דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

דו"ח של 46 מדענים וחוקרים בכירים: "יש לבטל את הסכם קצא"א"

דו"ח האגודה לאקולוגיה וסביבה מנתח את ההסכם וקובע: "סיכונים רבים לא נלקחו בחשבון" | המדינה צריכה להגיש את עמדתה לבג"ץ בנוגע להסכם השבוע

פעילי סביבה מפגינים בעשרות גשרים ברחבי הארץ נגד אישור הסכם קצא״א (קרדיט: קואליציית הארגונים כנגד הסכם הנפט של קצא"א)
פעילי סביבה מפגינים בעשרות גשרים ברחבי הארץ נגד אישור הסכם קצא״א (קרדיט: קואליציית הארגונים כנגד הסכם הנפט של קצא"א)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האגודה לאקולוגיה וסביבה מפרסמת היום (ראשון) דו"ח מיפוי סיכונים מהסכם קצא"א, ובו היא קוראת לביטול ההסכם. מדובר בדו"ח המקצועי המקיף ביותר שנכתב ביחס להסכם, והוא מפורסם ימים ספורים לפני שהמדינה צריכה להגיב לעתירה לבג"צ לביטולו.

הדו"ח נערך במשך שלושה חודשים והיו מעורבים בכתיבתו 46 מדענים וחוקרים בכירים ממגוון תחומי ידע. בין החוקרים נמצאים אקולוגים יבשתיים, קבוצה של אקולוגים ימיים, קבוצה של מומחי בריאות הציבור, קבוצה של מומחי התפלה.

לפי הדו"ח , ההסכם להולכה מוגברת של נפט בתשתית של קצא"א תגרום בהכרח לתוספת סיכונים מגוונים לציבור, חלקם סיכונים שכלל לא נבחנו בהערכת הסיכונים שהגישה קצא"א למשרד להגנת הסביבה.

באגודה מקווים כי לאור העובדה שהממשלה עוד לא הגישה את עמדתה לעתירת הארגונים הסביבתיים נגד ההסכם, יש עוד אפשרות לחזק את עמדת השרים כנגד ההסכם.

רוב השרים הרלוונטיים כבר הביעו עמדה ברורה נגד ההסכם, בהם שר החוץ, שר הבריאות, שר הביטחון, השרה להגנת הסביבה, שרת האנרגיה ושר התיירות. הגופים היחידם שהביעו עד כה עמדה ברורה בעד ההסכם מתוך גופי המדינה היו משרד האוצר ורשות החברות.

לפי קצא"א, מימוש ההסכם, שיאפשר מעבר של עשרות מיכליות נפט בשנה בנמל אילת ופריקה וטעינה של נפט ממיכלי קצא"א, צפוי להניב כמה יתרונות: שותפות אסטרטגית עם איחוד האמירויות, הגדלת רווחי החברה ואיתם הדיבידנדים לקופת המדינה, הגדלת הביטחון באספקת הנפט לישראל בחירום וייתכן שחלק קטן מנפט גם ישמש גורמים ישראלים.

על כל הצדדים מוסכם, שישראל אמורה לשמש כארץ מעבר לנפט, שרובו המוחלט לא ישמש את המשק הישראלי. הצינור מהווה חלופה נוספת להולכת נפט בתעלת סואץ או בצינור הנפט הערבי SUMED מהים האדום לאזור אלכסנדריה. העברת נפט בצנרת שימושית בעיקר למיכליות גדולות, של מאות אלפי טונות, שלא יכולות לעבור בתעלת סואץ.

ועדת המומחים זיהתה כי הסכם קצא"א –Med-Red טומן בחובו סיכונים משמעותיים למערך התפלת מי הים של מדינת ישראל, למשק הישראלי, ליחסי החוץ של המדינה, לבריאותם ולרווחתם של תושבי אזור אילת ואשקלון, למערכות האקולוגיות בים התיכון, במפרץ אילת, בנגב ובערבה. נוסף על כך, זיהתה הוועדה כי מדינת ישראל איננה ערוכה דיה לטיפול באירועי שפך נפט.

לאור הסיכונים הנשקפים מההסכם, אשר ברובם לא נכללו ולא הוערכו באופן מקצועי בהערכת הסיכונים שביצעה קצא"א והגישה למשרד להגנת הסביבה, המלצת הדו"ח היא לבטל את ההסכם.

