דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

שכרם של 15 אלף עובדי קופת חולים כללית יעלה, ויצמצם פערים | כרוניקה של מאבק

עובדי המנהל והמשק המאוגדים בהסתדרות נאבקו; עצרו את המאבק בגלל הקורונה; שבתו שביתת אזהרה; והמתינו לעסקת החבילה במשק. ביום ראשון הם סוף סוף זכו לבשורה לה חיכו | פרוספר בן חמו: ״ההסכם הזה הוא הוקרה לעובדים שכל כך מגיע להם. בכירי ההסתדרות התגייסו למען החלשים ביותר״

עובדות ניקיון בבית חולים (צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי / פלאש 90)
עובדות ניקיון בבית חולים (צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

אפרים עזרא, מנהל אדמיניסטרטיבי בקופת חולים כללית בצפת, יקבל בחודש הבא תוספת שכר, לראשונה אחרי 12 שנים.

ההסכם הקיבוצי עליו חתמה ההסתדרות ביום ראשון, יעלה את שכרם של 15 אלף עובדי המנהל והמשק בכללית, רובם נמצאים ברמות השכר הנמוכות ביותר בארגון.

הדרך לשם לא היתה פשוטה, וכללה מאבק במשרד האוצר ושביתה, תוך כדי ניהול המאבק במגפת הקורונה.

״עבדנו כמו מטורפים, רק שלא יהיה מחסור״

עזרא הוא יו"ר ועד עובדי כללית במחוז צפון, וייצג את עובדי המנהל והמשק בצוות המו"מ עם הנהלת הכללית והאוצר. הוא מספר על עבודה בלתי פוסקת בתקופת המגפה. ״עבדנו כאילו היינו במלחמה. ידענו שצריך להעמיד את מבצע ההתחסנות בצפון כדי להבטיח חזרה לשגרה, אנשים עבדו בשעות בלתי שפויות, מ-7:00 בבוקר עד חצות. אנשי לוגיסטיקה חרשו את הכבישים בצורה מטורפת כדי להעביר מטושים וציוד מגן, רק שלא יהיה מחסור. התרומה של כל אחד ואחד הייתה אדירה״.

״התרומה של כל אחד במגיפה היתה אדירה, חרשנו את הכבישים״. אפרים עזרא, מנהל אדמיניסטרטיבי במרפאת כללית בצפת, ויו״ר ועד העובדים במחוז צפון (צילום: אלבום פרטי)
״התרומה של כל אחד במגיפה היתה אדירה, חרשנו את הכבישים״. אפרים עזרא, מנהל אדמיניסטרטיבי במרפאת כללית בצפת, ויו״ר ועד העובדים במחוז צפון (צילום: אלבום פרטי)

התקופה הזו מזכירה לו את ימי החירום של מלחמת לבנון השנייה. ״כמו שהאזור שלנו חטף אז קטיושות, פעלנו בדיוק באותה תחושה של שליחות לאומית. המטופלים, תושבי הצפון, יקרים לנו והיינו חייבים לפעול למענם״.

אבל עם תחושת שליחות אי אפשר ללכת למכולת. ״השכר שלנו מאוד נמוך. עברו 12 שנים מאז קיבלנו תוספת שכר, בעוד ששאר הסקטורים במשק קיבלו תוספות. הרבה עובדים עזבו בגלל השכר הנמוך. כללית קולטת עובדים עם תואר ראשון בכלכלה ובניהול מערכות בריאות, ואף אחד לא מוכן לעבוד בשכר הזה. שכר הבסיס שלנו היה פחות משכר המינימום, וקיבלנו השלמות למינימום״.

האוצר לא רצה לחתום

הכותרת ׳עובדי מנהל ומשק׳ מקבצת 15 אלף עובדים בקופת חולים כללית שתומכים במערך הרפואי: אנשי תחזוקה, עובדי ניקיון, מטבח, מזכירות, משנעים רפואיים, כוח עזר בבתי החולים, עובדי לוגיסטיקה ועובדי חצר וגן, מהנדסים, הנדסאים ואקדמאים. השכר של רובם נמוך, ונשחק בעשור האחרון.

שביתה בקופת חולים כללית ברחובות. האוצר חשש מתקדים (צילום: אסף צבי)
שביתה בקופת חולים כללית ברחובות. האוצר חשש מתקדים (צילום: אסף צבי)

העלאת השכר לעובדים סוכמה כבר לפני שנתיים בין ההסתדרות להנהלת הכללית. ההנהלה ייעדה את הסכומים שסוכמו בתקציב הקופה. אבל ההסכם לא יצא לפועל עד עכשיו, בגלל סירוב האוצר לחתום עליו.

