דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

כנס חירום נגד הרפורמה במערך הכשרות: "קוברים את זכויות העובדים"

האירוע, ביוזמת ההסתדרות, המועצות הדתיות וועד המשגיחים, התקיים על רקע הרפורמה שאושרה בחוק ההסדרים | הרב שמואל אליהו: "זה לא שיפור, זו החרבת מערכת הכשרות. לא ניתן לזה יד"

כנס חירום בנתניה, על רקע הרפורמה במערך הכשרות (צילום: ניצן צבי כהן)
כנס חירום בנתניה, על רקע הרפורמה במערך הכשרות (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות, הוועד הארצי של המועצות הדתיות ו-ועד המשגיחים הארצי ערכו הערב (רביעי) כנס חירום בנתניה, על רקע הרפורמה במערך הכשרות שאושרה בחוק ההסדרים.

באירוע נכחו חבר מועצת הרבנות הראשית הרב אליעזר שמחה וייס, רב העיר נתניה קלמן מאיר בר ורב העיר צפת שמואל אליהו שהביעו בשם רבני הערים את תמיכתם במאבק העובדים כנגד הפגיעה בזכויותיהם במסגרת הרפורמה. באירוע נכחו גם הרב דוד אוחיון יו"ר איגוד רבני הערים ורב העיר באלפי מנשה ויו"ר מרחב נתניה משה סמיה.

מנהל החטיבה הדתית בהסתדרות, יניב שפירא, אמר שמזה חמש שנים העובדים שהתאגדו בהסתדרות נאבקים להסדיר את זכויותיהם המינימליות. "הרפורמה הנוכחית קוברת את זכויות העובדים לעוד שנים נוספות. תמוה בעיניי ששר, שנכנס לתפקידו לפני מספר חודשים ועדיין לא למד את מגוון המערכות של עובדי המועצה הדתית ומשגיחי כשרות, מחוקק חוק מעל ראשם של אלפי עובדים. ההסתדרות, ועד העובדים במועצ"ד ומשגיחי הכשרות לא ייכנעו ויילחמו על עשיית הצדק".

יו"ר מרחב נתניה בהסתדרות משה סמיה (צילום: ניצן צבי כהן)
יו"ר מרחב נתניה בהסתדרות משה סמיה (צילום: ניצן צבי כהן)

לדבריו, הכנס שהתקיים היום הוא יריית פתיחה למאבק, ובכוונת העובדים להחריף מאבקם ואף להפגין מול ביתו של שר הדתות מתן כהנא.

"כבר שתי תוכניות שמשרד הדתות הציע לא יצאו בסוף לפועל משום שלא דיברו לא עם העובדים ולא עם ההסתדרות לשמור על הפרנסה של האנשים" אמר הרב אליעזר שמחה וייס, חבר מועצת הרבנות הראשית שכיבד את האירוע בנוכחותו.

חבר מועצת הרבנות הראשית הרב אליעזר שמחה וייס (צילום: ניצן צבי כהן)
חבר מועצת הרבנות הראשית הרב אליעזר שמחה וייס (צילום: ניצן צבי כהן)

"אינני מבין – גם אם השר חושב שצריך לעשות רפורמות, איך הדבר הראשון זה לא שמירה על זכויות העובדים? הלו היהודים יודעים ש'לא תלין שכר שכיר'". לדבריו הצטרף גם רב העיר נתניה, הרב קלמן מאיר בר, שהוסיף: "מי שצריך להכיר לו טובה על הקמת מערכת הכשרות המופלאה כאן בישראל, שגם הבד"צים מתבססים עליה, זה לא הרבנים – זה אתם כאן. לצערי השכר של עובדי המועצות הדתיות הוא הנמוך ביותר במגזר הציבורי. צריך להעלות את שכרם ואת שכר המשגיחים".

רב העיר צפת, שמואל אליהו, אמר לעובדים: "ישבנו יחד כל רבני ישראל והחלטנו שלא ניתן יד להפיכה הזו, ולא נשתף איתה פעולה. אתם לא לבדכם במאבק. אם השר כהנא רוצה לשפר את מערך הכשרות – שישפר את מעמדם של המשגיחים. לא יכול להיות שיעבדו בשכר מינימום וללא זכויות. אמרתי לשר – אתה רוצה לשפר? דאג שיעבדו במועצות הדתיות. השיב לי שהאוצר לא יסכים. אמרתי לו: אז אתם הבעיה, לא המשגיחים. מה שאתם עושים זה לא שיפור זו החרבת מערכת הכשרות, ולא ניתן לזה יד".

כנס חירום בנתניה על רקע הרפורמה במערך הכשרות (צילום: ניצן צבי כהן)
כנס חירום בנתניה על רקע הרפורמה במערך הכשרות (צילום: ניצן צבי כהן)

הרפורמה, יוזמת שר הדתות מתן כהנא שהוכנסה לחוק ההסדרים, מבקשת לאפשר הקמתם של 'תאגידי כשרות' פרטיים אשר יעסיקו את משגיחי הכשרות כחברות כוח אדם. בהסתדרות חוששים שהמהלך יוביל לפגיעה קשה הן בשכרם של המשגיחים שיהפכו עובדי כוח אדם והן במועצות הדתיות שיאלצו לפטר כ-700 עובדים על פי ההערכות בשל צמצומן על רקע הפסקת הפיקוח על מערך הכשרות.

יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל, שוחח עם העובדים בכנס והודיע להם כי היום אישרה ההסתדרות סכסוך עבודה במועצות הדתיות שיאפשר לה לנקוט צעדים ארגוניים בעוד כשבועיים.

"אנחנו פה ונשמור על זכויותיכם, ואתם מגובשים ומאוחדים תעזרו לנו למנוע את נזקי הרפורמה", אמר. "אנחנו הולכים על זה בכל הכוח. אנחנו מביניים את גודל השעה ואת גודל הצרה. אנחנו לא מוותרים עליכם". יו"ר החטיבה הדתית בהסתדרות, עו"ד רפי מלאכי הוסיף כי ההסתדרות דווקא תומכת במהלך רפורמה משמעותי בשירותי הכשרות, אך לא כזו שתעשה באופן חד צדדי ובאופן שייפגע באלפי עובדים ויביא לפיטורים המוניים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!