דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משרד התקשורת נמרח, ובזק תשיק סיבים באינטרנט מפוצל

משרד התקשורת פרסם שימוע נוסף בעניין ביטול השירות המפוצל באינטרנט, שישמר את שיטת הפיצול, אבל ימנע חיובים כפולים מבעל תשתית ומספק אינטרנט | בזק תשיק בחודש הבא את רשת הסיבים תוך פיצול בין תשתית לספק

בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האינטרנט בישראל לא יהפוך למוצר אחד בששת החודשים הקרובים, כך לפי שימוע שפרסם משרד התקשורת בנושא אתמול (רביעי).

לפי השימוע החדש, רק לאחר שתתקבל החלטה בשימוע ואישור משר התקשורת, יתחילו להיספר שישה חודשים שבתומם בזק תוכל לשווק בעצמה אינטרנט מלא ללקוחות. הדחייה עלולה להתארך לשנה. בזמן הזה, המתחרות של בזק ישתדלו לחבר כמה שיותר לקוחות, וכך לנצל את התקופה שבה בזק עדיין לא מספקת אינטרנט בסיבים באופן מלא.

השקת הסיבים האופטיים במטולה, באוקטובר 2020. משמאל: גיל שרון, יו"ר בזק; יועז הנדל, שר התקשורת; דודו מזרחי, מנכ"ל בזק; דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה (צילום: ארז רביב)
השקת הסיבים האופטיים במטולה, באוקטובר 2020. משמאל: גיל שרון, יו"ר בזק; יועז הנדל, שר התקשורת; דודו מזרחי, מנכ"ל בזק; דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה (צילום: ארז רביב)

לכן, בזק הודיעה היום שתשיק ב-14 במרץ את רשת הסיבים במתכונת מפוצלת בין ספק לתשתית. לבזק פרישת סיבים בנגישות של יותר מ-1.6 מיליון משקי בית, הרבה יותר משאר חברות התקשורת.

עם זאת, ההתקדמות המהירה של IBC ופרטנר, להן מאות אלפי לקוחות בנגישות, וכ-250-150 אלף לקוחות בפועל, דרבנה את בזק לא להמתין לאישור המיוחל להשיק אינטרנט כמוצר אחד על גבי הסיבים. המתחרות של בזק יוכלו לשכור ממנה את הסיב, במחיר שקבע משרד התקשורת, ולשווק אותו. מהירויות הגלישה שתציע בזק, לפי הודעתה למתחרות, יהיו 600 מגה ו-1,000 מגה.

דחייה נוספת בקבלת ההחלטות

בשימוע הקודם, באוקטובר 2020, הציע משרד התקשורת לאסור על שיווק נפרד של תשתית אינטרנט וספק אינטרנט, וגם למנוע מבזק והוט שיווק חבילות אחודות למחצה (באנדל הפוך) ללקוחות חדשים. בשיטה זו, במעמד סגירת החוזה עם בזק או הוט, הלקוח בוחר גם ספק אינטרנט ומשלם על שני השירותים בחשבונית של חברת התשתית.

בזק דרשה מהמשרד להתיר לה להציע אינטרנט כמוצר אחד על גבי סיבים מהיום הראשון להשקת הרשת, אך המשרד סירב.

כשבזק תקבל אישור לשירות אינטרנט אחוד, תיווצר תחרות בפועל בינה לבין החברה הבת בזק בינלאומי. ההפגנה של עובדי בזק בינלאומי נגד הרפורמה דחתה אולי את מועד תחילתה, אבל לא שינתה אותה מהותית.

כל המתחרות של בזק יחויבו להציע ללקוחות סיב שכור של בזק במחיר זהה, ולא יוכלו להציע אותו בזול רק במקומות שבהם לא פרשו סיב משלהן. אם המחיר של בזק לתשתית יהיה נמוך דיו, היא תוכל להיעזר בכוח השיווקי של בזק בינלאומי, ולהציע דרכה שירות בסיב במחיר משתלם יותר מאשר המתחרות.

