דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ארגון 'שומרי הבית': "לבטל את הקרן להכנסות מגז ולהעביר את הכסף למטרות סביבתיות"

בראיון לדבר מסביר מנכ"ל הארגון יוני ספיר שמיעוט ההכנסות שהזרימו מאגרי הגז עד עכשיו לא מצדיק הקמת קרן ייעודית ועדיף לממן באמצעותן מעבר לכלכלה דלת פחמן | ח"כ מוסי רז, יו"ר הוועדה לנושא הקרן שוקל את ההצעה

אסדת לוויתן (צילום ארכיון: פלאש 90)
אסדת לוויתן (צילום ארכיון: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"ייתכן שהגיע הזמן לבטל את הקרן לאזרחי ישראל ולהקדיש את הכסף שאמור להגיע אליה, בעיקר נתח משמעותי מרווחי הגז, לטובת האצת המעבר לכלכלה דלת פחמן", אמר אומר מנכ"ל ארגון הסביבה 'שומרי הבית' יוני ספיר בראיון ל'דבר'. ספיר העלה את ההצעה בדיון הוועדה המיוחדת לעניין הקרן, יו"ר הוועדה המיוחדת לעניין הקרן, ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר שישקול אותה.

הקרן אזרחי ישראל לא תשקיע באזרחי ישראל , מפני שהתקנון שלה מחייב להעביר את כל הכסף להשקעות בחו"ל ולהכניס לתקציב המדינה רק עד 3.5% מרווחיה. בנוסף, נכון להיום עומדות הכנסות הקרן על חלק קטן בלבד מהתחזיות המקוריות.

"היום אנחנו במשהו כמו שישית מהצפי, וזה עוד צפוי לרדת", מסביר ספיר בראיון ל'דבר', "ביחס לתקציב המדינה מדובר במספרים זעומים. בחישוב של עד 2064 זה פחות מאחוז מתקציב המדינה".

מה זה אומר ? 
"אלו הם שברי אחוז. זה לא היקף כספי שמצדיק הקמת קרן ייעודית, עם כל המנגנון הנלווה. זה לא היקף שעלול לעורר את 'המחלה ההולנדית' ולכן מה שהצעתי זה לקחת את הכסף ולהשתמש בו אחרת, לקדם את המעבר הרצוי של ישראל לכלכלה מאופסת פחמן.

"זה יסייע לכלכלת ישראל ולרווחת הציבור בישראל ואיכות החיים, יפחית את זיהום האוויר, יפחית זיהום של מקורות מי שתיה. זה טוב לתעסוקה, לרווחה, לכלכלה, לסביבה ולאקלים. זה ווין-ווין".

למה מעבר לכלכלה דלת פחמן מצריך תקציב ציבורי ? 
"נדרשת מעורבות ממשלתית אינטנסיבית בפתרונות לתעשייה, כי זה התחום שנמצא הכי מאחור. יש התחלה של פתרונות לחימום וקירור, אבל התעשייה מפגרת אחרי חשמול התחבורה וייצור חשמל באופן נקי.

"זה שינוי שמצריך השקעה בסדר גודל של ה'ניו דיל' ב-1929 בארצות הברית. זה מתבקש כדי לבצע את המעבר באופן אחראי".

לאן הכסף צריך ללכת ? 
"המתכונת העדיפה, לדעתי, היא קרן חוץ תקציבית ייעודית. מבחינת השימושים, הרעיון של בנט לגבי החדשנות הישראלית והסנד-בוקס, אני בעד, אבל זה לא הפתרון השלם או העיקרי.

"לדעתי צריך לפתוח מחדש את הרפורמה בחברת החשמל. הרפורמה הזו כובלת את יעדיו של הגוף הכי משמעותי בישראל שיכול לעשות את המעבר הזה.

כדי להאיץ את המעבר אנחנו צריכים גם כסף שיקזז הפחתות מסים על רכבים חשמליים ועמדות טעינה, וגם לסבסד את המעבר בעבור משקי בית פרטיים, איפה שהשוק לא מצליח לטפל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!