דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ההפך ממק: המחשב המודולרי שהשיקה פריימוורק זוכה לאהדה בעולם הטכנולוגיה

יצרנית המחשבים הניידים פריימוורק זוכה לתשואות ברשת על השקת מחשב שנבנה במטרה לשמור על יכולת שדרוג ותיקון קלים בעתיד, תוך חיסכון סביבתי וכספי גם יחד | השאלה היא אם ירכשו אותו די אנשים כך שהמותג יתקיים גם בעתיד לצד המחשב עצמו

המחשב הנייד החדש של פריימוורק. החל מ-750 דולר (צילום מסך)
המחשב הנייד החדש של פריימוורק. החל מ-750 דולר (צילום מסך)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הסדרה הראשונה של מחשבי פריימוורק הושקה בחודש שעבר בסדרת ייצור מוגבלת, למותג שאמור לשלב בין איכות גבוהה, מודולריות וקלות תיקון ושדרוג. יוטיוברים מובילים בעולם הטכנולוגיה סיקרו את המחשב באהדה: דייב לי, לינוס סבסטיאן, לואיס רוסמן וכמובן האתר IFIXIT, שבחר לרכוש לעובדיו את המחשב במקום מחשבי מקבוק.

יצירת המותג היא תגובת נגד למגמה השלטת בעולם הטכנולוגיה: מוצרים קלים ויפים שמפקיעים את השליטה בהם מהלקוחות. יש להם מעט חיבורים, הם קשים לפתיחה, אי אפשר לשדרג בהם כמעט כלום והם מסובכים לתיקון. במקרה של מוצרי אפל, החברה גם מטילה הגבלות שמקשות על מכירתם כמוצרי יד שנייה.

בעבר רוב המחשבים הנייחים והניידים היו קלים לתיקון. גם היום יש דגמים סטנדרטיים (בעיקר של HP) שזוכים לדירוג גבוה במדד כושר התיקון של IFIXIT.

המחשב של פריימוורק שונה בכך שקל לפתוח אותו, וליד כל רכיב יש מדבקה שמתארת את שמו וקוד QR, שמוביל לסרטון שיסייע בהחלפתו במידת הצורך. החברה הצהירה שכשתוציא מחשב חדש היא תשמור על המבנה הנוכחי. כלומר, הלקוחות הוותיקים יוכלו לרכוש רק לוח משודרג במקום מחשב שלם, ולבצע את ההחלפה בעצמם. רכישה כזו תהיה זולה משמעותית ממחשב חדש, וגם תסייע לצמצם ייצור לא דרוש ותפחית פסולת. החברה פרסמה קובץ שרטוט של הלוח (CAD) שמקל על ייצור מארזים אחרים, לחברות שיראו בכך הזדמנות.

 

המחשב מגיע עם מברג וכמה ברגים עודפים כחלק מהקונספט. רכיביו כולם מחוזקים בברגים ולא בדבק מאותה הסיבה.

מבחינת שמירה על פרטיות הלקוחות, יש בו מפסק פיזי למיקרופון ותריס פיזי שמכסה את העדשה. המצלמה עצמה משדרת באיכות FULL HD ב-60 פריימים לשנייה, מעל המקובל במרבית המחשבים הניידים.

למחשב יש גם רכיבים מודולריים: ארבעה שקעים שבהם המשתמש יכול לבחור כיצד יתחלקו בין שקע  USBמסורתי, TYPE CHDMIDP, או תוספת אחסון ברכישה נפרדת. החברה תפתח סוגים חדשים לפי הביקוש, כשסקר אינטרנטי מצא שהחוסר הכי בולט בינתיים הוא שקע לחיבור רשת נייחת.

ניתן לבחור מקלדת במגוון שפות, אבל נכון להיום אין מקלדת מקורית בעברית. המסך (13.5 אינץ') אינו בפריסה המקובלת הרחבה של 16:9, אלא 3:2, כלומר פחות מלבני ומכיל יותר שורות, וזהו יתרון עבור מתכנתים או עורכי תוכן. כיום הוא ניתן לרכישה עם מעבדi5  או i7 מסדרה 11 של אינטל.

מה יחזיק יותר זמן: המחשב או החברה שייצרה אותו

המחשב של פריימוורק אינו זול. גרסת "עשה זו בעצמך" הפשוטה ביותר עולה 749 דולר, ללא Wi-Fi, אחסון וזיכרון RAM. מחשב מותקן במלואו עם מערכת הפעלה יעלה לכל הפחות 1,000 דולר, ובמפרט משוכלל במיוחד עלול להגיע ל-2,000 דולר. המחיר הגבוה נובע לא רק ממפרט איכותי יחסית, אלא גם מחיסרון לגודל: סדרות ייצור קטנות במספר ההזמנות, שעולות ליצרן יותר כסף ליחידה.

המחשב נועד למלא ואקום בשוק: מחשב עמיד שמכבד את בעליו ויכול להחזיק שנים ארוכות. בנוסף, החברה מבטיחה להחזיק מלאי חלפים, כך שתמיד יהיה ניתן לטפל בכל קלקול תוך שמירת החלקים התקינים.

לא ברור אם יהיו די אנשים שירכשו אותו, כך שהחברה עצמה תחזיק מעמד יותר שנים מהמחשבים הראשונים שהיא הוציאה לשוק לאחרונה. שוק המחשוב נשלט כמעט כולו בידי כמה שחקניות ענק שמייצרות מחשבים בכמויות גדולות ובמתח רווחים לא גבוה במיוחד.

בשלב זה, המחשב של  פריימוורק לא נועד להתחרות בהם. זהו סטארט-אפ, הוא ממוקם בתחום של מחשבי הבוטיק ונועד לאתגר באופן ישיר את מחשבי אפל. במובן מסוים, הוא מהווה צל לעברה של החברה מלפני עשור, אז היא עוד ייצרה מחשבים עמידים וקלים יחסית לתיקון ולשדרוג, קונספט שבהדרגה אפל נסוגה ממנו כמעט לחלוטין.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!