דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

כתם נפט בהיקף של כ-120 קמ"ר דלף מסוריה ונע לכיוון קפריסין 

על פי הנתונים העדכניים על מיקומו של הכתם, לא נשקפת סכנה ישירה לחופי ישראל | מקור הדליפה במיכל דלק מיושן בבית זיקוק סמוך לעיר בניאס

כתם נפט שדלף מסוריה. (עיבוד לתמונת לווין Sentinel 1 מה-30 באוגוסט 2021 שעשה סמיון פולינוב, חוקר במרכז לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה)
כתם נפט שדלף מסוריה. (עיבוד לתמונת לווין Sentinel 1 מה-30 באוגוסט 2021 שעשה סמיון פולינוב, חוקר במרכז לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כתם נפט גדול בים התיכון, שמקורו בדליפה גדולה שהתגלתה לפני כשבוע ליד העיר בניאס בסוריה, נע שימים אלה לכיוון חופי קפריסין הצפונית. מקור הדליפה הגדולה במיכל דלק סדוק בבית זיקוק או תחנת כוח באזור בניאס שהכיל 15 אלף טון נפט. ככל הנראה, הדליפה התרחשה מאזור תחתי המיכל, שתחזוקתו הייתה לקויה כבר זמן רב.

הכתם קל לזיהוי בתמונות של הלוויין האירופאי סנטינל1. איש המיפוי הראל דן מיזג בין תמונות מתאריכים סמוכים, כדי להציג תמונה מעובדת שמראה את מיקומו העדכני של הכתם.

לפי האתר euronews, כתם הנפט עלול לפגוע בחופים הצפוניים של קפריסין. ספינות השטות באזור מדווחות על רצועת שמן דקה ולא  על נפט עבה וכבד.

בטורקיה, המדינה היחידה שמכירה במדינת קפריסין הצפונית, נערכים לסייע לה להתמודדות עם אפשרות של הגעת הכתם לחופים.

חלוקה פוליטית של קפריסין (קרדיט: ויקימדיה קומונס)
חלוקה פוליטית של קפריסין (קרדיט: ויקימדיה קומונס)

המשרד להגנת הסביבה הודיע שהוא נמצא בקשר רצוף עם המרכז האזורי לתגובה לאירועי חירום בים התיכון במלטה (REMPEC). לפי המידע האחרון שנמסר למשרד, הזיהום נע צפונה ולא נשקפת סכנה ישירה לחופי ישראל.

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה: "אירוע זה מהווה תזכורת נוספת לסכנה החמורה האורבת לסביבה הימית והחופית מאחסון ומשימוש בדלקים המבוססים על נפט, ומשינועם בדרך הים בכמויות ההולכות וגדלות משנה לשנה".

"לו היה מתרחש אירוע דומה לזה שהתרחש בסוריה באחד ממתקני באחסון ושינוע הנפט והדלקים הממוקמים בחופי ישראל, התוצאה המיידית הייתה פגיעה אנושה בטבע הימי והחופי", הוסיף, "כבר הוכח שהשאלה אינה 'אם' אלא 'מתי, היכן ובאיזה גודל' יתרחשו אירועי זיהום הים בשמן, ועל כן אנו פועלים להקצות את המשאבים הנדרשים להשלמת היכולות של ישראל לצמצום הפגיעה של אירועים אלו על הסביבה והמשק".

הזיהום, שמקורו במרחק של כ-280 ק"מ מגבול ישראל, ממשיך בתנועתו צפונה לאורך חופי סוריה ומתפרס על שטח של כ-120 קמ"ר. יחד עם זאת, יש לזכור כי זרמי ים שדוחפים את הזיהום צפונה והרחק מחופי ישראל, עלולים גם להשתנות ולנוע בכיוונים אחרים, לרבות תנועת השפך או חלקים ממנו לחופי הארץ.

"אירוע הזפת בארץ היה ברף התחתון של אירועי זיהום הים"

לפי הודעת המשרד: "אירוע כמו זה המתרחש כעת בחופי סוריה מדגים שאירוע זיהום חופי ישראל בזפת מחודש פברואר 2021, עם השפעתו הרבה והחמורה על הסביבה החופית של ישראל, נמצא ברף התחתון של חומרת אירועי זיהום הים והחופים המתרחשים חדשות לבקרים ברחבי העולם וגם במזרח הים התיכון.

לפי הערכות המשרד, באירוע 'זפת בסערה' המקור לזיהום היו לא יותר מאשר "עשרות טונות או מעט יותר של נפט גולמי במרחק של כ-130 ק"מ מחופי ישראל".

זיהום הזפת בשמורת ראש הנקרה (צילום: יגאל בן ארי רשות הטבע והגנים)
זיהום הזפת בשמורת ראש הנקרה (צילום: יגאל בן ארי רשות הטבע והגנים)

הערכת הכמות ל"עשרות טונות או מעט יותר" של נפט גולמי מעט מפתיעה. המשרד דיווח על איסוף של למעלה מ-750 טון של פסולת נגועה בזפת. זאת, כשידוע שבמשך השבועיים בהם נדד הכתם ופגע ברצועת חוף שנפרסת דרום מישור החוף ועד חופי דרום לבנון, חלק מהדליפה התאדה או התערבל במים ולא הגיע לחופי ישראל בתצורת זפת.

בעבר העריך המשרד כי הכמות שדלפה הייתה "עשרות עד מאות" טונות, בטווח רחב של אפשרויות.

גם אז לווינים זיהו את תנועת הכתם לישראל, אך המידע לא דווח בזמן אמת ופגיעת הזפת בחופים התרחשה ללא התרעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!