דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

שרת האנרגיה תגביר את ההשקעה במעבר לאנרגיות מתחדשות, אך לא מוותרת על הגז

בוועידת האנרגיה השישית אמרה שרת האנרגיה קארין אלהרר כי חיפושי הנפט ביבשה יופסקו | מנכ"ל משרד האנרגיה: "ברבעון האחרון עמדנו לראשונה ביעד של 10% אנרגיות מתחדשות"

שרת האנרגיה (צילום: שאולי לנדנר)
שרת האנרגיה (צילום: שאולי לנדנר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שרת האנרגיה אלהרר רואה במעבר לאנרגיות מתחדשות את הנושא העיקרי עליו היא מופקדת, אך לא מוותרת על הגז. בוועידת האנרגיה השישית שנערכה היום (שלישי) אמרה השרה אלהרר: "אנחנו נאבקים כל יום כדי לקדם זאת, להסיר חסמים, בעזרת פתרונות יצירתיים שיאפשרו לנו לא רק עמידה ביעדים אלא אף מעבר". מנכ"ל משרדה אודי אדירי אמר בכנס כי בסוף הרבעון השני של 2021, עמדה ישראל לראשונה ביעד של מעבר ל-10% אנרגיה מתחדשת.

"בתקציב משרד האנרגיה, יש הקצאה של 2.4 מיליארד שקלים לפיתוח אנרגיות מתחדשות בעשור הקרוב. אנו נקצה 650 מיליון שקלים להקמת עמדות טעינה, העברת צי רכבי ממשלתי למכוניות חשמליות והקמת תשתיות טעינה בבנייני מגורים", אמרה השרה אלהרר אך במקביל הוסיפה כי בכוונתה להגביר את השימוש בגז. "לנגד עיני טובת הציבור והדאגה לעתיד משק האנרגיה, ולהצטרף למדינות המתקדמות אל עבר מקורות אנרגיה שמזהמים פחות. המעבר לאנרגיות מתחדשות הוא היעד שלי. לצד זאת, אנחנו ממשיכים לעודד חיבור מפעלים לגז טבעי כדלק מעבר, כדי להפחית שימוש בסולר ובמזוט".

סוף לחיפושי הנפט ביבשה

השרה אלהרר ציינה 3 החלטות מדיניות שהיא קיבלה: סיום מתן הרישיונות לחיפושי נפט ביבשה, מינוי בכירים לחברות ממשלתיות במשק האנרגיה לפי כישורים, והשקעה במחקר ופיתוח לטובת פתרונות חדשים למשק האנרגיה.

לא מדובר בהחלטות יוצאות דופן או חדשות ממש. חיפושי נפט ביבשה אינם ענף משמעותי בישראל, אך אלהרר לא אמרה דבר על קידוחי נפט בים. מתחת למאגרי הגז הישראלים טמון כנראה גם נפט בכמות משמעותית ואלהרר לא התייחסה לאפשרות הקידוח להפקתו על התועלת והסיכונים הטמונים בכך. השקעה צנועה במחקר ופיתוח היא המשך מדיניות קיימת של משרד האנרגיה.

אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה (צילום: שאולי לנדנר)
אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה (צילום: שאולי לנדנר)

את מה שאמרה אלהרר ברמז, אמר במפורש אמיר פוסטר, יועץ לתעשיית חיפושי הגז בישראל: "אין ספק שהגידול באנרגיות מתחדשות יצבור תאוצה, אבל צריך לדעת שאת משבר האקלים לא ננצח בפנטזיות. ננצח אותו בהפסקת פחם עכשיו כמה שיותר מהר. בזה שנדע להטמיע גז לצד אנרגיות מתחדשות. הגז הכניס למדינה כבר 15 מיליארד שקל מתמלוגים וממס חברות".

אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, הסביר את תמיכתו בשימור יכולות שריפת דלקים לייצור חשמל, גם בעת מעבר לאנרגיות מתחדשות: "העולם חווה מצבי מזג אוויר קיצוני והאחריות שלנו היא שמשק האנרגיה יתפקד. בחוץ חילקו לי פלייר שאומר: משרד האנרגיה מקדם 35 פרויקטים פוסיליים מזהמים. רובם זה חיבור תחנות הגז לסולר. אנחנו רוצים שבמצבי חירום, תחנות הכח יוכלו לפעול.

"נכון שלא עמדנו ביעד ל-2020 של 10% אנרגיות מתחדשות ממגוון סיבות, אבל בשלושת החודשים האחרונים – אפריל-מאי ויוני – פעם ראשונה שעמדנו ביעד של מעל 10% אנרגיה מתחדשת. ב-5 שנים ההיקף של החשמל הסולארי הוכפל יותר מפי 3. בעוד 5 שנים הוא יוכפל שוב עוד יותר מפי 3. אנחנו מדביקים את הפער. היעדים שלנו באנרגיה סולארית הם מהגבוהים ביותר בעולם".

אדירי התייחס לדו"ח המפל"ס של המשרד להגנת הסביבה, "יש ויכוח על פליטות מתאן בהולכה, אנחנו נביא לגבי זה נתונים מדוייקים, אבל אין כמעט פליטות מתאן מהפקת גז בישראל".

על היעדים ארוכי הטווח של המשרד אמר: "יכולנו להחליף את הפחם ב-10 תחנות כח בגז. החלטנו להסב את התחנות הפחמיות בגז. ככה גם מפחיתים פחם וגם לא מקבעים את המשק לגז מחצבם. רמות הטכנולוגיות הנדרשות לאיפוס פליטות עוד לא קיימות. אי אפשר לתכנן לטווח ארוך בלי מקום לגמישות ושינוי טכנולוגי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!