דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק החשמל

הוועדה לתשתיות לאומיות: עדיפות להקמת תחנות הכוח בשרון על פני אשקלון ומישור רותם

החלטת ות"ל מתעדפת את הקמת התחנות הפרטיות ריינדיר ליד כפר סבא, וקסם אנרגיה ליד ראש העין | השיקול המכריע היה קרבת התחנות למקומות צריכת החשמל | ההמלצה אינה אישור סופי, וההכרעה תועבר לממשלה

מיקומה של תחנת 'מפגש השלום' של חברת ריינדיר, בין ריכוזי האוכלוסיה של כפר סבא, ג'לג'וליה וקלקיליה
מיקומה של תחנת 'מפגש השלום' של חברת ריינדיר, בין ריכוזי האוכלוסיה של כפר סבא, ג'לג'וליה וקלקיליה
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) החליטה להעניק משקל גבוה לקריטריון של ייצור חשמל קרוב למקום הצריכה בקביעת המיקום של תחנות כוח שעתידות לקום. ההחלטה מהדיון שנערך בשני השבוע מעלה את קרנן של התכניות להקמת תחנות כח באזור השרון, בסמוך לכפר סבא ולראש העין, ודוחקת לעדיפות שניה את הרחבת תחנת הכוח דוראד הסמוכה לאשקלון, ואת הקמת תחנת OPC-2 בחדרה.

לפי המלצת הות"ל, האישור התכנוני להרחבת דוראד מותנה בביטול אחת התכניות האחרות שאושרו בות"ל – ריינדיר ליד כפר סבא, קסם אנרגיה ליד ראש העין, ו-OPC-2  בחדרה.

התכנית שבוטלה לחלוטין היא OPC במישור רותם. לפי הות"ל, גם דוראד וגם OPC רותם נדרשות להתחרות על קווי הולכה מול שדות סולאריים, אך המיקום של דוראד קרוב יותר לאזורי הצריכה והשטח הנדרש בעבורה קטן יותר, ולכן אין מקום להקמת OPC רותם.

יכולת הייצור של התחנות שנותרו לאישור גבוהה כמעט פי 3 מהסף שאושר

הות"ל מנתה את התחנות שכבר אושרו ברמה התכנונית: הרחבת דליה ב-850 מגה-ואט, ריינדיר בשרון ב-850 מגה-ואט, שורק ב-1,400 מגה-ואט, ואלון תבור ב-230 מגה-ואט, שהם 3,330 בסך הכול.

המכסה הנדרשת בהחלטת הממשלה להקמת תחנות הכוח הפרטיות החדשות היא 4,000 מגה-ואט, ויש סיכוי סביר לסגירת תחנת רידינג בתל-אביב שהספקה הוא 428 מגה-ואט, הות"ל נדרשת לאשר עוד 1,100 מגה-ואט בתכניות חדשות. ארבע התחנות שנותרו לאישור מסתכמות בהרבה יותר – כ-2,900 מגה-ואט בסך הכל.

השטח המיועד לתחנת ריינדיר (תומר אפלבאום)
השטח המיועד לתחנת ריינדיר (תומר אפלבאום)

בות"ל הסבירו שאותם 1,100 מגה-ואט אינם מספר סגור, אלא טווח רחב בהרבה: "ההספק התכנוני הנדרש לאישור על רקע החלטת הממשלה והמועצה הארצית עומד על בין 700 מגה ואט (בהנחה שניתן יהיה להכפיל את ההספק בתחנת הכח שורק, ושחלוף רדינג ייעשה באמצעים אחרים, ובהנחה שתחנת הכח ריינדיר תאושר על ידי הממשלה), לכ-1800 מגה ואט (במקרה שהתחנות הנ"ל לא תספקנה את ההספקים הנדרשים, או לא תאושרנה, ושחלופה של רידינג ייעשה אנרגיה קונבנציונלית). הוועדה סבורה כי בהתחשב בכל אלה, נכון להגיש לאישור הממשלה שלוש מתוך ארבע התכניות (שרק שתיים מתוכן יוכלו להתממש)".

התכניות המאושרות מוגבלות לחמש שנים 

סעיף שמופיע בתכניות עצמן, ולא בהחלטת הות"ל, נוגע לתוקף האישורים. ל'דבר' נודע שבתכניות יש סעיף של פקיעה אוטומטית לאחר חמש שנים, אלא אם הות"ל תקבל החלטת הארכה. מכיוון שמדובר בתכנון עודף של תחנות כח, הסעיף נועד להגביל את המשך של הקצאת השטח, כדי שלא יימשך לעד. לדברי גורם המקורב לדיוני הות"ל, "ברור שעכשיו יש יזמים עם תכנית מאושרת והם ירצו לממש אותה. הסעיף שמגביל לחמש שנים  אומר שהתכנית פגה מעצמה, אלא אם בות"ל מאריכים אותה. זה לא מבטל את היכולת להפעיל לחצים, אבל זה גם שם להם גבול".

אישור תכנוני לא מבטיח הקמה 

המלצת הות"ל היא שלב קריטי, שבעצם קובע מי יהיו בעלי ההון שיוכלו לזכות בעתיד בהיתר להשקיע מיליארדים בהקמת תחנות כוח חדשות, וגם לזכות ברווחים משמעותיים בהמשך.