הפגנת עובדי בזק בינלאומי מול משרד התקשורת. דחתה את הרפורמה, אבל לא שינתה אותה (צילום: יח"צ)
הפגנת עובדי בזק בינלאומי מול משרד התקשורת. דחתה את הרפורמה, אבל לא שינתה אותה (צילום: יח"צ)

מהצד השני, בזק משיקה את הרשת היכן שנמצאים חלק ניכר מלקוחותיה הקיימים ברשת הנחושת, מה שייצור "קניבליזם": היא תידרש להשקעה גדולה רק על מנת לשמר לקוחות, עם הכנסות דומות ואפילו פחותות, ולזכות רק במעט לקוחות חדשים.

בעקבות ביקורות קשות מחברות התקשורת, המשרד הודיע על מתכונת חדשה בשינויים מינוריים. בשימוע החדש מוצע שבזק והוט יחויבו לפרסם בכל חודש למשרד מדדי ביצוע, שדרכם יהיה ניתן לבחון אם הפלו לרעה ספקים שמשתמשים ברשתות שלהן במסגרת השוק הסיטונאי. המנגנון אמור לכלול גם פיצוי מוסכם למתחרים אם לא סופק שירות שוויוני.

לאחר תקופת הסתגלות שתימשך כחצי שנה, יתאפשר גם לבזק ולהוט למכור שירות אחוד של אינטרנט ללא הפיצול הנהוג כיום. שינוי חשוב שמוצע הוא הכוונה להקים מנגנון ניודים חדש, שימנע את הרחבת התופעה של מנויים כפולים, המשלמים לשני ספקים על שירות שהם מקבלים רק מאחד מהם.

פרטנר רוצה ליצור שוק סיטונאי חמישי

פרטנר, שסיפקה עד עתה שירות אחוד בסיבים בפרישה מוגבלת, הודיעה לבורסה השבוע על כוונתה לאפשר שירות מפוצל במתכונת של שוק סיטונאי. שוק סיטונאי זה יצטרף לשוק הסיטונאי על רשת הנחושת של בזק, רשת הסיבים של בזק, רשת הכבלים של הוט ורשת הסיבים של IBC.

בכוונת פרטנר לתאגד לחוד חברה בת שתחזיק בזכויות השימוש ברשת הסיבים, ולאפשר לחברות נוספות להשתמש בה בשוק סיטונאי עצמאי, שמשרד התקשורת לא קובע את הכללים שלו.

המהלך נועד לאפשר ללקוחות שיש להם נגישות לסיב של פרטנר, אבל מעוניינים דווקא בחבילת אינטרנט ושידורים מסלקום, yes או הוט, ליהנות משניהם בחשבונית אחת.

מצד פרטנר, מדובר בפתרון אפשרי לבעיה קשה: הפער העצום בין אחוזי הנגישות לסיבים לבין אחוזי השימוש בהם. הערכות מאמצע שנת 2020 מדברות על 6% אחוזי חיבור בלבד מבין משקי הבית שיש להם נגישות.

מגפת הקורונה הגבירה את הביקוש, אך הפער לא צפוי להיסגר בקלות. פרטנר מקווה להיעזר ביכולות השיווק של המתחרות שלה על מנת להגיע למיצוי גבוה יותר של הרשת. IBC כבר פועלת במתכונת כזו עם סלקום, ובקרוב גם עם HOT.

הבעיה שלא ניתנת לפתרון גם במסגרת הזו היא האזורים הכלכליים, שכבר לא כלכליים. חלק ניכר מהפרישה של הכבלים של הוט, הסיבים של בזק, הסיבים של פרטנר והסיבים של IBC  הוא בחפיפה, מה שפוגע בהחזרי ההשקעה לכל החברות גם יחד. הסיבה לכך היא הרגולציה של משרד התקשורת, ששונה מחברה לחברה ולא מטפלת באופן אפקטיבי בבעיה.

פרטנר נהנית כיום מרגולציה רכה במיוחד. בשונה מכל שאר חברות התשתית, אין לה שום חובת פריסה מוגדרת, והיא חופשייה להחליט היכן כדאי לה כלכלית לפרוס סיבים. על אף שהרישיון הקווי שלה מחייב אותה לספק שירות מפוצל בין תשתית לספק, היא מספקת שירות אחוד, ומשרד התקשורת מעלים עין מהפרת רישיון זו, וגם אינו פועל לתיקון הרישיון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!