דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ריו 2016

טקס הפתיחה / המשחקים הפרלימפיים 2016 יצאו לדרך בריו

טקס הפתיחה המרהיב נערך אמש (רביעי) בהשתתפות 4,350 ספורטאים מ-160 מדינות ומשלחת פליטים. נשיא הוועד הפרלימפי הבין-לאומי: "הספורטאים יפתיעו אותכם, ירגשו ויעוררו אצלכם השראה, אך יותר מהכל הם ישנו אותכם".

טקס פתיחת המשחקים הפראלימפיים ריו 2016 (צילום: סוכנות AP).
טקס פתיחת המשחקים הפראלימפיים ריו 2016 (צילום: סוכנות AP).

המשחקים הפרלימפיים ה-15 במספר נפתחו אמש (רביעי) בריו, עם 4,350 אתלטים שהדגימו בעצם נוכחותם את הנושא המרכזי של טקס הפתיחה: "הלב לא יודע גבולות, לכולם יש לב". במשחקים ישתתפו 160 מדינות ומשלחת אחת של פליטים שתופיע תחת הדגל האולימפי. במהלך המשחקים יתחרו הספורטאים ב-22 ענפים שונים.

השיא הוועד הפרלימיפי הבין-לאומי, פיליפ קרייבן, התייחס בדבריו למסר האוניברסלי שיש למשקים הפרלימפיים. קרייבן, שרגליו שותקו כשנפל בזמן טיפוס על הר בגיל 16, הזכיר לברזילאים שיש להם בעיות משל עצמם הדורשות התמודדות, והציע כי ילמדו מדרכם של האתלטים הפרלימפיים.

"במדינה שעמדה בפני שינוי משמעותי מאוד לאחרונה, האתלטים הפרלימפיים יסיטו את תשומת לבכם ממה שאתם תופסים כמגבלות  – לעבר עולם מלא באפשרויות ובאין-סוף הזדמנויות," אמר קרייבן, "הם יפתיעו אותכם, ירגשו ויעוררו אצלכם השראה, אך יותר מהכל הם ישנו אותכם".

ברזיל שקועה כיום במיתון הקשה ביותר שידעה המדינה מזה שנים ארוכות. לאחרונה הודחה מתפקידה הנשיאה הנבחרת דילמה רוסף, וכדי שהמשחקים יוכלו לצאת לדרך הייתה נחוצה חבילת סיוע ממשלתית של קרוב ל-80 מיליון דולר.

טקס פתיחת המשחקים הפראלימפיים ריו 2016 (צילום: סוכנות AP).
טקס פתיחת המשחקים הפראלימפיים ריו 2016 (צילום: סוכנות AP).

קרייבן התייחס לנושא נוסף של טקס הפתיחה: "הכללה", נושא משמעותי במדינה בה לעתים קרובות נעשות הפרדות בין עניים ועשירים, שחורים ולבנים; מדינה עם מעט אמצעי סיוע לאנשים המרותקים לכיסאות גלגלים אול בעלי נכויות אחרות.

"הראו לעולם כי אין בכלל 'הם', יש רק 'אנחנו'", אמר קרייבן לקהל שמילא את האצטדיון. "עולם בו אנשים מכל הלאומים, הגזעים, הזהות המינית והיכולות יכולים להיות לאחד. כולנו חלק מעולם אחד".
הלהבה המסורתית הודלקה על ידי השחיין הברזילאי קלודואלדו סילבה, המרותק לכיסא גלגלים. השחיין, בעל שש מדליות זהב פרלימפיות ניצב בפני גרם מדרגות ושנפתח וגילה רמפה המובילה אל הלפיד.

קלודואלדו סילבה מדליק את הלהבה בטקס פתיחת המשחקים הפראלימפיים ריו 2016 (צילום: סוכנות AP).
קלודואלדו סילבה נושא את הלפיד בטקס פתיחת המשחקים הפראלימפיים ריו 2016 (צילום: סוכנות AP).

סילבה קיבל את הלפיד אחרי שמספר ספורטאים נשאו אותו לתוך האצטדיון. אחת מהם הייתה המדליסטית הפרלימפית הברזילאית מרסיה מלסאר, שנעזרה במקל על מנת לצעוד, נפלה בשלב מסוים אך עם מעט עזרה הצליחה לקום וסיימה את 30 המטרים אותם הייתה אמורה לצעוד לקול תשואות הקהל.

המופע עצמו כלל מחוות לגלגל, לסמבה הברזילאית ולחוף הים – מקום התכנסות מסורתי בריו. השחקנים והרקדנים במופע אף המחיזו טקס של תושבי עיר החוף – מחיאות כפיים לעבר השמש השוקעת. המופע הצדיע גם לשחיין הברזילאי דניאל דיאס, האתלט הפרלימפי המעוטר ביותר של המדינה עם עשר מדליות זהב – שוודאי יוסיף כמה במשחקים הנוכחיים.

טקס פתיחת המשחקים הפראלימפיים ריו 2016 (צילום: סוכנות AP)
טקס פתיחת המשחקים הפראלימפיים ריו 2016 (צילום: סוכנות AP)

המארגנים טוענים כי מכירת הכרטיסים ממריאה. 200 אלף כרטיסים בלבד נמכרו עד לפני מספר שבועות, אך נכון לעכשיו נמכרו כבר 1.6 מיליון. היעד שהציבו המארגנים הוא מכירת 2.4 מיליון כרטיסים.  את הגידול במכירות ניתן לייחס גם למחיר הנמוך של רובם, עשרה ריאל ברזילאי בלבד (17.5 ש"ח).

מי שבלט בהעדרו מטקס הפתיחה היה נשיא הוועד האולימפי הבין-לאומי תומאס באך, שהודיע כי ייאלץ להחמיץ את האירוע בשל טקס זיכרון לוולטר שייל, נשיא מערב גרמניה לשעבר שנפטר בחודש שעבר. קרייבן אמר לעיתונאים שזו הפעם הראשונה מאז סולט לייק סיטי ב-2002 שנשיא הוועד האולימפי הבין-לאומי לא משתתף בטקס הפתיחה של המשחקים הפרלימפיים.

חשוב לציין כי משטרת ברזיל הודיעה כבר כי אם יגיע לטקס הפתיחה, יש כוונתה לזמן את באך לחקירה הקשורה לחשד כי בכירים בוועד האולימפי ספסרו בכרטיסים למשחקים האולימפיים שהסתיימו לאחרונה, אם כי אין ראיות הקושרות את באך לפרשה.

מי שעוד נעדר מהאירוע אמש היו 267 ספורטאים רוסים שהשתתפותם נאסרה בשל חשד לשימוש בסמים אסורים באישור הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!