיכה הציבורית כדי להתגבר על התנגדויות בקונגרס.

"אנחנו לא צריכים לעבוד קשה כדי לשכנע את העם האמריקאי שהתשתית בארה"ב זקוקה לשיפור משמעותי", אמר אתמוך שר התחבורה פיט בוטיג'ג' בראיון לרשת הטלוויזיה 'פוקס ניוז' לקראת פרסום הדו"ח, "העם האמריקאי יודע את זה כבר".

הרפובליקנים מתנגדים, הבוחרים שלהם עשויים לתמוך

חברי קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית מיהרו לדחות את התכנית של ביידן. לטענתם, רק חלק מזערי מהתקציב שלה מיועד להשקעה בתשתיות מסורתיות. הרפובליקנים מצביעים על כך -400 מיליארד דולר מיועדים להרחבת תכנית הבריאות הממלכתית Medicaid, כך שתחול על מטפלים סיעודיים וחלקים ניכרים מהתקציב יממנו תחנות טעינה לרכבים חשמליים. מתנגדי התכנית מותחים ביקורת גם על ההוצאה הנרחבת להתמודדות עם אי הצדק הגזעי של מערכות הכבישים המהירים בארה"ב, שחלקם נסללו כך שהרסו שכונות של שחורים.

הדו"ח שגיבש הממשל מגבה את טיעוני הרפובליקנים על הצורך להוציא יותר כסף על תיקון כבישים וגשרים. התכנית של ביידן אמורה לחדש 32,187 קילומטרים של כבישים, אך בקליפורניה לבדה יש 22,885 קילומטרים של כבישים במצב גרוע.

המחוקקים הרפובליקנים מתנגדים גם למימון התכנית על ידי העלאת מס החברות מ-21% ל-28%, הגדלה גלובלית של מס המינימום, והגברת האכיפה של מס ההכנסה, חלק משורת שינויים במערכת המס שהציע ממשל ביידן.

"מדובר בתכנית רווחה ממלכתית עצומה, שמשולבת בהעלאת מס מסיבית על בעלי עסקים קטנים שיוצרים מקומות עבודה", אמר הסנטור הרפובליקני ממיסיסיפי רוג'ר וויקר בראיון לרשת ABC, "אני לא יכול לחשוב על רעיון גרוע יותר".

עם זאת, הדו"ח המפרט את המצב ב-50 המדינות מבהיר שהאנשים אותם מייצג וויקר יוכלו דווקא להנות מהתכנית, חלק מהמאמץ של ביידן להבטיח את תמיכתם של בוחרי שתי המפלגות. זו אולי גם הסיבה שהסנטור יהיה אחד מהמשתתפים בפגישה שיקיים היום הנשיא.

מיסיסיפי, המדינה אותה מייצג וויקר, זקוקה ל-4.8 מיליארד דולר עבור מי שתייה -289 מיליון דולר עבור בתי ספר. קרוב לרבע ממשקי הבית במדינה לא מחוברים לאינטרנט, ושיעור דומה מתגורר באזורים בהם אין תשתיות אינטרנט מהיר. תושבי מיסיסיפי שמשתמשים בתחבורה ציבורית מעבירים 87.7% מהזמן שלהם בנסיעות מביתם למקום העבודה ובחזרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!