דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה בעולם

המאבק לייצוג באמזון: מועצת יחסי העבודה בארה"ב הורתה על הצבעה חוזרת להקמת התאגדות עובדים

העתירה הנדירה לקיום הצבעה חוזרת הוגשה על ידי איגוד הקמעונאות והמסחר, לאחר שהנהלת החברה הציבה קלפי בכניסת העובדים הראשית לאתר, במקום לקיים את ההליךדרך הדואר | נשיא האיגוד: "קול העובדים יישמע רק דרך התאגדות"

הפגנת תמיכה בהתאגדות עובדי מחסן אמזון באלבמה (צילום: REUTERS/Lucy Nicholson)
הפגנת תמיכה בהתאגדות עובדי מחסן אמזון באלבמה (צילום: REUTERS/Lucy Nicholson)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המועצה הלאומית ליחסי עבודה (NLRB) הורתה ביום שני על קיום הצבעה חוזרת להקמת איגוד עובדים במחסני חברת אמזון בבסמר שבאלבמה, זאת על רקע הפגמים שנמצאו בהצבעה הראשונה שהתקיימה באפריל בה הפסיד האיגוד. מועד ההצבעה החוזרת טרם נקבע.

העתירה הנדירה לקיום הצבעה חוזרת הוגשה על ידי איגוד הקמעונאות, המסחר הסיטונאי וחנויות הכלבו (RWDSU) שבו ביקשו עובדי המחסנים להתארגן. בהחלטה מנומקת בת 20 עמודים, התמקדה המפקחת האיזורית של המועצה, ליסה אנדרסון בכך שהליך ההצבעה אמור היה להיעשות באמצעות שירות הדואר האמריקני – אך הנהלת החברה הציבה תיבת דואר בכניסת העובדים הראשית לאתר, דבר שיצר את הרושם שהיא מפקחת על הליך ההצבעה והעובדים המצביעים. הנדרסון דחתה גם את טענת אמזון שהמיקום נועד להקל על העובדים להצביע ושמטרתה הייתה לעודד אחוז הצבעה גבוה ככל הניתן.

"ההתעלמות הבוטה של המעסיק מההליך המקובל של הצבעה בדואר, פגעה בסמכות המועצה והפכה את ההצבעה החופשית וההוגנת לבלתי אפשרית", כתבה הנדרסון בהחלטתה. "באמצעות התקנת תיבת דואר בכניסה הראשית לעובדים, המעסיק למעשה חטף את הליך הבחירות ויצר רושם חזק שהוא שולט בו. המסר המסוכן והפסול הזה לעובדים הורס את האמון בהליכי המועצה ובאמיתות תוצאות ההצבעה". כבר באוגוסט קבעה קצינת השימוע של מועצת העבודה שניהלה את ההליך, כי אמזון הפרה את חוקי העבודה והמליצה להנדרסון לבטל את תוצאות ההצבעה ולהורות על הצבעה נוספת.

דוברת אמזון קלי ננטל כינתה את ההחלטה 'מאכזבת', ומסרה: "לעובדים שלנו תמיד הייתה הבחירה אם להצטרף לאיגוד או לא, והם בחרו ברובם שלא להצטרף לאיגוד הקמעונאות מוקדם יותר השנה. זה מאכזב שמועצת העבודה החליטה כעת שהקולות הללו אינם נחשבים".

סטיוארט אפלבאום, נשיא האיגוד מסר: "ההחלטה של היום מאשררת את מה שאמרנו לאורך כל הדרך – שההפחדה וההתערבות של אמזון מנעו מעובדים את האפשרות ההוגנת להגיד האם הם רוצים איגוד במקום העבודה שלהם. כפי שציינה המפקחת האזורית – זה לא מקובל וגם לא חוקי. לעובדי אמזון מגיע שיהיה להם קול במקום עבודתם, קול שיכול לבוא רק מהתאגדות".

הצו לקיום הצבעה חוזרת יעמוד בעינו אילא אם תגיש אמזון בעשרת הימים הקרובים בקשה לבדיקה מול ההרכב המלא של מועצת העבודה, שעשוי להפוך את החלטת המפקחת האיזורית. ההערכה היא כי אמזון צפויה לנסות לערער ולדחות את עריכת ההצבעה הנוספת ככל יכולתה. גם במידה והבחירות החוזרות יצאו לפועל, לעובדים המבקשים להתאגד ולאיגוד מצפה עוד מאבק מורכב. בשנה הקודמת להצבעה הקודמת ניהלה החברה קמפיין אגרסיבי נגד מהלך ההתארגנות בקרב עובדי המחסנים במטרה לדחוף אותם להצביע כנגד הקמת האיגוד – ואכן בבחירות הראשונות שתוצעתם נפסלה כעת, הצביעו 1,798 עובדים כנגד הקמת הוועד לעומת 738 שהצביעו בעדו.

