דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מעונות היום

חברה ועבודה / מעונות היום מאיימים בשביתה במחאה על שכרן הנמוך של הסייעות

בראיון לנחמה דואק בשבת תרבות בחולון אמר יו"ר ההסתדרות, ניסנקורן: "אי אפשר להמשיך עם המצב שסייעות מרוויחות כזה שכר. זאת לא התמונה של מדינת ישראל שאני רוצה להיות בה". במידה ולא יימצא פתרון, ישבתו המעונות ביום ג' הקרוב

מעון יום של נעמת ברמלה (צילום: Noamfurer  ויקימדיה קומונס)
מעון יום של נעמת ברמלה (צילום: Noamfurer ויקימדיה קומונס)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התריע בראיון אצל נחמה דואק בשבת תרבות בחולון, כי במידה ולא יימצא פתרון להעלאת שכרן של סייעות מעונות היום, צפויים מעונות היום לשבות החל מיום שלישי הקרוב.

"אי אפשר להמשיך עם המצב שסייעות מרוויחות כזה שכר. זאת לא התמונה של מדינת ישראל שאני רוצה להיות בה" אמר ניסנקורן והבהיר: "אנחנו לא רוצים לשבות – אנחנו רוצים להביא פתרון. אבל אם לא יהיה פתרון תהיה שביתה. ההורים יבינו את זה כי הם רוצים שיהיו סייעות איכותיות וחינוך טוב לילדים שלהם, ושמי שידאג לילדיהם כשהם בעבודה יהיה אדם אחראי, ואי אפשר לעשות את זה עם שכר רעב". לדברי ניסנקורן הקלפים נמצאים בידיו של משרד האוצר: "אפשר היה לפתור את זה במסגרת התקציב ולא פתרו את זה, כי בסדרי העדיפויות זה היה איפשהו בסוף" אמר.

במאי פתחו הארגונים המפעילים את מעונות היום במאבק, ואף קיימו שביתת אזהרה, והתכוננו לשביתה מלאה. השביתה נמנעה לאור הגעה להסכמות עם המדינה, על פיהן הועבר לארגונים תקציב חירום בן 110 מיליון ש"ח (בשתי פעימות) שרובו הופנה להכשרת מבני המעונות לעמידה בתקנים באופן שיאפשר את פתיחת השנה. אולם הסעיף המרכזי בדרישות הארגונים, פתרון למשבר כוח האדם במעונות לא הגיע לפתרון מלא. המדינה התחייבה להקמת צוות משימה משותף למשרדי האוצר והכלכלה שידון בנושא במהלך שלושה חודשים שתמו לאחרונה.

על פי גורמים בארגונים, התחושה היא של גרירת רגליים מצד הממשלה וחוסר התקדמות. בינתיים עבר תיק העבודה, וכחלק ממנו גם מעונות היום, ממשרד הכלכלה אל משרד העבודה והרווחה, אולם ניכר שגם שינוי זה לא הוליד בינתיים את פריצת הדרך לפתרון המשבר. בישיבה שהתקיימה אף היא בסוף מאי, חשפה סמנכ"לית משרד הכלכלה מיכל צוק, כי רק חלק מזערי מ-1.2 מיליארד השקלים שיועדו בשנים האחרונות לבניית מעונות יום חדשים, אכן נוצלו.

ביום חמישי הודיע מטה המאבק של הארגונים המפעילים מעונות בפיקוח לשר העבודה והרווחה חיים כץ, על הכוונה לצאת לשביתה ללא הגבלת זמן. הרקע להשבתה הוא מחסור חמור בכוח אדם, הנובע לדברי הארגונים מתנאי שכר נמוכים ומתנאי עבודה שאינם הולמים. לדבריהן קיים מחסור חמור במעונות יום, המוביל לכך שרק אחד מכל ארבעה ילדים יוכל להתקבל למעון המפוקח ומסובסד על ידי משרד העבודה והרווחה. כמו כן מצביעים הארגונים על קושי להפעיל את המעונות באופן תקין ולעמוד בדרישות הפיקוח, בשל תת תקצוב. דרישות הארגונים להעלאות שכר ועדכון סל התשומות מסתכמות להעלאת תעריף מעונות היום בכ-15%. כמו כן דורשים הארגונים תוספת של מטפלת אחת לפחות לכל כיתת מעון על מנת להשוות את תנאי הלימוד במעונות לגני העירייה בהם מתחנכים ילדים בגילאים בוגרים יותר.

באותו היום נשלחו להורי הפעוטות מכתבים, על מנת שיוכלו להיערך לאפשרות ההשבתה."לצערנו, למרות כל ניסיונותינו לקיים הידברות משמעותית עם הממשלה וחרף התחייבות ממשלתית מפורשת לתיקון המצב, לפני חודשים ארוכים, לא הושגו עד לרגע זה פתרונות כלל ולא ניתנו לארגונים תשובות מספקות" נכתב במכתב להורים. "אנו מודעים לקושי ששביתה מציבה בפניכם ומקווים כי תגלו הבנה ותעמדו לצידן של העובדות שלנו המחבקות את ילדיכם יום יום".

הארגונים המשתתפים בשביתה הם ויצ"ו, נעמ"ת, נאות מרגלית, אמונה, נשות חירות, בית יעקב, ומועצה איזורית הר חברון. מהחברה למתנ"סים נמסר כי על אף תמיכתה במטרת המאבק, לא יצטרפו מעונות היום של החברה לשביתה.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "עם כניסתו לתפקיד, קיים שר העבודה והרווחה חיים כץ פגישות עם ועדי העובדים וראשי מעונות היום, ובמהלכן עלתה מצוקת שכר המטפלות. אנו מודעים לקשיים של המטפלות ומוצאים אוזן קשבת אצל האוצר בכל הנוגע לתוספת תקציבית להעלאת השכר וביחד ננסה למצוא פתרון לנושא".

משרד האוצר מסר בתגובה "בשנים האחרונות הממשלה הקצתה סכום של 1.2 מיליארד ש"ח לטובת בינוי מעונות יום חדשים. בנוסף, משרד העבודה והרווחה קיבל תוספת תקציבית ייעודית בסך של עד 700 מיליון ש"ח לטובת המשך הרחבת היצע מעונות יום ושיפור קצב הביצוע.מעבר לכך, בחודשים האחרונים בוצעה עבודת מטה משותפת של משרדי העבודה והאוצר עם הארגונים, בליווי של רו"ח חיצוני, לבחינת ההתאמה של התעריף לדרישות הרגולטוריות של משרד העבודה והצורך בביצוע התאמות. עבודה מטה זו נמצאת כעת בשלבי הסיום שלה, ובה יהיה מענה מפורט לכל אחד מהנושאים. בנוסף, חשוב לציין כי הארגונים הם אלה שקובעים את השכר לעובדים, רק נעיר כי הממצאים הראשונים מלמדים על כך שחלק מהארגונים שמאיימים בשביתה כלל אינם משלמים את כל השכר שהם מקבלים בתעריף הקיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!