דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לראשונה: יוסדר התשלום להורים מחוסנים הנמצאים עם ילדיהם בבידוד

משרד האוצר מבקש להאריך את הסדר ימי הבידוד ולהכניס בו תיקונים | עובדים לא מחוסנים יקבלו רק 50% מהשיפוי

בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר הציג היום (חמישי) תזכיר חוק צפוי להסדיר לראשונה את התשלום להורים מחוסנים שנאלצים לשהות עם ילדיהם בבידוד. תזכיר החוק כולל גם תשלום רטרואקטיבי להורים שנאלצו לשהות עם ילדיהם בבידוד מאז ינואר 2021.

על פי התזכיר יוארך הסדר התשלום על ימי בידוד הקיים, במסגרתו עלות הבידוד מתחלקת בין המעסיקים והמדינה, עד סוף ספטמבר 2021, ושר האוצר יוסמך להאריכו שוב בהתאם לצורך.

חידוש משמעותי נוסף בתזכיר החוק הוא הקביעה שעובדים שאינם מחוסנים ויהיו חייבים לבידוד – יקבלו רק 50% מהשיפוי לעומת עובדים מחוסנים. ככלל, עובדים יהיו זכאים לתשלום של עד 10 ימי בידוד בלבד בהתאם להנחיות משרד הבריאות באשר לקיצור השהות בבידוד.

עוד מעריך תזכיר החוק את התקופה בה רשאי מעסיק להגיש בקשה לשיפוי מצד המדינה ב-30 יום, כך שיעמדו לרשותו 90 יום להגשת בקשות לשיפוי בגין שכר העובדים.

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "הענקת רשת ביטחון לעסקים היא קריטית. נעשה כל שביכולתנו כדי שהעסקים לא יפגעו כלכלית מכניסת עובדיהם לבידוד".

בימיה הראשונים של מגיפת הקורונה בישראל, ביקשה המדינה להטיל את מלוא עלות ימי הבידוד על המעסיקים והעובדים, באמצעות הנפקת 'תעודת מחלה כללית' על ידי משרד הבריאות לפיה עובדים שנדרשו לבידוד אמורים היו לקבל דמי מחלה ממעסיקיהם. בעקבות עתירת התאחדות התעשיינים לבג"צ, נקבע כי תעודת המחלה הכללית הוצאה בחוסר סמכות כיוון שבידוד איננו מחלה.

בנובמבר 2020 אישרה וועדת העבודה מתווה, שהתבסס על הסכמות משרד האוצר, ההסתדרות וארגוני המעסיקים, לפיהן המדינה והמעסיקים יתחלקו ביניהם בנטל עלויות הבידוד, כשהמדינה תשפה את המעסיקים ב-50% מעלותם (וב-75% במקרה של עסקים קטנים עד 20 עובדים). על פי החוק, עובד זכאי לדמי בידוד החל מהיום השני לבידוד בלבד. החוק הבהיר שאסור לפטר עובד בבידוד, וכן שעובד העובד מהבית – איננו זכאי לדמי בידוד.

בהמשך, בעקבות מבצע החיסונים והעובדה שעובדים מחוסנים הינם פטורים מבידוד, נוצרה לקונה משפטית, שגרמה לכך שעובדים מחוסנים שנאלצו לשהות בפועל בבית יחד עם ילדיהם הלא מחוסנים שנדרשו לבידוד  לא היו זכאים לדמי בידוד. לקונה זו כאמור תוקנה בתזכיר החוק הנוכחי.

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, בירך על המתווה החדש: "אנו מודים לשר האוצר על המהלך החשוב הזה. המדינה הקצתה 720 מיליון שקלים לטובת השיפוי, אך 580 מיליון שקלים מתוכם כלל לא נוצלו. אני קורא למעסיקים לנצל את הזכות שמגיעה להם על תקופה קשה של נשיאה בנטל."

אמיתי התייחס לאזרחים שבחרו לא להתחסן, שלא מסיבות רפואיות, ואמר: "אנו דורשים לתקן את תזכיר החוק, כך שמי שבחר שלא להתחסן יישא בעצמו במימון ימי ההיעדרויות שלו מהעבודה. אין שום הגיון בכך שהמעסיק או המדינה יישאו בעלויות אלו."

אמיתי הוסיף: "אנו מקווים שלצד הארכת תוקף השיפוי ישוחררו גם החסמים הרגולטורים שמנעו מהמעסיקים להגיש את הבקשות ובטוחים ששר האוצר ימשיך להיות קשוב ככל שניקלע לקשיים"

יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר: ״אני שמח שמשרד האוצר נענה לקריאתנו ומסדיר את הנושא כעת כשאנו מתמודדים עם מה שעלול להפוך להתפרצות נוספת. מדובר בשינוי מבורך וההסדרה עצמה תסייע למשק להתמודד עם התפרצות שכזו ככל ותהיה ואף תעודד עובדים להתחסן שכן עובד שלא התחסן יקבל תשלום מופחת, זהו מהלך קריטי בימים אלה. אני חוזר וקורא לכלל העובדים ומשפחותיהם להתחסן ולדאוג לשלומם ולשלום הקרובים להם״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!