דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

השחיין עמי דדאון פתח את הופעתו בטוקיו בדרך לכבוש עוד פסגה

דדאון (20), אחד השחיינים המעוטרים ושיאן העולם בשני משחים, החל הלילה (ה') את דרכו במשחקים הפראלימפיים | בראיון ל'דבר' הוא מתוודה שבילדותו לא אהב לשחות ומספר על ההתרגשות לזכות במדליית הזהב בזמן מבצע שומר החומות

עמי דדאון באליפות העולם בשחייה פראלימפית (צילום ארכיון: קרן איזקסון)
עמי דדאון באליפות העולם בשחייה פראלימפית (צילום ארכיון: קרן איזקסון)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

עמי דדאון מגיע למשחקים הפראלימפיים כדי לטרוף את הבריכה בטוקיו. השחיין הישראלי הצעיר שקפץ לבריכה בטוקיו לראשונה הלילה (בין רביעי לחמישי) הרשים השנה באליפות אירופה בפורטוגל עם 3 מדליות זהב ומדליית כסף, שבר בדרך שני שיאי עולם ומיצב את עצמו כאחד הטובים בעולם. דדאון יקווה להמשיך את המגמה החיובית בטוקיו, שהחלה היום עם מדליית הזהב של איאד שלבי במשחה ל-100 מטר גב.

לטוקיו מגיע דדאון (20) בשיאו. במאי הוא גבר על יריבו המרכזי, השחיין הרוסי רומן ז'דנוב וניצח בשלושת המשחים: 50 מטר, 100 מטר ו-200 מטר חופשי. לטוקיו הוא מגיע כאחת התקוות הגדולות של המשלחת הישראלית לזכייה בכמה מדליות.

עמי דדאון עם מדליית הזהב באליפות אירופה בשחייה. אחת התקוות הגדולות של המשלחת הישראלית (צילום: רוני בולוטין)
עמי דדאון עם מדליית הזהב באליפות אירופה בשחייה. אחת התקוות הגדולות של המשלחת הישראלית (צילום: רוני בולוטין)

השחיין המצטיין מקרית אתא, נולד בבית החולים רמב"ם בחיפה, בניתוח קיסרי בשבוע ה־29 בלבד להריונה של אמו ושתי דקות אחרי אחותו התאומה ליאם. ככל הנראה, בגלל מחסור בחמצן שהגיע למוחו בזמן הלידה, הוא לקה בשיתוק מוחין ונכות בארבעת גפיו.

דאון החל לשחות בגיל צעיר בבריכת השחייה באיל"ן חיפה, כחלק מתהליך השיקום. "בהתחלה ממש לא אהבתי לשחות", מספר דדאון ל'דבר'. "הייתי מתווכח עם ההורים שלי על להגיע לאיל"ן. הנכות שלי היא די קשה, ופוגעת בארבעת הגפיים, אז היה לי קשה ללמוד לעשות במים את כל התנועות".

הוריו לא ויתרו לו. "אני זוכר שרציתי להפסיק וההורים שלי החזיקו אותי בכוח שאני אשאר במים", הוא אומר. "הייתי ילד די מפונק. הם ממש ניסו לשכנע אותי שזה לטובתי. אני חייב את ההתחלה שלי להורים, שבלעדיהם לא הייתי ממשיך לשחות".

"הייתה לי מטרה וחתרתי אליה"

להישגים המצוינים שלו בבריכה הוא הגיע בעזרת המון נחישות ועבודה קשה. הוא מציין שענבל פיזרו הייתה דמות לחיקוי והשראה מגיל צעיר. מגיל 10 הוא חלם להגיע לאולימפיאדה, אבל הייתה חסרה לו המוטיבציה הפנימית לתת את כל כולו, והציפיות ממנו בהתאם לא היו גבוהות.