אחרי ההמלצה נדרשת החלטת ממשלה, שמסיימת את השלב התכנוני. אך גם זה לא סוף הסיפור: התהליך כולל שלב נוסף, והוא השגת הרישיון. כאשר רשות החשמל מעוניינת בהקמת תחנת כוח, בכוונתה להבטיח מחיר תחרותי בשני שלבים. בשלב ראשון, ייערך מכרז על תשלומי הזמינות הנמוכים ביותר בין תחנות מאושרות – כסף שמקבלים בעלי התחנה כשהיא אינה מייצרת חשמל, אך ערוכה לכך. כלומר, תשלום עבור תחזוקה של המתקן ורכישת אספקת גז ממאגר גז. הרווח המשמעותי טמון דווקא בייצור החשמל, שאמור להיעשות במתכונת של שוק סיטונאי תחרותי, עם מחירים שמשתנים כל חצי שעה, שגם יצרני חשמל באנרגיות מתחדשות יעודדו להצטרף אליו.

מנגד, אילוצי מערכת ההולכה מקטינים את התחרות המעשית בין תחנות הכח, כך שהעדיפות שהעניקה הות"ל לתחנות הכח בשרון צפויה לשחק תפקיד משמעותי בכל מקרה.

הדיון התעלם מעמדת שרת האנרגיה, הרשויות המקומיות נעדרו 

הדיון התקיים בהיעדרה של דורית הוכנר, ראש האגף לתכנון פיסי במשרד האנרגיה, לאחר שהיועץ המשפטי של המשרד אסר עליה להשתתף בו. האיסור הוטל בתגובה לשליחת עמדת שרת האנרגיה, קארין אלהרר, נגד הקמת תחנת קסם אנרגיה בסמוך לראש העין, ליו"ר הוועדה עו"ד שלומי הייזלר. מקור המקורב לות"ל אומר ל"דבר" ש"השרה ירתה לעצמה ברגל במכתב הזה, זה בהחלט היה בעייתי שדיון כזה מתקיים ללא נציגות משרד האנרגיה".

גם משבצת נציג השלטון המקומי בות"ל לא הייתה מאוישת, לאחר עזיבתו של הנציג הקודם אלי אסקוזידו, מבלי שהוחלף בנציג אחר. לעמדת שרת האנרגיה לא היה משקל של ממש בדיון, וההחלטה שהתקבלה רחוקה מעמדתה, שהעדיפה במקום הראשון את הרחבת דוראד.

השיקול שהשפיע: עדיפות לקרבה למוקדי צריכת החשמל

מה שזכה לתשומת לב משמעותית בדיון היה מסמך ששלחה חברת ניהול המערכת 'נגה', שמדגיש את הצורך לייצר חשמל קרוב למוקדי צריכה, בשל ההתמשכות והקושי ליישם פתרונות הולכה לחשמל במתח גבוה (161 קילו-וולט) ובמתח עליון (400 קילו-וולט). כמו כן הודגש במסמך וגם בהחלטת הות"ל שתחנות כוח נוספות בחדרה ובדרום יתחרו עם הולכת חשמל מאנרגיות מתחדשות באותם קווי הולכה, מצב שצפוי להתרחש במידה מופחתת בתחנות הכוח בשרון.

שיקול זה זכה לעדיפות גבוהה יותר מעמדת השרה אלהרר, לפיה הקריטריון של צמידות דופן לתחנה כוח קיימת אמור להיות המוביל, ולא סוגיית אילוצי ההולכה.

קסם אנרגיה אושרה למרות הקרבה לקידוחי מים רגישים 

מבין שתי התחנות שאושרו, האישור היותר מפתיע הוא של קסם אנרגיה, ששטח התכנית שלה נמצא ברובו על קרקע בעלת רגישות הידרולוגית גבוהה. מצב זה עומד בסתירה לתנאי ההסמכה של התחנה. משרד הבריאות, רשות המים וחברת מקורות הביעו במהלך הדיונים התנגדות חריפה למיקום התחנה, עקב הסכנה לחלחול סולר ממיכלי החירום של התחנה אל מקורות הירקון, אך לא "עמדו על הרגליים האחוריות" בדרישה לפסול אותה. בדיון המכריע השבוע, נושא הקרבה למקורות המים של תחנת קסם כלל לא נדון.

נציגי המשרד להגנת הסביבה התנגדו בדיון לעצם ההקמה של תחנות כוח חדשות בגז, אך עמדת המשרד נדחתה משום שחברי הועדה מחויבים להחלטת ממשלה קודמת. גם עמדת משרד הבריאות לגבי תוספת זיהום האוויר הנשקפת מתחנת OPC-2 בחדרה לא מנעה את מתן האישור התכנוני להקמת התחנה.

תגובת רשות המים: "תכנית תחנת הכח קסם אושרה לאחר הליך תכנוני יסודי במסגרתו בוצעו כל הבדיקות שנדרשו על ידי רשות המים, כדי לוודא שקיימים התנאים הנדרשים כדי להבטיח את ההגנה על מי התהום מפני סיכון לזיהום סולר שנדרש לגיבוי תחנת הכח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!