דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"לפצות ביותר מ-370 שקלים ולתת מקדמה": מתווה הפיצוי של שומר החומות מגיע לוועדת הכספים

היועצת המשפטית של הוועדה פרסמה מספר נקודות לשיפור המתווה שהגיש האוצר ובהן יצירת מנגנון פיצוי קבוע | בעקבות ביקורת קודמת הורחב הפיצוי מעבר לטווח ה-40 ק"מ

זירת נפילת הרקטה ברמת גן (צילום: דוברות כיבוי והצלה)
זירת נפילת הרקטה ברמת גן (צילום: דוברות כיבוי והצלה)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים של הכנסת תדון היום (שני) במתווה הפיצויים שהציעו רשות המסים ומשרד האוצר לסובלים מנזק עקיף כתוצאה ממבצע שומר החומות. המתווה שהוגש לוועדה אמנם מתייחס לראשונה לפיצוי גם מעבר לטווח ה-40 ק"מ, אבל עדיין זוכה לביקורת. לקראת הדיון פרסמה יועמ"שית הוועדה והכנסת, עו"ד שגית אפיק, שורת נקודות נוספות לתיקון שיובאו לדיון.

מנגנון קבוע

על פי חוק מס רכוש, בעוד הנזק הישיר למבנים שנגרם בגלל הלחימה מעניק פיצוי מיידי ומלא, התקנות לגבי נזק עקיף שנגרם לעסקים מעבר לטווח ה-7 ק"מ שנקלעו להפסדים מצריכות אישור כל פעם מחדש. מצב זה יוצר ״חוסר ודאות בקרב הניזוקים אשר לאורך ימי המבצע אינם יודעים מה זכויותיהם, וויוצר חוסר אחידות לגבי הפיצוי בכל סבב לחימה״, כתבה אופק, ״על כן, מוצע לייצר מנגנון קבוע, אותו ניתן יהיה להתאים לנסיבות המשתנות״.

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני והיועצת המשפטית עו״ד שגית אפיק (צילום: דבר).
יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני והיועצת המשפטית עו״ד שגית אפיק (צילום: דבר).

בהצעה המקורית של האוצר הוגבל הפיצוי לעסקים לטווח של 40 ק"מ מהרצועה, ולאחר ביקורת מצד גורמים במשק, בהם יו"ר ההסתדרות, המעסיקים, וכן חברי ועדת הכספים, שונה המתווה כך שמסלול השכר מאפשר פיצוי בכל מקום בו הוראת פיקוד העורף היתה להישאר בבית.

ערים מעורבות לא חלק מהפיצוי

בוועדת הכספים מדגישים שזה לא כולל עסקים בערים המעורבות ובנקודות החיכוך בין יהודים לערבים, בהם הפסידו עובדים ומעסיקים ימי עבודה מאחר וחששו לצאת מביתם. נושא זה זה זכה להתייחסות נרחבת בוועדת הכספים בשבוע שעבר, אבל לא מופיע בהצעת הפיצוי, ולא ניתן לו מענה אחר.

מקדמה לעסקים שנפגעו

בוועדת הכספים קוראים לאפשר שימוש ב"מסלול האדום"- מסלול מורכב הדורש הוכחת נזק מלאה לקבלת פיצוי בכל האזורים, ולא רק בטווח ה-7 ק"מ כפי שקובע החוק הקיים. בנוסף קוראים בוועדה לשלם מקדמה לעסקים שנפגעו שתאפשר להם להשתקם באופן מהיר יותר. במסמך נכתב שסכום זה יכול להיות מחושב כאחוז מתביעת הפיצויים, וכי לאחר סיום התהליך "יתחשבנו" הצדדים ובמידת הצורך, תוחזר חלק מהמקדמה.

לפצות ביותר מ-370 שקלים

הסכום שנקבע לתשלום ליום עבודה הוא 370 שקלים. במסמך מציינים שצריך לבחון האם סכום זה שנקבע ב-2019 הוא סכום ראוי, ולשקול לעדכן אותו בהתאם לשינויים מאז ולשכר הממוצע באזור המרכז. בנוסף, מוצע לאפשר להשוות במסלול המחזורים את מחזור העסקאות לזה של 2020 לעסקים שירצו בכך, ולשקול את הסייג הגורף על קבלה של פיצויי קורונה במקביל לפיצויים על תקופת הלוחמה.

לקראת הדיון ביקש יו"ר הוועדה גפני לקבל הערכה לגבי מידת הפגיעה הצפויה בעסקים והפיצוי שיידרש, לאחר שנתונים אלה לא הובאו בפני הוועדה. בקרן מס רכוש יש כ-15 מיליארד שקלים, כשעל פי הערכות הנזק הפיזי למבנים עומד על כ-2 מיליארד שקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!