דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

השרה ברביבאי תקים צוות שיבחן את יחסי העבודה בכלכלת הפלטפורמה

שרת הכלכלה והתעשייה הכריזה על הקמת הצוות בהובלת זרוע העבודה, שיפעל למשך שלושה חודשים ויגבש המלצות לפיקוח וחקיקה | ברביבאי: "עלינו לבחון את יחסי עבודה הנדרשים ולהגדיר כלים מוסכמים בין הצדדים"

שליח וולט בתל אביב (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
שליח וולט בתל אביב (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי הודיעה היום (רביעי) על הקמת צוות בהובלת זרוע העבודה שיבחן את משמעויות כלכלת הפלטפורמה בדרך להסדרת התחום. הצוות יפעל למשך שלושה חודשים ויגיש המלצותיו לשרה עד ה-18 באפריל 2022.כלכלת הפלטפורמה כוללת מודלים עסקיים המחברים בין אנשים פרטיים, ארגונים, שירותים ומשאבים, באופנים חדשים ומגוונים שטרם הוסדרו עד היום. כך, חלקים מכלכלת הפלטפורמה, דוגמת וולט בישראל או אובר בעולם, מתבססות על מודלים של עבודה ללא יחסי עובד-מעביד.

את הצוות החדש תוביל עו״ד רבקה ורבנר, הממונה הראשית על יחסי עבודה בזרוע העבודה. מלבד נציגי הזרוע, הצוות יכלול נציגים מהביטוח הלאומי, רשות המיסים, משרד האוצר, משרד המשפטים ומישראל דיגיטלית. תפקידי הצוות יהיו מיפוי תמונת המצב בארץ ובעולם ביחס לתופעה ובכלל זאת היקף התעסוקה בכלכלת הפלטפורמות, אוכלוסיות העשויות להיפגע ממנה והשלכותיה על שוק העבודה בכלל ויחסי העבודה הנהוגים במשק.

כמו כן, מיפוי תמונת המצב הבירוקרטיות עמה מתמודדים עובדים בכלכלת הפלטפורמות, ובכלל זה הנגישות שלהם למידע באשר לזכויותיהם וחובותיהם מול גופי הממסד השונים (רשויות המס, ביטוח לאומי ועוד) ומידת המורכבות להתמודד עם חובות אלו. עוד נדרש הצוות להציע דרכים להתמודד עם תופעת השימוש כלכלת הפלטפורמה תוך מיצוי ההזדמנויות שהיא מביאה עמה אך גם תוך המלצה לדרכי פעולה כולל חקיקה, פיקוח, בקרה והכשרות במטרה לשמור על זכויות העובדים.

שרת הכלכלה והתעשייה, אלופה במיל׳ אורנה ברביבאי: "עולם התעסוקה משתנה כל הזמן וכלכלת הפלטפורמה הולכת ומתפתחת בקצב מהיר בשנים האחרונות. לצד הגמישות והיתרונות הגדולים שהיא מאפשרת לעובדים ולמעסיקים, עלינו לבחון את יחסי עבודה הנדרשים בתצורת התעסוקה החדשה ולהגדיר כלים מוסכמים בין הצדדים, תוך בחינת ההשלכות הכלכליות והחברתיות הכרוכות בכך".

שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)
שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)

הממונה הראשית על יחסי עבודה בזרוע העבודה, עו"ד רבקה ורבנר: ״התעסוקה ברשת מחייבת אותנו לבחינת הזכויות והחובות שמביא עמו ה'עולם החדש' בארץ ובעולם ולקדם אסדרה תואמת לשינויים העוברים על המשק הישראלי. צורת העסקה מאפשרת למעסיקים והעובדים רווח ותועלת רבה לציבור. בד בבד אנו נדרשים להגן על חלק האוכלוסייה החלש, הנזקק להגנה מול התעסוקה ההיברידית, עם סוגיות ביטוח לאומי ומיסוי, שיש צורך לבחון, לטובת הציבור והמדינה ככלל".רק לאחרונה הכריזה הנציבות האירופית על שורה של הנחיות שיסדירו את העסקתם של עובדי הפלטפורמות ויבטיחו את זכויותיהם ואף הכריזה כי במהלך שנת 2022 יוקם משרד אירופי מיוחד לענייני עבודה בפלטפורמות. בין היתר נקבעו מבחני תעסוקה שעשויים להגדיר את הפלטפורמה כמעסיקה, וכן נקבע כי עובדי תעשיית הפלטפורמות יוכלו להתאגד בארגון עובדים. בישראל מתקיימת בימים אלו תביעה ייצוגית כנגד חברת המשלוחים וולט, המבקשת להגדיר את השליחים העובדים בשירותה כעובדיה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!