דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

גל עליות המחירים: החשמל התייקר ב-5.7%

התעריף הכולל לצרכן הביתי היה אמור לעלות בכ-5%, אך לבסוף הוחלט על שיעור גבוה יותר, בגלל "המשך התייקרות הפחם במהלך חודש ינואר"

קווי חשמל (צילום: לואיס פישר / פלאש90)
קווי חשמל (צילום: לואיס פישר / פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל החליטה לייקר את תעריף החשמל לצרכנים ביתיים בכ-5.7%, לעומת כ-5% בלבד, כפי שהציעה בשימוע מחירים בסוף דצמבר.

החל מהיום (ג׳) יעמוד התעריף ללקוחות ביתיים על 45.98 אגורות לקוט"ש, לעומת 43.3 אגורות לקוט"ש ב-2021 ו-44.84 אגורות לקוט"ש ב-2020, ללא עלויות קבועות לספק החשמל. 

גם לאחר ההתייקרות, המחיר יהיה נמוך מגובה התעריף בשנת 2019, אז עלות החשמל לצרכן ביתי הייתה 47.16 אגורות לקוט"ש.  

ההתייקרות של קרוב ל-6% במחירי החשמל מצטרפת ליתר עליות המחירים במשק, כמו גם  במחיר המים, כאשר משק המים מהווה את צרכן החשמל הגדול ביותר בישראל.  

בהתייחסות רשות החשמל לנושא נכתב: "בנוגע להפרש בין גובה התעריף שפורסם לשימוע ובין גובה התעריף שנקבע בהחלטה הסופית, יצוין כי המשך התייקרות הפחם במהלך חודש ינואר הוא הסיבה הכמעט בלעדית להפרש".

שער הדולר ומכירת "חגית" מקזזים את ההתייקרות

לפי רשות החשמל, תעריף החשמל לצרכן הביתי היה צריך לעלות בכ-10%, באופן שיישקף את יוקר הפחם במהלך שנת 2021 והמשך רמת המחירים הגבוהה ב-2022. אולם, מספר גורמים הביאו להתמתנות העלייה בתעריף החשמל ובהם הרווחים ממכירת תחנת הכוח "חגית מזרח", שיועברו במלואם לצרכני החשמל. בנוסף, נרשמה ירידה במחירי הגז שהושפעה, בין היתר, גם מהירידה בשער הדולר. 

לעומת משבר האנרגיה המתרחש כעת באירופה, שגורם לעליות של עשרות אחוזים במחירי החשמל, גם אם באופן זמני, תעריף החשמל הישראלי צפוי לעבור שינויים מתונים יותר. הסיבה עיקרית לכך היא מבנה שוק הגז בישראל – שמבוסס מחד על חוזים ארוכי טווח, ומנגד – אין בו כיום כושר הובלה להגברת יצוא הגז, כך שהגידול בביקושים העולמיים לגז לא מסוגל להשפיע על משק הגז בישראל. להבדיל, בארצות הברית קיימים מתקני הנזלת גז, כך שהאפשרות לייצא גז ברווח גבוה תורמת לייקור מסויים גם בשוק הגז המקומי, בעוד המגמה בשוק הגז בישראל היא של ירידה מתונה במחירים.

לפי רשות החשמל, במדינות אירופה מחיר החשמל עלה בשיעור גבוה בהרבה מאשר בישראל, בעיקר בשל מלאי נמוך של גז בחודשים האחרונים. המחירים התייקרו בבריטניה (34%) שוודיה (35%), בלגיה (18%), אוסטריה (14%), וגם כמה מדינות עם עליה מתונה יותר כמו צ'כיה (9%), איטליה (9%), וגרמניה (5%). 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!