דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בגלל מחסור בחשמל: קזחסטן פועלת נגד חוות לכריית ביטקוין בשטחה

החשמל הזול והאיסור על כרייה בסין השכנה הביא לעלייה משמעותית בכריית מטבע הקריפטו, וכיום פועלות בה כ-90 אלף מכונות מורשות לכך | ריבוי הכרייה הלא מורשית הביאה לצמצום הספקת החשמל, וייקורו לכורים החוקיים

חוות מחשבים (צילום: AP Photo/Steve Helber)
חוות מחשבים (צילום: AP Photo/Steve Helber)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ממשלת קזחסטן החלה לפגוע בחוות כריית ביטקוין במדינה, בשל מחסור בחשמל. מספר חברות כרייה נאלצו כבר לסגור את הפעילות, בשל פגיעה באספקת האנרגיה.

צריכת החשמל בקזחסטן גדלה בממוצע ב-1%-2% בכל שנה . השנה הצריכה גדלה ב-8%, בעיקר בשל הגירה המונית של עסקי כריית ביטקוין מסין השכנה. לפי הפיננשייל טיימס, מספר מכונות הכרייה במדינה עומד כעת, ככל הנראה, על כ-90 אלף.

הגידול המהיר בפעילות משבש את הספקת החשמל במדינה, כולל לחוות הכרייה עצמן, ובייחוד לאלו שעושות זאת באופן מורשה. לכך מצטרפות גם השבתות במספר תחנות כח במדינה.

חברת ניהול המערכת החלה לקצוב את החשמל ל-50 עסקי הכרייה המורשים בקזחסטן. לפי הערכות, במדינה יש שפע של פעילות מאותו הסוג באורח בלתי מורשה.

יעד הגירה מועדף נוסף על עסקי כריית הביטקוין הוא טקסס, אשר לה בעיות משמעותיות בנושא אמינות אספקת החשמל, כפי שהסתבר בגל הקור האחרון במדינה.

מדוע כריית ביטקוין צורכת יותר ויותר חשמל?

בקצרה, צריכת החשמל של כלל רשת ביטקוין נגזרת משווי המטבע. כשערכו עולה, פוטנציאל בזבוז החשמל עולה, ולהיפך כשערכו מתרסק.

בפירוט, מכונות כרייה אלו פועלות 24/7 לניחוש מספרים, תוך שהן מתחרות בשאר המכונות מסוג זה בעולם. כל 10 דקות בערך, אחת מהן מצליחה לנחש פתרון לחידה מסובכת, שמזכה את בעליה ב-6 ורבע מטבעות ביטקוין חדשים, לצד תשלומים קטנים נוספים בעמלות, שמתקבלים מאנשים שמבצעים תשלומים ברשת ביטקוין.

רוב מכונות הכרייה הן חלק משותפות (POOL), שמאפשרת לכל משתתף לזכות בכמות ביטקוין השקולה לכמות ניחושי המספרים שהמכונות שבבעלותו ביצעו.

בעלי המכונות נדרשים לשלם חשמל בכסף אמיתי, אז הם מוכרים את הביטקוין שצברו אחת לכמה זמן, על מנת לעמוד בתשלומים ולשמור את השארית כרווח. לכן, ניפוח ערך הביטקוין במסחר דיגיטלי, מאפשר צריכה הולכת וגוברת של חשמל, השקולה כיום לפי 2.5 ויותר מצריכת החשמל בכלל מדינת ישראל. הצריכה הייתה אפילו גבוהה יותר, אם לא היה מחסור עולמי בשבבים.

הגידול בצריכת החשמל של הביטקוין עשוי לבלוע בקלות את המאמץ העולמי להפחית את צריכת האנרגיה כדי להפחית פליטות פחמן ולהאט את קצב ההתחממות של כדור הארץ.

למרות שאפשר לכרות ביטקוין באמצעות חשמל נקי, דלקים פוסיליים מתאימים יותר למשימה זו משום שהם מבטיחים הספקת חשמל בזמינות של 24/7. אכן, כורי ביטקוין נוטים יותר למקם את המכונות דווקא בקרבת חשמל מזהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!