דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אולימפיאדה

סיכום אולימפי / אז מה השיגו המדינות באזורנו בריו 2016?

המתאבק הארמני, הנערה האירנית, מרימת המשקולות המצרית ולוחם הטקוואנדו הירדני - השכנים הקרובים והרחוקים שלנו הביאו מדליות. חוץ מהשיאים האולימפיים, נשברו כמה תקרות זכוכית ונפרצו כמה מחסומים.

מרימת המשקולות המצרית - שרה אחמד (צילום: סוכנות AP).
מרימת המשקולות המצרית - שרה אחמד (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

ספורטאים 'שכנים' לישראל הביאו הישגים רבים למולדתם בשבועיים האחרונים – מתאבק ארמני, שזכה בזהב, נערה איראנית הביאה מדליה נשית ראשונה למולדתה, מרים משקולות גיאורגי שבר את שיא העולם, מרימת משקולות מצרית שזכתה להיות האישה הערביה הראשונה בעולם שזוכה במדלייה אולימפית ולוחם טקוואנדו ירדני (עם שורשים בישראל) הביא מדליית זהב ראשונה לממלכה.

איראן

לא רק בהשפעתה הכלכלית והפוליטית איראן היא מעצמה אזורית מתחזקת, אלא גם בהישגיה האולימפיים: עם שלוש מדליות זהב, שתיים מהן בהנפת משקולות ואחת בהיאבקות, ו-8 מדליות בסך הכל, איראן היא המדינה שזכתה בהכי הרבה מדליות במזרח התיכון. אמנם הנבחרת האולימפית של איראן לא שיחזרה את השיא אליו הגיעה באולימפיאדת לונדון 2012, אך הגיעה להישגים נאים.

קימיאה עליזדה האירנית לוחמת הטקוואנדו (צילום: Mohammad Hassanzadeh / ויקיפדיה).
קימיאה עליזדה האירנית לוחמת הטקוואנדו (צילום: Mohammad Hassanzadeh / ויקיפדיה).

אליה וקוץ בה, לנשים באיראן אסור להיכנס לאצטדיונים ולאולמות ספורט מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. דאריה סאפאי, חובבת ספורט איראנית שחיה בבלגיה, נוהגת להגיע בשנים האחרונות למשחקים של הנבחרות השונות של מדינתה בתחרויות עולמיות כשהיא אוחזת בשלט עם הכיתוב "תנו לנשים באיראן להיכנס לאצטדיונים". סאפאי הניפה שלט במשחק של נבחרת הכדורעף האיראנית, הסדרנים באולם ביקשו ממנה להוריד אותו שכן הוועד האולימפי הבינלאומי אוסר על ביטויים פוליטיים במהלך המשחקים, וכשסירבה – הוצאה מהאולם. מחאתה של סאפאי התפרסמה ברשתות החברתיות והביאה לביקורת רבה על יחסה של איראן לנשים. והנה, ימים ספורים לאחר התקרית, זכתה האיראנית קימיאה עליזדה במדלית ארד בטאקוונדו, מדלייה ראשונה בהיסטוריה לאשה איראנית. רוחאני אמנם בירך אותה בחשבון הטוויטר שלו, אך האם זכייתה תביא לשינוי בחברה האיראנית?

הישגי המדינות השכנות - ריו 2016 (גרפיקה: דבר ראשון).
הישגי המדינות השכנות – ריו 2016 (גרפיקה: דבר ראשון).

יוון

למרות המשבר הכלכלי המעמיק ומשבר הפליטים שהקשה על אזרחיה, הנבחרת האולימפית של יוון רשמה הישג אדיר, הטוב ביותר שלה מאז אולימפיאדת אתונה 2004: שש מדליות, מתוכן שלוש מדליות זהב. מעניין לראות שיוון דומיננטית בענפים שונים מאלו שיתר המדינות באזור מובילות בהם: ענפי ההיאבקות והרמת משקולות, ובמובן הזה יוון היא מדינה אירופאית מובהקת.

הסטודנטית אנה קורקאקי, התפרסמה בריו לאחר שזכתה במדליית זהב בירי אקדחים מ-25 מטר, ובמדליית ארד בירי אקדחים מ-10. אנה בת ה-20 מתאמנת עם אביה בשעות הפנאי, וביתר הזמן לומדת חינוך מיוחד באוניברסיטת מקדוניה בסלוניקי.

אנה קורקאקי היווניה - ירי באקדח (צילום: Zoismanaris / ויקיפדיה).
אנה קורקאקי היווניה – ירי באקדח (צילום: Zoismanaris / ויקיפדיה).

מתעמל יווני אחר ששמו יצא למרחוק, הוא אלפתריוס פטרוניאס, המכונה 'שר הטבעות'. פטרוניאס זכה במדליית הזהב במתקן הטבעות בהתעמלות מכשירים. לפי בלוג העוקב אחר מתעמלים, פטרוניאס עושה פארקור (קפיצות בין בניינים) בשעות הפנאי ואף משתתף במחאה נגד חרמות והשפלות של ילדים.

