דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

קצא"א תחדש את הזרמת הנפט בצינור שדלף בתנאים מגבילים

המשרד להגנת הסביבה אישר לחברה שימוש מחודש בצנרת הנפט לבתי הזיקוק בחיפה | ביו היתר, הקו יופעל בלחץ מופחת ויוגברו הסיורים לאורכו | נמשכת החקירה הפלילית של הדליפה

עבודות במקום הדליפה בצינור קצא"א סמוך למושב משען. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
עבודות במקום הדליפה בצינור קצא"א סמוך למושב משען. (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשרד להגנת הסביבה אישר אמש (שבת) לקצא"א לחדש את הזרמת הנפט מאשקלון למתקני חברת בזן בחיפה, בתנאים חדשים ומגבילים ובלחצים מופחתים. הזרמת הנפט בקו הופסקה בעקבות דליפת דלק שאירעה בקו הצינור בשבוע שעבר.

המשרד הדגיש שלא יאפשר חזרה לפעולה שגרתית של הצינור עד שיושלמו בדיקות תקינות מקיפות לכל אורך 36 הקילומטרים של הקו. 

האישור לקצא"א ניתן בעקבות החלפת חלק הצינור שדלף ונקיטה בפעולות מתקנות ועמידה בתנאים ובדרישות שהציב המשרד להגנת הסביבה לשלב זה. עם זאת, נמשכת החקירה הפלילית של המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה. 

בבזן הודיעו לבורסה על הפסד כלכלי מהותי לאור הפסקת האספקה מקצא"א וגם על סגירת מתקנים זמנית. סגירה והפעלה מחדש של מתקני זיקוק, יש לציין, מחייבת גם הגברת של פליטות לאוויר לזמן מוגבל.  

כאמור, ביום ראשון שעבר התרחשה דליפת דלק בקו הדלק הגולמי שמפעילה קצא"א באזור היישוב משען שבמועצה האזורית חוף אשקלון. הקו סיפק דלק גולמי לבית הזיקוק בחיפה. מקטע הקו עד לחיבורו לקו באזור צומת עד הלום הוא באורך של 36 ק"מ. מאז יום ראשון לא הוזרם נפט בצינור זה, בהוראת המשרד להגנת הסביבה.  

קצא"א פינתה עד יום חמישי בצהריים כ-5,000 טונות קרקע מזוהמת מאזור הדליפה. מהצינור שדלף נשאבו כ-100 מטר קוב גולמי. הקרקע המזוהמת פונתה לאתר קצה לטיפול ביולוגי. 

החמרת דרישות הפיקוח הפנימי על קצא"א

המשרד הבהיר לקצא"א, כי חזרה למצב הפעלה של הקו שדלף, בהיקפים ובלחצים שלפני האירוע, תיעשה רק אחרי השלמת בדיקת התקינות לאורך תוואי הקו לשביעות רצון המשרד. עד אז לא תתאפשר חזרה מלאה לשגרה. 

עד לקבלת הוראה אחרת מהמשרד, החברה תפעיל את הקו בלחצים של 10-6 אטמוספרות, לעומת כ-50 אטמוספרות במצב הקודם.  

בין יתר התנאים החדשים שהציב המשרד להגנת הסביבה קצא"א תבצע התאמה של מערכת בקרת הדליפות למשטר הלחצים החדש בקווים, תגביר את הסיורים לאורך תוואי הקווים אשקלון-אשדוד ותתגבר את מערך מעגל הבקרה בעובדים נוספים.   

בשבוע שעבר ביצע צוות החקירה הייעודי שהוקם במשטרה הירוקה חיפוש במשרדי קצא"א אשקלון, במסגרת צו חיפוש, ותפס מסמכים רבים וחומרי חקירה הנבדקים על ידי הצוות המקצועי של המשרד. קטע הצינור שדלף נתפס, ונלקח אף הוא על ידי המשטרה הירוקה. 

פרט לדליפה בקו לחיפה, כנגד החברה עומדת עתירה לבג"ץ שהגישו ארגוני סביבה בנוגע להסכם עם חברתRED MED  מאיחוד האמירויות, שכולל הגברה גדולה מאוד של הולכת הנפט בקו אילת-אשקלון. המדינה קיבלה מבג"ץ ארכה של 3 חודשים וחצי לפני כחודש להגיש את תגובתה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!