מאבק עובדי אמזון ותגובות החברה זכו לתשומת לב רחבה הן בציבור האמריקני והן בתקשורת העולמית, והפנתה גם זרקור לתנאי העבודה הקשים בחברה בכלל ובכללם סוגיות בטיחות העובדים וריבוי התאונות בחברה, פרשת נהגי החברה שנאלצו להטיל מימיהם בבקבוקים בשל היעדר הפסקות מספיקות. גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הביע תמיכה במהלך ההתאגדות והבהיר כי ממשלו מתנגד לניסיונות מעסיקים להלך אימים על עובדיהם המבקשים להתאגד.

מהלך ההתארגנות במחסנים באלבמה הוא מהלך ההתארגנות המשמעותי ביותר שנעשה בחברה. עובדים תומכי איגוד בבסמר סיפרו כי עבדו במשמרות בנות 10 שעות על הרגליים במחסן בו נארזות ההזמנות המקוונות את מהלך ההתארגנות הסבירו ברצונם לקדם שיפור בתנאי העבודה, ובכלל זה בסוגיית ההפסקות – וכן שיפור בתנאי השכר. באמזון מנגד טוענים כי כבר כיום החברה מציעה שכר הגבוהה פי שתיים משכר המינימום באלבמה.

מלבד ניסיון ההתאגדות של עובדי המחסנים באלבמה, נעשה באמזון ניסיון התארגנות נוסף במרכז ההפצה שבסטייטן איילנד, ניו-יורק, בהובילתו של עובד אמזון לשעבר, כריסטיאן סמולס. מועצת העבודה האמריקנית אמורה הייתה לקיים שימוע, במטרה לקבוע האם יש מספיק עניין לערוך באתר הצבעה להקמת איגוד, אבל פחות משבועיים טרם השימוע משכה הקבוצה בהובלתו של סמולס את פנייתה בנושא. עם זאת, התסיסה בשטח בקרב העובדים עשויה להתגבש לכדי ניסיון התארגנות נוסף, ועתיד המאבק של עובדי המחסנים באלבמה ישפיע ככל הנראה על ניסיונות התאגדות נוספים בחברה ומחוצה לה.

מהלכי התארגנות נוספים בארה"ב כוללים כיום שלושה סניפים של רשת בתי הקפה האמריקנית סטארבקס בבאפאלו, ניו-יורק ובסביבותיה. במקביל אלפי עובדים מאוגדים במפעלי חברת המזון קלוגס שובתים בדרישה לשפר את תנאי עבודתם.

בניגוד לישראל, שבה די בהצטרפות שליש מהעובדים לאיגוד לצורך הקמת וועד יציג שהמעסיק מחוייב לנהל עימו מו"מ קיבוצי – העובדים האמריקנים המבקשים להתארגן נדרשים לעבור מסלול ארוך בהרבה, הכולל החתמת 30% מהעובדים על בקשה למועצת העבודה לעריכת הצבעה, ולאחר מכן קיום ההצבעה.

הבדל נוסף בין ישראל לארה"ב הוא פסק דין פלאפון שניתן בבית הדין הארצי בשנת 2012, הקובע כי מעסיק אינו רשאי להביע עמדתו כנגד התארגנות עובדיו ולנהל בקרבם קמפיין כנגד ההתארגנות. בארה"ב אין איסור מקביל, ואכן חברות גדולות רבות מפעילות קמפיינים אגרסיביים ביותר כנגד האיגודים המקצועיים כשהן נעזרות בין היתר בשירותיהם של 'מפרקי איגודים' מקצועיים.

במידה וההצבעה השניה על הקמת האיגוד תצלח, להתאגדות באמזון יהיה אתגר נוסף והוא התמודדות עם חוק "הזכות לעבוד" שקיים באלבאמה, ושמטרתו החלשת איגודים מקצועיים. החוק מתיר לעובדים שלא רוצים להתאגד במקום שבו יש הסכם קיבוצי לא לשלם דמי חבר לאיגוד. בכך העובדים הלא מאוגדים נהנים מההסכם הקיבוצי אך לא מעבירים דמי חבר לאיגוד שבזכותו ובגללו יש את ההסכם שהם מרוויחים ממנו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!