גיאורגיה

בדומה להישגיה באולימפיאדות קודמות, המשלחת הגיאורגית השיגה שבע מדליות אולימפיות, מתוכן שתי מדליות זהב, בענפי ההיאבקות, הג'ודו והנפת משקולות. גיאורגיה מדורגת במקום השמיני בעולם בכמות מדליות הזהב שהשיגה ביחס לגודל אוכלוסייתה.

לאשה טלחדזה מרים המשקולות מגיאורגיה (צילום: Agência Brasil Fotografias / ויקיפדיה).
לאשה טלחדזה מרים המשקולות מגיאורגיה (צילום: Agência Brasil Fotografias / ויקיפדיה).

הספורטאי הגיאורגי המפורסם ביותר הוא ללא ספק לאשה טלחדזה. לאשה בן ה-22, הוא הראשון בעולם שהגיע למשקל משוקלל של 473 ק"ג בהרמת משקולות, לאחר שדחק 258 ק"ג והניף 215 ק"ג. טלחדזה שבר את השיא הקודם של האיראני ראזה זדה חוסיין, שנרשם באולימפיאדת סידני 2000 ועמד על ק"ג אחד פחות.

אזרבייג'ן

המשלחת האזרית רשמה שיא חדש בהיסטוריה של המדינה הצעירה והשיגה 18 מדליות אולימפיות. מדליית זהב אחת בטקוואנדו, שבע מדליות כסף בהיאבקות, ג'ודו, אגרוף וקאנו, ו-10 מדליות ארד בטאקוונדו, היאבקות, אגרוף וקאנו. במדליית הזהב זכה לוחם הטאקוונדו רדיק איסאייב.

לוחם הטאקוונדו רדיק איסאייב מאזרבייג'אן (צילום: סוכנות AP).
לוחם הטאקוונדו רדיק איסאייב מאזרבייג'אן (צילום: סוכנות AP).

סיפור מעניין הגיע מזירת האיגרוף: הקובני יאנסיאר טולדו התחרה ברבע הגמר נגד לורנצו סוטומאיור שגם הוא מקובה. לורנצו לבש את מדי אזרבייג'ן. לורנצו ניצח, המשיך ברצף ניצחונות עד הגמר, ולבסוף זכה במדליית כסף בעבור אזרבייג'ן. לפני הזכייה במדליה הודה לקובה באומרו "את כל מה שיש לי אני חייב לקובה. שם למדתי הכול. זוהי המולדת שלי." עוד הוסיף כי "מפאת הנסיבות אני כרגע במדי מדינה אחרת ונלחם עבור צבעים אחרים".

טורקיה

טורקיה זכתה בשמונה מדליות, אחת מזהב וחמש מתוכן בהיאבקות. זהו ההישג הטוב ביותר של הטורקים מאז אולימפיאדת אתונה 2004. את הזהב הטורקי קטף אלוף העולם בהיאבקות חופשית, טהא אקגול לאחר שגבר על האיראני קומייל גאסמי.

אלוף העולם בהיאבקות חפשית טהא אקגול הטורקי (צילום: Mohammad Hassanzadeh / ויקיפדיה).
אלוף העולם בהיאבקות חפשית טהא אקגול הטורקי (צילום: Mohammad Hassanzadeh / ויקיפדיה).

מתאבק טורקי אחר, שזכה במדליית כסף בקטגוריית משקל אחרת, הוא ריזה קיאלפ. ריזה התפרסם בגנות התבטאות גזענית ובתוקפנות נגד ארמנים ויוונים, לאחר שנאסר עליו להשתתף באליפות העולם בהיאבקות ב-2013. ריזה צייץ בחשבון הטוויטר שלו נגד המפגינים בכיכר תקסים באיסטנבול, תוך שהוא מאשים את המפגינים שהם "ארמנים ויוונים גנבים ובוגדים", ואף איים עליהם.

ארמניה

המשלחת הארמנית לאולימפיאדת ריו חזרה למולדתה עם ההישג הגדול ביותר בהיסטוריה של המדינה: מדליית זהב ו-3 מדליות כסף במשקולות והיאבקות. ארמניה מצויה במשבר כלכלי עמוק בשנים האחרונות, וסובלת מהתקפות של אזרבייג'ן איתה היא מצויה במצב מלחמה. מצבה הקשה של המדינה הורגש באולימפיאדה; ארמניה מדורגת במקום החמישי בעולם, ביחס בין המדליות בהן זכתה לבין התמ"ג שלה. שלושה ספורטאים ארמנים התחרו תחת דגלה של רוסיה, ביניהם מיכאיל אלויאן, מתאגרף יזידי שנולד וגדל בארמניה.

