דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחירי החשמל צפויים להתייקר בכ-5% בתחילת 2022

הזינוק במחיר יחל בחודש פברואר, והוא נובע מעליית מחירי הפחם בעולם, שעל בסיסו מתבצע כ-20% מייצור החשמל בישראל | העלות לצרכן תתייקר מ-43.3 ל-45.6 אגורות לקוט"ש

משרדי חברת החשמל (צילום: רומן ינושבסקי, Shutterstock)
משרדי חברת החשמל (צילום: רומן ינושבסקי, Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל מפרסמת שימוע לגבי תעריף החשמל ובו ייקור ממוצע של 4.9% לצרכן.  הסיבה העיקרית לייקור היא התייקרות משמעותית במחירי רכש הפחם, שעל בסיסו מתבצע כ-20% מייצור החשמל בישראל ומייקר את העלות המוכרת בכ-11%.

עלות רכש הגז הנדרשת תרד מעט, ביחד עם התחזקות השקל מול הדולר מה שממתנים את העליה במחיר, יחד עם כניסה מוגברת של מתקנים חדשים לייצור חשמל סולארי במחירים זולים מבעבר.

גורם נוסף שממתן את העליה הוא הגידול בביקוש לחשמל, כך שתוספת העלות מתחלקת על פני יותר קוט"שים באופן מצרפי. כך, העלות המוכרת לחברת החשמל תגדל ב-1.9 מיליארד ש"ח, ותגיע ל-24.3 מיליארד ש"ח בסך הכל – גידול של כ-8.4%. עלות הקוט"ש לצרכן תתייקר רק ב-5.4% אחוז, מ-43.3 אגורות לקוט"ש ל-45.6 אגורות לקוט"ש. 

העלות הקבועה בגין חיבור החשמל צפויה לרדת מעט, כך שהצרכן הממוצע ישילם ב-4.9% יותר על חשמל בסך הכל. לעומת משבר האנרגיה המתרחש כעת באירופה, שגורם לעליות של עשרות אחוזים במחירי החשמל, גם אם באופן זמני, תעריף החשמל הישראלי צפוי לעבור שינויים מתונים יותר. הסיבה עיקרית לכך היא מבנה שוק הגז בישראל – שמבוסס מחד על חוזים ארוכי טווח, ומנגד – אין בו כיום כושר הובלה להגברת יצוא הגז, כך שהגידול בביקושים לגז לא מסוגל להשפיע על שמק הגז בישראל. להבדיל, בארצות הברית קיימים מתקני הנזלת גז, כך שהאפשרות לייצא גז ברווח גבוה תורמת לייקור מסויים גם בשוק הגז המקומי, בעוד המגמה בשוק הגז בישראל היא של ירידה מתונה במחירים. 

לשינויים בעלות החשמל צפויה השפעת רוחב על המשק, וקודם על על מחיר המים. ביחד, מדובר בשני מחירי בסיסי לצריכה הביתית ולתעשיה, אשר יגדילו את העלויות לייצור ויתמכו בהמשך מגמת עליות המחירים במשק.  

בשנת 2018 שר האוצר משה כחלון התלבט כיצד למתן את עליית התעריף. לבסוף התקבלה החלטה לדחות את הטלת מס הבלו על הפחם, שהסתכם ב2021 בכ-600 מיליון ש"ח וצפוי לעמוד על סכום קרוב לכך ב-2022.

מכיוון שכמעט כל הפחם בישראל נצרך בתחנות הכח של חברת החשמל, ומכיוון שהחברה ממילא אמורה להשתמש בהן כמה שפחות, הרי שהטלת המס לא מתמרצת את החברה להפחית שימוש בפחם, וספק אם המס משיג מטרה חברתית כלשהי, למעט מילוי קופת האוצר על חשבון משלמי המסים. ביטול מס זה באופן זמני או קבוע, עשויים להוזיל את תעריף החשמל בערך ב-2.7% בשנת 2022.

ייקור נוסף לצרכנים הביתיים צפוי בשנת 2023 

בתקופה הקרובה צפויה רשות החשמל לקבל החלטה על שינוי מקבצי שעות הביקוש. מטרת השימוע העיקרית היא לייקר את החשמל בשעות הערב, שם הוא נמצא בדרך כלל במחסור וייקר ליצור ולהוזיל אותו בשעות הצהריים, שם קיים ייצור חשמל בשפע, בעזרת אנרגיה סולארית.

צרכנים ביתיים משלמים בתעריף אחיד, שלא משתנה בין השעות, אך השינוי המתוכנן בתעריפים של צרכנים גדולים וצרכנים ביתיים עם מונה מסוג תעו"ז, מחייב חישוב מחדש של צפי הצריכה של הלקוחות הביתיים וקביעת מחיר ממוצע חדש. חישוב כזה עשוי לייקר את התעריף לצרכן ביתי בעוד 2-5% לפי הערכות שונות.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!