דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פרשנות / עובדי קבוצת בזק זיהו ראשונים לאן נושבת הרוח

עובדי פלאפון ובזק בינלאומי התחברו לוועד אלפא, וקוראים לעובדי יס להצטרף אליהם | הם רוצים להקדים את המהלך של הנהלת בזק לתאגד כמה שיותר מהפעילות תחת חברה אחת

לימור ליברמן לביא, יו"ר ועד עובדי בזק בינלאומי (צילום: ניצן צבי כהן)
לימור ליברמן לביא, יו"ר ועד עובדי בזק בינלאומי (צילום: ניצן צבי כהן)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

 ועדי החברות פלאפון ובזק בינלאומי קראו השבוע לעובדי יס להתאחד איתם לוועד עובדים אחד (ועד אלפא), כי הם מבינים שהמטרה אליה שואפת בזק היא לתאגד כמה שיותר מהפעילות של חברות הקבוצה תחת חברה אחת.

ההפרדה בין בזק, בזק בינלאומי, פלאפון ו-יס, נבעה מחובה רגולטורית שקבע משרד התקשורת (ההפרדה המבנית), ונועדה לבזר את בזק כדי להתמודד עם הריכוזיות בשוק. המשרד שם לו למטרה להחליש את בזק כמה שיותר, מטרה שלא השיג וספק אם בכוחו להשיג. מנגד, בהנהלת בזק מנסים בכל דרך לצמצם את ההפרדה בין החברות.

חתימת הסכם ועד אלפא בפלאפון ובזק בינלאומי. מימין: יחיאל שמן, ארנון בר-דוד, יקי חלוצי ולימור ליברמן לביא (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
חתימת הסכם ועד אלפא בפלאפון ובזק בינלאומי. מימין: יחיאל שמן, ארנון בר-דוד, יקי חלוצי ולימור ליברמן לביא (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

במשרד ידעו כל השנים שלהפרדה הזו יש מחיר. היא פוגעת בשירותים שבזק יכולה להציע לציבור ומייקרת אותם, אך מטרתה לא הייתה לדאוג לציבור, אלא למתחרות של בזק. 

ההפרדה גם מתנגשת במטרות אחרות שהמשרד רוצה להשיג, כמו למשל פריסת סיבים אופטיים ברחבי המדינה, בעיקר על ידי בזק, ופישוט החיבור לאינטרנט למוצר אחד, בלי ההפרדה הנהוגה כיום בין ספק לתשתית. רפורמת הסלולר שיזם המשרד, החלישה מאוד את המתחרות סלקום ופרטנר, ומנעה מהן להשיג יכולות השקעה בהיקף שנותר, שוב, רק בבזק.

ב-2012 קבע משרד התקשורת מדיניות לפיה ככל שתתגבר התחרות בשוק התקשורת, המשרד יאפשר לבזק למזג חברות לתוכה. בזק עתרה לבג"ץ כדי לתבוע מימוש של המדיניות הזאת, ונדחתה באופן חד. המשרד הבהיר שאין בכוונתו לאפשר מיזוגים לתוך בזק.  

להיות עם ולהרגיש בלי 

במקביל, פיתחה בזק אסטרטגיה חלופית: נטרול ההפרדה המבנית ב"ביסים קטנים", במקום לבטל אותה. זאת אומרת מיזוג חלקי שיכלול את יס, פלאפון ובזק בינלאומי בלבד. בשנים 2019-2021 נוצרה ה"סינרגיה" – תכנית לפרישה מרצון של מעל 1,300 עובדים בכלל החברות הבנות של בזק, תוך איחוד ההנהלה והדירקטוריון, הקמת מערכת קשרי לקוחות משותפת ועבודה זה לצד זה. הפיטורים, בהסכמה עם הוועדים, הסתכמו בעשרות בלבד. כתוצאה מכך, למשל, חלק מעובדי יס עובדים גב אל גב עם עובדי פלאפון באותו מיקום פיזי.

מבחינה כלכלית, החברות-בנות של בזק מאוזנות פחות או יותר בשנים האחרונות, ונעות בין רווחים והפסדים קטנים. זאת למרות צמצום דרמטי במצבת העובדים. בבזק בינלאומי היו רווחים מעט יותר גבוהים לאורך השנים, עשרות מליוני שקלים בכל שנה, אבל גם התבצעו בה מחיקות משמעותיות. בדיקה חשבונאית מצאה חובות אבודים שהחברה לעולם לא תגבה, ומספר גדול של לקוחות שמשלמים דמי מנוי מבלי לצרוך את השירות – מצב שמשרד התקשורת דרש לשנות.  

ההישג הרגולטורי שאותו בזק מקווה להשיג הוא היתר לשווק אינטרנט כמוצר אחד. אישור זה אולי יקל על הצרכן, אבל יפגע מהותית בבזק בינלאומי, אחת מספקיות האינטרנט המובילות כיום. לכן מעדיפים שם לפצל את החברה לשתיים. אחת תפעל בשוק העסקי (חברת האינטגרציה), והאחרת תתמזג לתוך יס.

בניין חברת "Yes" בכפר סבא (צילום: פלאש90)
בניין חברת "Yes" בכפר סבא (צילום: פלאש90)

בעתיד, יישקל גם מיזוג של פלאפון. בהנהלה מאמינים שההליך לא יביא לצמצום מהותי בכוח האדם, אך בוועדי העובדים חוששים מהאפשרות שהשינוי הארגוני יפגע בהם. הם ממתינים כבר לתוצאה הסופית: שימור לכאורה של ההפרדה המבנית בין בזק לכל השאר, לצד איחוד של כל מה שאיננו בזק למסגרת אחת.  

מדובר בתפיסה הגיונית, אך לא קלה למימוש. עובדי יס מאוגדים בוועד ששייך להסתדרות הלאומית, ולכן כרגע איחוד הוועדים כולל את פלאפון ובזק בינלאומי, בעוד שלפי תכניות ההנהלה, לא צפויים כל שינויים בפלאפון בתקופה הקרובה. העובדים מקווים ששילוב הכוחות ביניהם ימנע מההנהלה את האפשרות לעשות "הפרד ומשול" בתוך תקופת השינויים כך שמעמדם לא ייפגע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!