את ההישג הפוליטי ביותר באולימפיאדה ניתן לזקוף לזכות המתאבק הארמני ארתור אלכסניאן. בחצי הגמר הביס אלכסניאן את המתאבק הטורקי צ'נק לידם, וריגש את העם הארמני, בני הדור השני, השלישי והרביעי לניצולי רצח העם הארמני. לאחר קרב אדיר בגמר, בו הביס את המתאבק הקובני יסמאני קבררה, קטף את מדליית הזהב ודמע לצלילי ההמנון הארמני, בעת קבלת מדליית הזהב השנייה בהיסטוריה של המדינה.

המתאבק הארמני ארתור אלכסניאן (צילום: Mohammad Hassanzadeh / Tasnimnews).
המתאבק הארמני ארתור אלכסניאן (צילום: Mohammad Hassanzadeh / Tasnimnews).

על הפודיום חשף אלכסניאן גופיה, ועליה תמונתו של רוברט אבג'יאן, גיבור ארמני, שנפל בקרב בנגורנו קרבאך לפני 4 חודשים. יחידתו של אבג'יאן הותקפה על ידי הקומנדו של צבא אזרבייג'ן בליל 1-2 באפריל 2016. הייתה זו התקפת פתע לאחר חודשים של שקט. כל חבריו של אבג'יאן נפלו במערכה והוא נותר לבדו. אבג'יאן הניח את נשקו והרים את ידיו כאות של כניעה. לאחר שהאזרים התקרבו אליו, שחרר נצרת רימון שהיה בכיסו והתפוצץ יחד עם אויביו. הוא זכה באות הגבורה הגבוה ביותר של נגורנו קרבאך: "גיבור ארצ". חיילי הקומנדו האזרי, לאחר הקרב, חדרו לכפר ארמני סמוך ורצחו 4 קשישים. סיפורי הזוועה האלה לא נשמעו בתקשורת הבינלאומית, והדרך של אלכסניאן להשמיע אותם הייתה בהזדהות עם אבג'יאן.

ירדן

ירדן חגגה מדליה ראשונה בהיסטוריה בחגיגת ענק: לוחם הטאקוונדו אחמד אבו גוש זכה במדליית זהב. אבו-גוש בן ה-20 הפך לגיבור הלאומי של ההאשמים וקיבל שיחת טלפון מהמלך עבדאללה שאמר לו: "אני מאושר מאוד כמו כל הירדנים".

לוחם הטקוואנדו הירדני - אחמד אבו גוש (צילום: Salem Khamis / ויקיפדיה).
לוחם הטקוואנדו הירדני – אחמד אבו גוש (צילום: Salem Khamis / ויקיפדיה).

תושבים בכפר אבו גוש, הסמוך לירושלים, חגגו את זכייתו ובמסגד נשמעו קריאות שמחה בתום תפילות יום השישי. סבו וסבתו של המדליסט האולימפי היגרו מהכפר לירדן לפני עשרות שנים, ואחמד נולד שם. הם נותרו בקשר הדוק עם כל קרובי המשפחה בכפר ומגיעים לביקורים ממושכים מדי שנה.

מצרים

המשלחת המצרית זכתה בשלוש מדליות ארד, בהרמת משקולות ובהיאבקות. הגיבורה הגדולה של העולם הערבי היא שרה אחמד: הערביה הראשונה בהיסטוריה שזוכה במדליה אולימפית. שרה זכתה במדליית הארד בהרמת משקולות בקטגורית משקל של עד 69 ק"ג, לאחר שהרימה משקל משוקלל של 255 ק"ג. שרה בת ה-18 אמרה לסוכנות הידיעות AFP כי "לא היה קל להתחרות כאן, כל האתלטיות מנוסות מאוד. מקווה שזה יעודד בנות אחרות להשתתף בספורט. דור חדש של מרימות משקולות תכנסנה לתמונה. התחלה חדשה."

כווית

הוועד האולימפי השעה את הוועדה האולימפית של כווית, בטענה שהממשלה מתערבת בענייני הוועדה, ואסרה עליה את ההשתתפות באולימפיאדת ריו 2016. זו הפעם השנייה שכווית מושעית, לאחר שהושעתה ב-2010, אך הותר לה להשתתף אולימפיאדת לונדון ב-2012. עם זאת, תשעה אזרחי כווית השתתפו באולימפיאדה תחת דגלה של "המשלחת האולימפית העצמאית" לצד משלחת הפליטים, ושניים מהם אף זכו במדליות. היורה פאהיד אל-דהני זכה בזהב. הייתה זו מדליית הזהב הראשונה שמשלחת עצמאית זכתה בה, ובשעת הענקתה הושמע המנון האולימפיאדה והונף דגל האולימפיאדה. היורה הכוויתי עבדוללה אל-ראשידי זכה במדליית ארד.

https://twitter.com/GeorgeBakhos/status/763509622137167872

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!