דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

המלחמה בסוריה / ארגון סיוע בסוריה: צבא אסד תקף בנשק כימי בחאלב

לטענת פעילים מארגון סיוע, בתקיפה אמש (רביעי) על שכונת סוקארי שבחאלב, השתמש צבא סוריה גם בנשק כימי. 80 מהפצועים לקו בקשיי נשימה המאפיינים שאיפה של גז כלורין

מטופלים סורים בבית החולים לאחר שאיפת גז כלורין (צילום: Aleppo Media Center via AP)
מטופלים סורים בבית החולים לאחר שאיפת גז כלורין (צילום: Aleppo Media Center via AP)
אוריאל לוי

לפחות עשרה אזרחים נהרגו בהפצצה כימית בחלב, כך דיווחו פעילים מארגון הקסדות הלבנות לסוכנות הידיעות איי.פי.. אמש (רביעי), הפציצו מטוסים סורים את שכונת סוקארי בחלב, הנשלטת בידי המורדים ונצורה לסירוגין מזה שלוש שנים. המטוסים הטילו "חביות נפץ" על בנייני השכונה. לפי דיווחים של כמה ארגונים שונים, חלק מחביות הנפץ הכילו כלורין. 80 מהפצועים הרבים בהפצצות, לקו בקשיי נשימה המאפיינים שאיפה של גז כלור, כך לפי פעילי ארגון הקסדות הלבנות שהוזעקו לשטח לטפל בפצועים. בין המאושפזים גם 37 ילדים.

רק לפני כחודש, ב-2 באוגוסט, דווח כי מסוק של צבא סוריה הפיל מכלים של כלורין על העיירה סרקיב, שבמחוז אידליס. 33 בני אדם, מרביתם נשים וילדים, נפגעו משאיפת הגז הרעיל באותה התקפה.

בתוך כך הפציץ צבא סוריה שכונות בעיר חומס בפצצות מצרר-תבערה. השימוש בפצצות אלו נאסר באמנה בינלאומית שנחתמה באירלנד במאי 2008 על ידי 106 מדינות, אך סוריה לא נכללה בהן.

היסטוריה של שימוש בנשק כימי

הצבא הסורי השתמש בנשק כימי מספר פעמים בשנים האחרונות. המתקפה הקטלנית ביותר התבצעה בע'וטה, סמוך לדמשק, באוגוסט 2013, ונספו בה כ-1,400 בני אדם. במתקפה בע'וטה השתמש הצבא הסורי בגז סארין, ובעקבותיה נחתם הסכם פירוק הנשק הכימי בסוריה. בכפוף להסכם, פונו מסוריה במהלך שנת 2014 מעל 1,000 טונות של גז חרדל, סארין ו-VX. מאז ההסכם נרשמו מספר דיווחים על שימוש של הצבא הסורי כלורין בהתקפותיו. הכלורין, שאחרי פיצוצו הופך לגז כלור, הוא הגז הראשון בו נעשה שימוש כנשק כימי והשימוש בו לצורכי מלחמה נאסר על פי "אמנת הנשק הכימי" עליה חתמה סוריה ב-14 באוקטובר 2013.

הסכם פירוז הנשק הכימי מסוריה שנחתם בין רוסיה לארה"ב, הורה על פירוז מלא של סוריה מנשק כימי ועצירת אפשרויות הייצור והפיתוח של חומרי לחימה כימיים בעתיד. על פי ההסכם, במקרה של שימוש בנשק כימי, יופעל פרק 7 של אמנת האו"ם, לפיו המעצמות יהיו אחראיות להחליף את המשטר בסוריה, גם אם יידרש לפלוש למדינה לשם כך. הדיווחים האחרונים מצביעים על שימוש בגז כלור, שאינו נכלל ברשימת החומרים המפורזים במסגרת ההסכם. דיווחים אלו עדיין לא זוכים ליחס משמעותי מצד העולם והפעלת פרק 7 באמנת האו"ם לא הועלתה באופן גלוי.

ארגוני מורדים אחרים, הנלחמים נגד דאע"ש וצבא סוריה, כמו גם ארגון דאע"ש עצמו, השתמשו גם הם בנשק כימי במלחמת האזרחים בסוריה. לפני כשבועיים, ב-25 באוגוסט, הפציצו ארגוני המורדים, הלוחמים לצד טורקיה, כפר כורדי בנשק כימי. בהפצצה נפצעו מספר אזרחים ביניהם פעוטות וילדים. זו לא הייתה הפעם הראשונה בה תועד שימוש בנשק כימי על ידי ארגוני ג'יהאד בסוריה. למעשה, ברית צבא סוריה הדמוקרטי (SDF) המונהגת על ידי הכורדים בסוריה היא הגורם היחיד בסכסוך שעדיין לא השתמש בנשק כימי ובנשקים אחרים האסורים על פי אמנות בינלאומיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!