דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בלי מנגנון אכיפה ובלי קיצור התהליכים: אושר פרק המזון ברפורמת היבוא

הפרק אושר היום (ד') בוועדת הכלכלה, וצפוי לצאת לפועל בתחילת 2023 | לא הושגו הסכמות כיצד ועל ידי מי ייקבעו התנאים לקבלת אישור ייצור נאות, כדי שיבואנים יוכלו לייבא מהר יותר

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון. "אפעל לשיפור התכנית באופן דרמטי לפני אישורה בכנסת" (צילום: ינאי יחיאל)
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון. "אפעל לשיפור התכנית באופן דרמטי לפני אישורה בכנסת" (צילום: ינאי יחיאל)
דוד טברסקי

ועדת הכלכלה אישרה היום (רביעי) את פרק המזון ברפורמת היבוא, שיקצר תהליכי יבוא של מזון רגיש. הרפורמה תצא בפועל בתחילת 2023. להערכת משרד האוצר, התחרות תחסוך לצרכן כ-3 מיליארד שקל, אבל לא ברור עדיין איך תתבצע האכיפה.

"ניתן אמון ביבואנים ונחמיר בענישה עם מי שימעלו בתפקידם", אמר יו"ר הוועדה מיכאל ביטון. משרדי הבריאות והחקלאות יצטרכו לדווח לוועדה על ההתקדמות בבניית מערך היבוא המקביל כל כמה חודשים, כולל דיווח מיוחד בדבר עיצומים כספיים על יבואנים עבריינים.

פרק המזון הוא חלק מתוך רפורמת היבוא שהממשלה מתכוונת לאשר במסגרת חוק ההסדרים. אישור הפרק הנוכחי, שצפוי לצאת לפועל ב-1 בינואר 2023 (עם החרגה מקסימלית לתשעה חודשים), יאפשר יבוא של מזונות לישראל במסלול מהיר, שבו היבואנים יצהירו על כך שהמוצרים שלהם עומדים בתקינה האירופית. בעקבות דרישת ארגוני החקלאים ומאבק חברי הכנסת, ובהם יו"ר הוועדה, הוחרגו מהרפורמה חלב גולמי, בשר גולמי, דבש (למעט סוכר שמקורו בדבש), ביצים טריות, פירות וירקות, שדינם ייקבע בשיח בין-משרדי.

כדי לוודא שהתהליך מתקדם ושהרפורמה תיכנס לתוקף במועד, שר החקלאות ושר הבריאות יתבקשו לדווחו לוועדה על הסדרת נושא חומרי ההדברה על המזונות שהוחרגו. בנוסף, שר הבריאות ושר הכלכלה יתבקשו לדווחו לוועדה על תקני המזון שלא בוטלו, ושר הבריאות יתבקשו לדווח לוועדה על הפעלת עיצומים כספיים לפי החוק. למרות ניסיונות הוועדה, לא הושגו הסכמות כיצד ועל ידי מי ייקבעו התנאים לקבלת אישור ייצור נאות, כדי שיבואנים יוכלו לייבא מהר יותר.

בדו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול נחשפה תמונת מצב בעייתית בתחום האכיפה ב'רפורמת הקורנפלקס', שפתחה את המשק ליבוא מהיר על זמך הצהרה של מוצרי מזון יבשים ב-2017. על פי המבקר, ב-2020 לא אוישו כ-20 משרות, מספר הביקורות לאכיפת תקנים עמד על כ-0.5% ממספר ההמלצות של מעבדות הבדיקה באותה השנה, מספר הביקורות ירד ב-600 תוך שנתיים ומספר הקריאות להחזרת מוצרים שפורסמו בנושא תקינה עמד על כ-20 בלבד (ירידה של 14 תוך שנתיים). לאורך כל התקופה, הממונה לא נקט עיצומים כספיים על יבואן שהפר הוראות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!