דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

בתמיכת השרה להגנת הסביבה: כריית הפוספטים המתוכננת בשדה בריר נדחתה

משרדי הממשלה הסכימו לדחות את אישור תכנית הכריה בשדה בריר, עד לדיון ממשלתי שיבחן היבטים כלכלים, סביבתיים ובריאותיים של הכריה | השרה זנדברג: ״נפעל יחד על מנת שדיון המדיניות המתוכנן יהיה מבוסס, מושכל ואחראי״

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרדי הממשלה הגיעו להסכמה על דחיית ההחלטה בנושא כריית פוספטים בשדה בריר. אתמול (רביעי) הופץ נוסח על ידי שרת הפנים איילת שקד (ימינה) להחלטת ממשלה חדשה לקיום דיון ממשלתי בנושא תוך 180 יום.

הצורך בהחלטה חדשה נולד בעקבות ערר שהגישה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג (מרצ), תוך שהיא מצהירה שהיא מתנגדת לכריה בכלל.

הערר הוביל לביקורת בקרב ועד העובדים של חברת רותם אמפרט – אשר מבצעת כיום כריית פוספטים במכרה שעתיד להיסגר תוך כמה שנים, מכיוון שללא שטחי כרייה חדשים באופק, אין עתיד תעסוקתי ל1,200 העובדים במפעל. לפי ועד העובדים, אין מניעה לבצע פיילוט כריה בפיקוח בריאותי וסביבתי מקיף, ורק על פיו לקבל החלטה על המשך התהליך, אך השרה זדנברג מתנגדת למתווה הזה והצליחה לקבל הסכמה ממשלתית לדחיית הדיון בנושא.

הדחיה הנוכחית מתווספת לדחיה הארוכה בגין עתירה לבג"ץ, שדחק בממשלה להתנות את אישור התמ"א לכריה וחציבה בהטמעת שיטה לבחינת השפעות בריאותיות. לפי הנוסח החדש, לקראת הדיון יכינו משרדי הממשלה הרלוונטיים נתונים מעודכנים על כריית פוספטים בהיבטים כלכליים, בריאותיים וסביבתיים.

בשטח שדה בריר, הסמוך לערד, גרים אלפי תושבים בדואים, מה שיכול להקשות את הכרייה בפועל בתנאי אישור תכנוני לביצוע הכרייה. 

מפעל רותם אמפרט הוא אחד המפעלים בעלי ההשפעה הסביבתית הגדולה ביותר בישראל, ומוצריו חיוניים לתעשיית הדשנים של החברות כי"ל וחיפה כימיקלים (קבוצת חיפה).

משה חדד, יו"ר ועד עובדי מפעל רותם אמפרט: "תעשיית הפוספטים קיימת בכל העולם ומשמשת לייצור מזון. אם לא נייצר פוספטים פה, נצטרך לייבא את זה מחו"ל. מפעל רותם אמפרט מספק יותר מ1,000 מקומות עבודה בנגב. ללא שדה בריר המפעל בסכנת סגירה, שהתהיה מכת מוות לתעסוקה בנגב".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג אמרה בתגובה: "המאבק הציבורי על כריית הפוספטים, ובאופן מיוחד באתר הכרייה המתוכנן בשדה בריר, הוא אחד המאבקים הסביבתיים והוותיקים והמוצדקים בישראל. הפוספט הוא משאב טבע ציבורי, יקר ערך ומתכלה, שבצד תועלותיו הידועות, כרייתו וניצולו כרוכים במחירים סביבתיים ובריאותיים לא מבוטלים."

לדברי זנדברג, "לא סביר שתקודם תוכנית מתאר לתכנון אתר כרייה, ותתקבל החלטה שבעקבותיה נשלם את מחיר הפגיעה במשאבי טבע יקרים, מבלי שהממשלה עשתה את תפקידה וקיבלה החלטת מדיניות, תוך בחינת מכלול ההיבטים הנדרשים, הסביבתיים, הכלכליים, החברתיים והאקלימיים. זהו צעד דרמטי והחלטה הכרחית, במיוחד בעידן של משבר אקלים ומשבר אקולוגי חמור, המחייב את שמירת השטחים הפתוחים והמערכות הטבעיות. אני מברכת על ההחלטה המחודשת, ונפעל יחד על מנת שדיון המדיניות המתוכנן יהיה מבוסס, מושכל ואחראי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!