ענבל פיזרו זוכה במדליה במשחקים הפראלימפיים בריו 2016. המודל לחיקוי בילדות (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי)
ענבל פיזרו זוכה במדליה במשחקים הפראלימפיים בריו 2016. המודל לחיקוי בילדות (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי)

התפנית הגיעה בגיל 14, כשהחליט לקחת את השחייה לשלב הבא בחיים שלו, ולתת את כל כולו כדי להפוך לגרסה הטובה ביותר של עצמו בבריכה. "לקחתי את זה על עצמי בתור פרויקט וממש רציתי לשחות. שם התחלתי את המסע שלי עד עכשיו לטוקיו. ברגע שהתחלתי להרגיש שאני יכול, הדרך שלי השתנתה ב-180 מעלות. התחלתי ממש לעבוד קשה. התבגרתי. הבנתי לאן בדיוק אני הולך, הייתה לי מטרה וחתרתי אליה".

לזכות בזהב ולשיר את ההמנון בזמן במבצע שומר החומות

באליפות אירופה שנערכה במאי בפורטוגל הכול התחבר לו בבריכה בדרך להישגי השיא. חלק משמעותי במוטיבציה שלו להגיע לראש הפודיום ולשמוע את ההמנון הישראלי היה הרצון לשפר את מצב הרוח הלאומי במהלך מבצע שומר החומות.

"בתור ישראלי פטריוט אני תמיד אוהב לייצג את המדינה. אני תמיד עושה כל מה שאני יכול כדי לייצג אותה בצורה הטובה ביותר. מדליית הזהב באליפות אירופה האחרונה הייתה ביום הכי קשה של המבצע. היו טילים על כל מרכז ודרום הארץ. היינו צריכים ממש להתנתק מכל הבלאגן שקורה בארץ", הוא מספר.

"נסענו לאליפות במטוס פרטי, וזה כמעט בוטל בגלל כל הבלאגן. ניצחתי את משחה ה-100 מטר חופשי. מדליית זהב ושיא העולם היו בשבילי הכול. לשיר את ההמנון ולתת קצת נחת ביום כזה לכל מי שעוקב וצופה בשבילי זה היה הכול. לתת קצת הפסקה מכל הבלאגן".

"יודע שיש ציפיות גבוהות ממני, מקווה לשפר את שיא העולם"

בעקבות הפריצה קדימה, דדאון מגיע למשחקים עם ציפיות מאוד גבוהות ממנו במשלחת הישראלית, והוא מוכן להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האתגר. "אני יודע שעכשיו יש ציפיות גבוהות ממני, אבל אני אצטרך לבוא למשחקים הפראלימפיים לעבוד הכי קשה שאני יכול. ברור שיש ציפיות שאני אהיה אחד הספורטאים הבכירים של המדינה במשחקים", אומר דדאון.

עמי דדאון. "שואף לשפר את התוצאות שלי, בהן שיא העולם" (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי)
עמי דדאון. "שואף לשפר את התוצאות שלי, בהן שיא העולם" (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי)

"בדיוק כמו באליפות אירופה, אני אצטרך לבוא יום אחרי יום ולעשות את העבודה שלי בצורה הכי טובה. אני לא רוצה לשים לעצמי מטרה שהיא מקום, אלא מטרה שהיא תוצאה. אני שואף לשפר את כל התוצאות שלי. במיוחד את אלו ששברתי בהן את שיא העולם. אני שואף להתקדם ואני מקווה שזה יספיק לי".

"כשמתחברים ביחד הופכים להיות נבחרת גדולה וחזקה"

דדאון הוא חלק מנבחרת שחייה מגובשת ואיכותית של שמונה שחיינים והמאמן יעקב ביננסון שמייצגת את ישראל ביחד בשנים האחרונות במגוון רחב של תחרויות ברחבי העולם.

הביחד של הנבחרת מעניק עוצמות חדשות ומוציא את המיטב מכל אחד מהשחיינים. "זה משפר את החוויה לקבל עצות משחיינים שכבר עברו את המשחקים הפראלימפיים. כל אחד בנבחרת שלנו יודע איך למצוא את מקומו, אנחנו גם פסיפס מאוד יפה אתנית, וכשמתחברים ביחד הופכים להיות נבחרת גדולה וחזקה. אני מקווה מאוד שהנבחרת שלנו תביא הישגים יפים. אנחנו נבחרת מאוד מגובשת ומפרגנת, ואני מקווה מאוד שנמשיך להיות בחוד החנית של המשלחת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!