דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון מכינת בני ציון

פרסום ראשון / מנדלבליט מתנגד לעמדת משרדי הממשלה בנושא אסון המכינה: צריכים לפקח על הבטיחות

חוות הדעת שהועברה לוועדת הבדיקה הממשלתית, והגיעה לידי ׳דבר׳, חושפת ויכוח בין היועמ״ש למשרדי החינוך, ההתיישבות והביטחון | פעילות הוועדה הופסקה בשבוע שעבר לאחר שמשרד ההתיישבות שנמצא תחת ראש הממשלה בנט הודיע שאין יותר תקציב להפעלתה

מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
דוד טברסקי

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קובע שמשרדי החינוך, הביטחון וההתיישבות נדרשים לפקח על פעילות המכינות הקדם צבאיות לרבות נושא הבטיחות, וזאת בניגוד לעמדת המשרדים.

כך עולה מחוות דעת שנשלחה לוועדת הבדיקה הממשלתית למניעת אסון נוסף במכינות (בעקבות נחל צפית), והגיעה לידי ׳דבר׳. בחוות הדעת שנכתבה בספטמבר, לבקשת הוועדה, קובע המשנה ליועמ״ש גיל לימון שיש בסיסים חוקתיים שדורשים ממשרד הביטחון ומשרד ההתיישבות להתייחס להסדרי הבטיחות במכינות, כולל פעילויות חוץ.

המשנה ליועמ״ש סקר את התקנות הקבועות בחוק המכינות (שנחקק ב-2008) מהן עולה שיש למשרדים אחריות להסדרים בטיחותיים במכינות במסגרת תהליכי ההכרה והתקצוב שלהם.

חוות הדעת עליה חתום היועץ המשפטי לממשלה מנוגדת לחוות הדעת שהעבירו משרדי החינוך, הביטחון וההתיישבות לוועדת הבדיקה. לטענת משרדי הממשלה החוק לא מקנה להם סמכות ואחריות לעסוק בנושאים אלה.

פעילות הוועדה הוקפאה לפתע

פעילות ועדת הבדיקה הוקפאה בשבוע שעבר, לאחר שמשרד ההתיישבות הודיע שהתקציב לפעילותה נגמר. כך פורסם ב׳דבר׳ ביום חמישי. הוועדה שהחלה להתכנס במאי, ויצאה לפגרה, הייתה אמורה לחדש את פעילותה בשבועות הקרובים.

משרד ההתיישבות בראשו עמד צחי הנגבי (ליכוד) הוא זה שהקים את ועדת הבדיקה למכינות בעקבות אסון נחל צפית, לאחר שכל המשרדים האחרים סירבו לעשות זאת, ובהם משרד החינוך (בראשו עמד בזמן האסון נפתלי בנט), משרד הביטחון (בראשו עמד בזמן האסון אביגדור ליברמן) ועוד.

משרד ההתיישבות קיבל לידיו את האחריות על המכינות בקדנציה של הנגבי כשר, לאחר שהן היו כאמור במשרד החינוך. משרד ההתיישבות הוכפף בממשלה הנוכחית תחת משרד ראש הממשלה נפתלי בנט, והתקציב שצריך לעבור לוועדת הבדיקה נמצא תחתיו.

״משרד החינוך, ההתיישבות והביטחון לא ראו עצמם כמי שנדרשים לפקח״

המשנה ליועמ״ש מבקר את משרדי הממשלה על התנערותם מהאחריות למכינות: ״משרד החינוך, ולאחריו משרד ההתיישבות, לא ראו עצמם מוסמכים לקבוע כללים למכינות בתחום הבטיחות. משרדים אלו, לצד משרד הביטחון, לא ראו עצמם כמי שנדרשים לפקח על קיומם של כללים אלו״.

חוות הדעת הועברה ממשרד היועץ המשפטי לממשלה בעקבות פנייתה השופטת (בדימוס) שולמית וסרקרוג, העומדת בראש הוועדה. ״החוק והתקנות מקנים למשרד ההתיישבות סמכות לקבוע כללי בטיחות ביחס למכינות הקדם צבאיות במסגרת ההכרה במכינה חדשה או חידוש ההכרה בה״, כותב המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ולא מותיר מקום לספק בדבר אחריות המשרדים, ״כללים אלו יכול שיתייחסו גם לפעילות של המכינה המתנהלת מחוץ למתקניה״.

מדבריו של גיל לימון עולה שכבר כיום יש הסדר ביניים שקובע כללי בטיחות מפורטים, ולכן אין למדינה יכולת להתנער מאחריות טרם סיומה של פעילות הוועדה, והדיון בהרחבת החקיקה בנושא.

המכינות מחילות על עצמן כיום פיקוח וולנטרי בלבד, שמתבסס על חוזר מנכ״ל וליווי הלשכה לתיאום טיולים. למרות בקשת הוועדה לבחון הסדר בטיחותי מחייב כבר לשנת הפעילות הנוכחית של המכינות, המשנה ליועמ״ש מציין שהמענה הזמני שניתן טוב דיו עד לחקיקה בנושא.

בראיון ל׳דבר׳, מתחה השופטת וסרקרוג  ביקורת על חוות הדעת שהגישו משרדי הממשלה לוועדה, כבר בחודש שעבר. ״הדעות שעולות מחוות הדעת המשפטיות שהוגשו לנו אינן תואמות למה שאני חושבת, ולמסקנות שניתן להסיק מהחקיקה הקיימת״, אמרה וסרקרוג, ״עדיין לא שמענו את כל היועצים המשפטיים של כלל המשרדים אבל ממה שקיבלנו, אני יכולה לומר שזה לא בדיוק על דעתנו״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!