דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

חברת החשמל חתמה הסכם להפחתת מחיר רכש הגז ממאגר תמר

להערכת החברה, תיקון הסכם רכש הגז יחסוך מאות מיליוני שקלים עד סופו ב-2030 | סעיף הצמדת מחיר הגז למדד האמריקאי עלול לשחוק את החיסכון, בגלל באינפלציה במשמעותית בארצות הברית כיום

אסדת הגז תמר (צילום ארכיון: משה שי/פלאש90)
אסדת הגז תמר (צילום ארכיון: משה שי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת החשמל הודיעה אתמול (שני) על חתימת תיקון להסכם רכש הגז ממאגר תמר, שיוזיל את עלותו. ההסכם המקורי, שחל מ-2013 עד 2028 היווה את חוזה הבסיס של המשק הישראלי ואפשר את בניית המאגר. מאמצי הממשלה לעידוד תחרות במשק הגז אפשרו לחברת החשמל להוריד את המחיר במידה מסוימת.

לפי הודעת החברה, השינויים בהסכם, שהוארך עד 2030, יביאו לחיסכון צפוי של מאות מיליוני שקלים. עם זאת, התיקון עדיין לא בתוקף, וכפוף להתקיימותם של מספר תנאים, בהם אישור של רשות החשמל, רשות החברות הממשלתיות, ובמידת הצורך אישורים שנדרשים מחוק התחרות הכלכלית.

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל: "ההסכם המחודש הוא בשורה לציבור. מחיר הגז אותו תשלם חברת החשמל לספק בתמהיל הייצור הכולל שלה, מספק יציבות במחיר טוב ומשקף תוצאה של משא ומתן עיקש ואיכותי".

תמיר עבודי, מנכ"ל זמני ודירקטור בתמר פטרוליום: "ההסכם עם חברת החשמל יגדיל משמעותית את הכנסות תמר בהשוואה להסכם המקורי, והוא מצטרף להסכם שנחתם לאחרונה עם דליה אנרגיות. הסכמים אלה מגבירים את הוודאות בהכנסות החברה מפרויקט תמר ולפיכך מספקים בסיס טוב יותר להמשך הפיתוח של המאגר".

ג'ף יואינג, מנהל שברון מזרח הים התיכון: "ההסכם אליו הגיעו הצדדים הוא  דוגמה נוספת למחויבות של שברון לבנות מערכות יחסים המבוססות על אמון ותועלת הדדית באמצעות שיתוף פעולה עם הציבור, הממשלה, לקוחות, ספקים ושותפים עסקיים נוספים".

מה קיבלה ומה נתנה חברת החשמל

השינוי המשמעותי בהסכם הוא הפחתה במחיר הבסיס שתשלם החברה, שטיפס כבר לסביבות 6.4 דולר ליחידת חום. כעת יעמוד המחיר, רטרואקטיבית מיולי 2021, על 4.5 דולר כולל הצמדות, לכמות של 3BCM בכל שנה. שם מצוי החיסכון המרכזי.

רכש גז נוסף ממאגר תמר יעשה במחיר של כ-4 דולר ליחידת חום, ללא הבטחת כמות מראש וללא הצמדה.

בתמורה החברה האריכה את ההסכם המקורי מאמצע שנת 2028 עד סוף שנת 2030. אחרי אמצע 2028 חברת החשמל לא מתחייבת לרכוש כמות מינימלית, אבל מאגר תמר גם לא מחויב לשריין לה גז.

נקודת "פתיחת" ההסכם למשא ומתן על ייקור או הוזלה אפשריים של 10% נדחה מאמצע 2024 לסופה.

חידת הצמדת מחיר הבסיס

מנגנון ההצמדה בחוזה נשאר בתוקף, עם שינוי קטן. בהסכם המקורי, בכל שנה עולה מחיר הבסיס ב-1%, בנוסף להצמדה למדד המחירים האמריקאי. במחצית החוזה, הכיוון מתהפך ומחיר הבסיס יורד ב-1% לצד אותה הצמדה.

כעת הוסכם שעליית מדד של עד 2.25% תילקח בחשבון במלואה, ועליות גבוהות יותר יוצמדו לאותה תקרה. עם זאת, עלייה של 3.75% בשנה ומעלה תילקח בחשבון במלואה.

נקודה זו רלוונטית במיוחד כיום, כששיעור האינפלציה האמריקאי עומד על כ-7%, וצפוי לייקר את עלות הגז החל משנה הבאה.

מנגנון הצמדה הזה היה צפוי מאוד בשנים בהן מדד המחירים לצרכן בארצות הברית שיקף יציבות מחירים. אם כרגע הורדת מחיר הבסיס ב-29% נראית משמעותית במידה שיכולה להוזיל את תעריף החשמל לציבור, אינפלציה ממושכת בארצות הברית תשחוק הישג זה על חשבון הציבור ולטובת בעלי האחזקות במאגר תמר.

השותפות במאגר "יישרו קו"

בתמר מחזיקים כיום כחמש קבוצות אחזקה מרכזיות. במהלך המשא ומתן, התקיימה הצעה של חלק מהמחזיקות, אליה לא הצטרפו נובל אנרג'י דאז (כיום תחת שברון), ודלק קידוחים.

מאז, דלק קידוחים מכרה את חלקה לחברת מובאדלה מאיחוד האמירויות, ונובל משמשת כמפעילה של המאגר עם אחזקה מקבילה של 25%.

במאגר לוויתן מחזיקה שברון כ-40% ודלק קידוחים כ-45%, כך שמכירת גז ממנו מעשירה אותן הרבה יותר מאשר מכירה ממאגר תמר.

ב-2020 נובל הצליחה לטרפד הסכם בין חברת החשמל לשאר המחזיקות בזכות זכות וטו שלה, תוך שהיא מסרבת להזרים גז. המדינה הכירה בזכות הווטו של נובל עד סוף שנת 2021, כפשרה ביחס למחלוקת על משמעות מתווה הגז הממשלתי משנת 2015.

צו מוסכם של רשות התחרות עיגן את זכותן של כלל המחזיקות לשאת ולתת בנפרד, ובכך להגביר את מספר המתחרים המסחריים בשוק, אבל לא קובע חובה כזו. המחזיקות במאגר בחרו שלא לשאת ולתת בנפרד, תוך ניצול כוחן המשותף. רשות התחרות גיבתה את המהלך כשקבעה שהתנהלות זו מותרת.

חברת החשמל הכינה מענה לביקורת אפשרית

חברת החשמל הודיעה אתמול לתקשורת על השיקולים שהדריכו אותה במשא ומתן: "הצורך התפעולי של חברת החשמל בעשור הקרוב יצריך רכישה של עוד גז בכמות דומה ל'כמות התפעולית'. חברת החשמל מתכננת לרכוש אותו בהליך תחרותי במחיר הנמוך ביותר שיוצע לה".

"במסגרת ניהול הסיכונים", נכתב בהודעת החברה, "החברה סבורה שעדיפים '16BCM ביד' במחיר הזול ביותר בישראל, כשיש התחייבות של המאגר לשמור לחברת החשמל את הכמות וללא כל התחייבות כמות מינימלית נוספת, אלא על בסיס צורך תפעולי – על פני מכרז שהמחירים בו לא ידועים לאף אחד, שסביר שלא יובטחו בו הכמויות ללא התחייבות מינימום של החברה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!