דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירוויזיון

צרפת, שווייץ או מלטה: אלה המועמדות המובילות לניצחון באירוויזיון

הפופ הסוחף של הזמרת ממלטה, השנסון הצרפתי שלוקח אותנו 80 שנה אחורה לאדית פיאף, השכנה ממזרח שמעזה גם היא לשיר בצרפתית, או אולי בכלל הפתעה סובייטית | התרחישים האפשריים לגמר האירוויזיון הערב, ומה ייחשב הצלחה עבור עדן אלנה

נציגות צרפת, מלטה ושווייץ באירוויזיון 2021 (צילום: AP Photo/Peter Dejong)
נציגות צרפת, מלטה ושווייץ באירוויזיון 2021 (צילום: AP Photo/Peter Dejong)
מאור הוימן

תחרות האירוויזיון ה-65 ברוטרדם תיחתם הערב (שבת) במופע הגמר הגדול, שבו ינסו 26 מדינות לזכות בתחרות ולארח את אירוויזיון 2022. מיהן המתחרות שיגיעו לישורת האחרונה ומה עם עדן אלנה? התשובות כאן.

צרפת

מאז בחירתה של ברברה פראבי לייצג את צרפת בתחרות, היא מובילה את טבלאות ההימורים. השנסון הקלאסי והדרמטי שהזכיר למאזיניו את אדית פיאף עשוי להביא לצרפת את ניצחונה הראשון מאז 1977. זה תרחיש שיזכיר את 2017, אז ניצחה פורטוגל עם בלדה קלאסית בשפת המקור, ויחזיר את חובביה האדוקים של התחרות לימים רחוקים שבהם השפה הצרפתית שלטה בה.

כמה רחוקים? ב-1988 הייתה הפעם האחרונה שבה ניצח בתחרות שיר בצרפתית. כוכבת קנדית בשם סלין דיון ייצגה אז את שווייץ, והניצחון באירוויזיון הפך אותה לזמרת הבינלאומית המצליחה שאנחנו מכירים היום.

שווייץ

לפני חצי הגמר, כתבנו כאן שההופעה עלולה להכשיל את סיכויי הניצחון של שווייץ. אנחנו שמחים לומר שהתבדינו, והופעתו של גיונ'ז טירז בחצי הגמר החזירה אותו למפת הניצחון. מיקומו בסדר ההשמעה, 11, מעיד כנראה על הצלחתו בחצי הגמר.

אם יצליח לתת גם הערב הופעה קולית מדויקת ומושלמת כמו זו שראינו ביום חמישי, מיקומו בשלישייה הפותחת מובטח, ואולי אחרי 33 שנה שווייץ אף תזכה לארח את האירוויזיון הבא.

מלטה

עוד לא נרגענו מהופעתה הסוחפת והמעולה של דסטיני בחצי הגמר הראשון, ולא נצטרך להמתין עוד הרבה כדי לראות אותה שוב: היא שובצה להופיע שישית, רק שלושה שירים אחרי ישראל, במה שנראה לדעת רבים כמו ניסיון להכשיל את סיכוייה.

סטטיסטית, מאז אירוויזיון 2004 לא ניצח בתחרות שיר ששובץ בין עשרת השירים הראשונים בסדר ההופעות. נתון נוסף שמאיים לחרוץ את גורלה של דסטיני הוא שמלטה מעולם לא זכתה בתחרות, כולל ארבע פעמים שבהן נאלצה להסתפק במקומות 3-2 (שתיים מהן זכורות במיוחד לישראלים: ב-1998 מול דנה אינטרנשיונל, וב-2005 מול שירי מיימון. כן, בשתיהן זאת הייתה אותה זמרת).

האם הפופ-סול המקפיץ וההופעה הנפלאה של דסטיני ינצחו את הסטטיסטיקה ויביאו את האירוויזיון לראשונה אי פעם לחופיו של האי הזעיר? נמתין בסבלנות לסביבות 1:30 בלילה כדי לגלות.

הפתעה: איטליה, אוקראינה או רוסיה

תרחיש פחות סביר אבל גם לא מופרך הוא שכל ההימורים, הסטטיסטיקות והשערות המומחים לא יצליחו לחזות מראש את הזוכה, שהופעתו תטרוף את כל הקלפים ותותיר את 200 מיליון הצופים ברחבי העולם פעורי פה. הפעם איטליה אמנם מובילה את טבלאות ההימורים מאז תחילת החזרות ברוטרדם, אבל חובבי התחרות זוכרים שגם ב-2017 אותן טבלאות בדיוק ניבאו לה ניצחון, והיא סיימה רק במקום השישי. האם להקת הרוק האיטלקית תחזיר את האירוויזיון לארץ המגף אחרי 31 שנה? נופתע מאוד אם זה יקרה.

שתי אפשרויות נוספות להפתעה עשויות להגיע מרוסיה ומאוקראינה. הקהל ברחבי אירופה כנראה יצביע בהמוניו לשני השירים האלה: הזמרת מטג'יקיסטן ששרה ברוסית שיר רווי במסרים פמיניסטיים, או הדאנס האוקראיני האפל שיכין את הקרקע לבלדה הצרפתית הכובשת. הסיכויים כאמור לא גבוהים, בעיקר משום ששופטי התחרות נוהגים "לאזן" את אהבתו של הקהל לשירים כאלה, אבל חלק מהיופי באירוויזיון הוא שתמיד יכולות להיות בו הפתעות, וכדאי להותיר מקום לספק גם כשנראה שהסיפור כבר סגור.

רגע, ומה עם עדן אלנה?

ישראל שובצה להופיע שלישית, בין אלבניה לבלגיה. אלנה כבר הפתיעה פעם אחת את המהמרים והמומחים כשהעפילה לגמר עם הופעה נהדרת ושיא אירוויזיוני חדש. עם זאת, גם האופטימיים ביותר לא מעזים לחלום על ניצחון ישראלי חמישי, ומסתפקים במיקום בעשירייה הראשונה שייחשב להישג נאה.

***

גמר האירוויזיון ישודר הערב ב-22:00 שעון ישראל, בכאן 11

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!