באוצר חששו שאישור ההסכם יוביל לדרישה להעלאות שכר של עובדי המנהל והמשק – בבתי החולים הממשלתיים. החלטת ממשלה משנות התשעים, שהתבססה על מסקנות ועדה בראשות פרופ' ברוך פדה, קבעה שיש להשוות את שכר עובדי המנהל והמשק בבתי החולים הממשלתיים למקביליהם בכללית.

השופטת קבעה: ״קיומה של שביתה תקדם את העובדים״

כשהקורונה התפרצה והוכרז מצב חירום לאומי, העובדים לא נקטו בצעדים כדי לא לפגוע במאבק במגיפה. הדיונים על ההסכם נדחו. ״אנחנו כאיגוד גילינו אחריות״, אומר עזרא, ״לא ידענו מה יהיו השפעות המגפה על מערכת הבריאות״.

שנה לאחר פרוץ הקורונה החליטו עובדי הכללית לחדש את המאבק על העלאת שכרם. הם איימו בשביתה. הנהלת כללית פנתה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בבקשה להוציא צווי מניעה נגד השביתה. ההנהלה טענה שהיא כבר אישרה את ההסכם, והכדור בכלל נמצא אצל הממונה על השכר באוצר.

השופטת יפית מזרחי לוי דחתה את הבקשה, וקבעה: ״התרשמנו כי קיומה של שביתה תקדם את עניינם של המשיבים, ועשויה להשפיע על המו״מ בין הצדדים״. העובדים קיימו שביתת אזהרה, שהובילה לסדרה של דיונים בבית הדין לעבודה.

יו״ר ההסתדרות החליט להחריג את העובדים מהקפאת השכר

אנשי האוצר טענו שצריך להמתין לאישור תקציב המדינה ולאישור עסקת החבילה במשק. החודשים חלפו, ובתחילת נובמבר אושר תקציב המדינה ואיתו עסקת החבילה שנחתמה בין הממשלה, ההסתדרות וארגוני המעסיקים.

יו״ר הוועד הארצי של עובדי קופ״ח כללית בן חמו, ויו״ר ההסתדרות בר-דוד. ״בכירי ההסתדרות נרתמו למען העובדים החלשים ביותר״ (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו״ר הוועד הארצי של עובדי קופ״ח כללית בן חמו, ויו״ר ההסתדרות בר-דוד. ״בכירי ההסתדרות נרתמו למען העובדים החלשים ביותר״ (צילום: דוברות ההסתדרות)

ההסכם כלל הקפאת שכר במגזר הציבורי ב-2022, להוציא תיקוני שכר לקבוצות עובדים מאובחנות בסכום של כ-500 מיליון שקלים.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הודיע שחלק נכבד מהסכום הזה יוקצה לשיפור מצבם של עובדי מערכת הבריאות, וביניהם עובדי המנהל והמשק. ״מדובר בעובדים מסורים שעובדים ללא לאות״, אמר בר-דוד, ״גם בשגרה וגם בקורונה״.

בארגון העובדים הרגישו שהאוצר מתעכב עם אישור ההסכם לאחר החתימה על עסקת החבילה במשק, ואיימו בשביתה נוספת. השביתה בוטלה לבסוף, עקב ניסיון נוסף להידברות.

ביום ראשון נחתם ההסכם, לאחר מאבק ממושך של ההסתדרות וארגון העובדים, במסגרתו יעלה השכר עד 720 שקלים לעובד.

הסכם שמצמצם פערים

״הם עובדים כל כך קשה, וההסכם הזה הוא הניצחון שלנו בלהבטיח את זה שיקבלו את ההוקרה שמגיעה להם״, אומר פרוספר בן חמו, יו״ר ארגון העובדים של שירותי בריאות כללית, ״ההסכם נחתם בעקבות התגייסות של בכירי ההסתדרות למען העובדים המוחלשים ביותר.

״יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לא התפשר, עמד איתן מול האוצר, ובסוף הגענו להסכם עם האוצר על העובדים האלה, שכל כך מגיע להם. גם גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף, היה נחוש בעניין הזה״.

עזרא אומר שההסכם יצמצם פערי שכר בין העובדים. ״כל העובדים יקבלו אותה תוספת״, הוא אומר, ״כך שעובד בשכר נמוך במרפאה יקבל עלייה משמעותית של בין 15% ל-22% בשכרו, ועובד בשכר הגבוה יקבל תוספת של בערך 5% מהשכר.

״המשמעות היא שהתוספת תהיה סוג של תיקון לדירוגים שנוצרו בין העובדים, והעובדים עם השכר הכי נמוך ייהנו ממנה הכי הרבה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!