דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

באשקלון, בראש העין ובחדרה: אושרה הקמתן של שלוש תחנות כוח חדשות בגז טבעי

התחנות שהקמתן עברה בוועדה לתשתיות לאומיות, אמורות לתת מענה לגידול בצריכה באזור מטרופולין גוש דן, וייקראו ״דוראד״, ״קסם״ ו-״OPC 2״ | הן ישמשו עתודה תכנונית נוספת למלאי הקיים

תחנת הכח אלון תבור המייצרת חשמל בגז (צילום: יוסי וייס/חברת החשמל)
תחנת הכח אלון תבור המייצרת חשמל בגז (צילום: יוסי וייס/חברת החשמל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במסגרת ההערכות האנרגטית של מדינת ישראל לשנת 2040, אישרה היום (שני) הוות"ל (ועדת התשתיות הלאומיות) שלוש תחנות כוח בגז טבעי, שייתנו מענה לגידול בצריכה באזור מטרופולין גוש דן.

התחנות משלימות את המלאי התכנוני הנדרש לשם הבטחת תפקוד משק החשמל והן ישמשו עתודה תכנונית נוספת למלאי הקיים.

תחנות הכוח נבחרו בהתאם לקריטריונים שקבעה המועצה הארצית לתכנון ובניה בשנת 2020, לפיהם התוכניות שיקודמו יעמדו בתנאים הבאים: קרבה לאזורי הצריכה תוך צמצום רשת ההולכה, העדפה לתכנון תוספת יחידות ייצור שתיעשה באמצעות שדרוג או הרחבה של אתרים קיימים, מתן עדיפות לקליטה של אנרגיה מתחדשת ברשת ההולכה והעדפה ליחידות ייצור שאותן ניתן להקים בטכנולוגיה מיטבית.

שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד), פרסמה באמצע החודש שעבר את עמדתה, לפיה סדר העדיפויות שלה לאישור התחנות הוא: הרחבת דוראד,OPC  רותם חדרה. השרה שאפה לא לאשר כלל את תחנת כח קסם אנרגיה, ליד ראש העין. ביקורת הופנתה כלפי השרה משני הכיוונים – האחד, קשור בעובדה שבדוראד עובדת אשתו של הלל קוברינסקי, המקורב לראש מפלגתה, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד. השני, בעצם פרסומה של העמדה. יו"ר הות"ל, עו"ד שלומי הייזלר לא הפיץ את מכתבה לחברי הuועדה, והיועץ המשפטי של משרד האנרגיה מנע את השתתפותה של נציגת משרד האנרגיה דורית הוכנר בדיון שהתקיים היום.

בסופו של דבר, הות"ל אישרה את הרחבת דוראד, בהתאם לעמדת השרה, אך לא אישרה את OPC רותם, וכן אישרה את קסם אנרגיה – בניגוד לעמדת השרה.

ככל הנראה, לעמדת נגה – חברת ניהול המערכת החדשה, היה משקל. לפי עמדת החברה, יש חשיבות בהוספת תחנות כח בדרום ובצפון גוש דן כדי לקרב את היצור לצריכה, ולמנוע את הצורך בהקמת קווי הולכה רבים. עמדה זו מקדמת את קסם אנרגיה, אך לא את OPC  רותם.

הויתור על חידוש תחנת רידינג יאלץ הקמת תחנה חדשה באזור השרון

אילוץ נוסף עליו הצביעה נגה הוא גריעת התכנון להקים תחנת כח חדשה במתחם של תחנת רידינג הקיימת, בהיקף משמעותי של 900 מגה-ואט. לפי רשות החשמל, החלופה העדיפה היא יצור חשמל בתוך תל-אביב, לאור הקושי ליישם פתרונות הולכה והתמשכות ההליכים הללו. הכוונה המסתמנת במוסדות התכנון היא לאפשר לתחנה הקיימת והמיושנת ברידינג לפעול מעבר לשנת 2030, אך במקביל לבנות בשנים הקרובות תחנה חדשה דווקא באזור השרון ולא בתל-אביב.

אישור תכנוני איננו אישור להקים תחנה

האישור התכנוני אינו היתר להקמת תחנת כח, אלא רק שלב חשוב בדרך לשם. תחנת ריינדיר ליד כפר סבא כבר אושרה תכנונית, אך לא אושרה בהחלטת ממשלה. לאחר אישור החלטות הות"ל בהחלטת ממשלה, נדרשת גם החלטת רשות החשמל. 

רhשיון יצור לתחנה מוענק מרשות החשמל רק כאשר היא מחליטה שאין חלופה עדיפה על פני הקמת עוד תחנת כח. ברשות מתכוונים לבצע הליך תחרותי בו מקימי התחנות יתחרו מראש על תשלום דמי הזמינות הנמוך ביותר ממנהל המערכת, בעוד החשמל שכן ייוצר יימכר במחירי שוק חצי שעתיים באופן תחרותי. מרגע שתחנה עברה את אישור הממשלה, גם אם תפסיד בהליך תחרותי של רשות החשמל, היא תוכל להשתתף בהליך נוסף, אם וכאשר יתקיים כזה.

קסם אנרגיה אושרה למרות קרבה למקורות מים

תחנת קסם אנרגיה אושרה קרבתה למקורות מים וקיום חלק משמעותי משטח התכנית על קרקע בדרגת רגישות הידרולוגית גבוהה מאוד, מה שלכאורה סותר את תנאי ההסמכה התכנוניים שלה. בדיונים הראשונים בות"ל לגביה הושמעה ביקורת חריפה על בעיה זו מרשות המים, מקורות וממשרד הבריאות, אך אף אחד מהגופים לא העמיד דרישה ברורה לדחות את התכנית ולא תקפו את סוגיית תנאי הסף להסמכה, שאמורים לפסול אותה בסעיף הרגישות ההידרולוגית.

קידוחי נסיון מטעמם חבתר קסם אנרגיה, הצליחו לסווג מחדש רק חלק משטח התכנית לכזה בעל רגישות בינונית. החשש העיקרי הוא מצנרת הסולר ומיכלי הסולר לחירום, המתחייבים מהתכנית, אשר עלולים לחלחל גם אל מקורות הירקון – אחד ממקורות המים החשובים ביותר של מדינת ישראל.

יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל אסיף איזק מסר בתגובה להחלטת הות"ל: "האיגוד יאבק כנגד החלטת הוות"ל – בנוגע להקמת תחנת הכוח OPC 2 במישור המקצועי והציבורי. חוות הדעת שהגשנו קובעת בפירוש שהקמת התחנה תגרום לפגיעה משמעותית באיכות הסביבה ואיכות חיי התושבים.  לחוות הדעת שותפות 18 רשויות מקומיות – בהן מתגוררים 750 אלף תושבים. יש לפעול להקמת וביסוס אנרגיות מתחדשות במרחב האיגוד – ולא להקים תחנות כוח חדשות הפועלות באמצעות דלקים פוסילים – בדמות גז טבעי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!