הסיכונים עליהם מצביעים המומחים הם סיכונים למתקני ההתפלה באילת ולחוף הים התיכון במקרים של שפך נפט באילת או באשקלון, סיכוני זיהום אוויר כתוצאה מאחסון מוגבר של נפט באילת ובאשקלון, סיכוני פגיעה בחי ובצומח בתוך הים האדום ובים התיכון וסיכוני דליפות בתוואי היבשתי של קו אילת אשקלון בשל הגברה דרמטית של תעבורת הנפט בתוכו, לאור דליפותיו בעבר .

ההמלצות: לעצות את ההסכם, להעלות סטנדרטים בהערכות הסיכון 

פרט להמלצה לבטל את ההסכם, הדו"ח מצביע על סטנדרטים נמוכים מדי בישראל לגבי שינויים מהותיים בתשתיות כמו הסכם הנפט של קצא"א. כיום, המשרד להגנת הסביבה רשאי רק לדרוש סקר סיכונים שיגיש לו הגוף המפוקח. המומחים ממליצים על הענקת היכולת והתקציב להזמין סקר סיכונים מקיף שנעשה על ידי צד בלתי תלוי.

עוד ממליץ הדו"ח כי על הממשלה והכנסת לקדם באופן מידי את הצעת חוק התכנית הלאומית למוכנות ולתגובה לאירועי זיהום ים בשמן (התלמ"ת). במקביל, יש לשפר את המוכנות להתמודדות עם אירועי שפך נפט באופן מידי, ולהקים לשם כך מערך רגולטורי ולוגיסטי הולם.

הדו"ח עצמו לא כולל מומחי הערכת סיכונים או מבצע הערכת סיכונים, אלא מצביע על העובדה הפשוטה שיש סיכונים משמעותיים שההסכם גורם להם שכלל לא נלקחו בחשבון. לפי קצא"א, כמו גם לפי רשות החברות, ההסכם אמור להתבצע במסגרת הפעילות השגרתית של החברה ולכן אינו מצריך אישור מיוחד מצד משרדי הממשלה. עיקר העתירה של ארגוני הסביבה מתמקד בערעור על קביעה זו, ובטענה נגדית לפיה אסור לחברה היה לחתום עליו, ללא דיון ממשלתי שיביא בחשבון את מכלול השלכותיו.

תגובת קצא״א: "ההסכם אינו שונה ממאות אחרים עליהם חתמה החברה"

"קצא"א היא חברה ממשלתית, מפוקחת ומבוקרת, הפועלת בכפוף להנחיות גורמי המדינה הרלוונטיים ולפעילותה חשיבות אסטרטגית-לאומית למשק האנרגיה ולתפקודו הרציף, ובכלל זה מתקן קצא״א באילת המאפשר רציפות אספקת אנרגיה בשגרה וביתר שאת בחירום. החברה עומדת בכל דרישות התקנים המחמירים ביותר, כולל תקנים בין-לאומיים (API) וכן נבדקת באופן שוטף על ידי גורמים מקצועיים. החברה מצוידת באמצעי בטיחות, מניעה ובקרה מהחדישים ביותר בתחום ולקראת מימוש ההסכם רכשה והציבה באופן קבוע חוסם ימי מיוחד הנפרס סביב כל מכלית (360 מעלות) בעת עגינתה ולכל אורך זמן שהייתה ברציף, ביצעה עבודות שדרוג מערכת הצנרת בעלות כוללת של למעלה מ 10 מיליון דולר ועוד.

"הסכם מד-רד אינו שונה ממאות הסכמים עליה חתמה החברה ומדובר בפעילות שגרתית כפי שמבוצעת מזה עשרות שנים. מימוש ההסכם מבטיח את ביטחונה ועצמאותה האנרגטית של ישראל, מחזק את הקשרים הגיאופוליטיים, שובר לראשונה את חרם הנפט הערבי ומגדיל את ההיצע המיידי של דלק גולמי.

"הגם שהנפט הוא "דלק מעבר" הוא ילווה אותנו בשני העשורים הקרובים, ובתהליך המעבר לאנרגיות מתחדשות, תהליך בו תומכת החברה, יש חשיבות בשמירה על הביטחון האנרגטי ורציפות אספקת אנרגיה למדינה כדי להימנע ממשבר אנרגיה בדומה למתרחש באירופה. נציין כי את נמל אילת המסחרי פוקדות כ-130 אוניות ואת שכנתנו עקבה כ-220 מיכליות וכ-1900 אוניות רגילות בשנה.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!