דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ועדת העבודה והרווחה תדון בהצעת החוק שתגדיל את המענק למנטרלי הכור בצ'רנוביל

במסגרת ההצעה של חברי כנסת מישראל ביתנו, יועלה המענק מכ-5,900 שקלים בשנה ל-7,000 שקלים החל מינואר 2023 | האוצר ומשרד העלייה הסכימו על המקור התקציבי להגדלה | בישראל חיים כיום פחות מאלף מנטרלים

אנטולי חודוס, מנטרל אסון צ'רנוביל, שעלה לישראל עם תמונותיו מתקופת השירות בכור (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
אנטולי חודוס, מנטרל אסון צ'רנוביל, שעלה לישראל עם תמונותיו מתקופת השירות בכור (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת תדון מחר (שני) בהצעת החוק להגדלת המענק למנטרלי הכור הגרעיני בצ'רנוביל (ליקווידטורים). ההצעה, אותה מקדם ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו), תגדיל את המענק ל-7,000 שקלים בשנה אחרי שנים רבות בהן כמעט ולא עודכן. בישראל חיים כיום פחות מאלף מנטרלים.

המענק השנתי לליקווידטורים עומד כיום על כ-5,900 שקלים אחרי הצמדה. הצעת החוק הנוכחית דורשת העלאה מיידית של המענק ל-7,000 שקלים, שתיכנס לתוקף בינואר 2023.

ח"כ יבגני סובה, יוזם הצעת החוק (צילום ארכיון: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
ח"כ יבגני סובה, יוזם הצעת החוק (צילום ארכיון: דני שם טוב/דוברות הכנסת)

"אסון צ'רנוביל הוא האסון הגרעיני הבינלאומי הגדול ביותר שהתרחש ומנטרליו הם גיבורים" אומר ל'דבר' ח"כ סובה. "לפני 35 שנים הם הצילו את האנושות כולה, היום זו חובתנו לסייע להם".

נכון להיום, יש הסכמה על הסעיף התקציבי עם האוצר ומשרד העלייה והקליטה, אבל אין עדיין הסכמה על שתי דרישות נוספות של ישראל ביתנו: יצירת מנגנון שיאפשר לליקווידטורים לממש את ביטוח החיים שלהם לצורך קבלת משכנתה, וביטול הדרישה לקיזוז הבטחת ההכנסה מול קבלת המענק. באוצר הבטיחו שיבחנו את הנושא.

"במשך שנים מצד חברי כנסת שאין למדינה אחריות על האנשים האלו כי זה קרה במדינה אחרת" אומר ל'דבר' ד"ר ואדים חסדן, יו"ר ברית הליקווידטורים בישראל. "מדובר בסכומים מזעריים לכן זה  בעיקר סמלי: שהמדינה תכיר באנשים שהביאו לעצירת התפשטות הקרינה והצילו את העולם בהתנדבות".

יו"ר ברית הליקווידטורים בישראל ואדים חסדן (צילום: אלבום פרטי)
יו"ר ברית הליקווידטורים בישראל ואדים חסדן (צילום: אלבום פרטי)

את החוק המקורי יזם אלכסנדר קולונטירסקי ז"ל, שעמד בראש הברית ונפטר לפני כשבועיים. החוק לווה במאבקים של שנים, כולל הפגנות ושביתות רעב. ח"כ יורי שטרן מישראל ביתנו קידם אותו עד שנחקק 2001.

מלבד המענק, שבזמנו עמד על 3,000 שקלים בלבד, התייחס החוק גם לעזרה בדיור ובבריאות לליקווידטורים. בדצמבר 2018 בג"ץ קבע שהמדינה לא יישמה את הסעיפים שנגעו לעזרה ברכישת דירה, במתן קדימות לדיור ציבורי, ליווי רפואי וביטוח ממשלתי.

מתחילת גל העלייה הגדול מארצות חבר העמים לשעבר בתחילת שנות ה-90 עלו לישראל כ-4,000 ליקווידטורים שלקחו חלק באטימה, בפירוק ובניקוי של מפעל צ'רנוביל שהתפוצץ ב-26 באפריל 1986 ויצר את האסון הגרעיני הגדול בהיסטוריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!