דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

עיריית חדרה תעתור לבג"ץ נגד התכנית לבנות תחנת כוח נוספת בעיר

העירייה תבקש מבית המשפט לבטל את החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות על הקמת התחנה OPC-2, עוד לפני אישורה בממשלה, בגלל "פגמים מהותיים בהליך" | לפי העתירה, התחנה תוסיף זיהום אוויר ותסכן את בריאות התושבים

תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה. (צילום אילוסטרציה: מנחם לדרמן/פלאש90)
תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה. (צילום אילוסטרציה: מנחם לדרמן/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עיריית חדרה צפויה לעתור הבוקר (ראשון) לבג"ץ נגד החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) לאשר את בניית תחנת הכוח OPC-2 בעיר. כפי שדווח ב'דבר', העתירה מגיעה בעקבות האכזבה בעיריית חדרה מאישור התכנית.

העתירה צפויה להיות מוגשת עוד לפני שהממשלה אישרה את התכנית, אחד התנאים לבנייתה. לטענת העירייה, מדובר ב"נסיבות יוצאות דופן", בהן ראוי שבג"ץ יתערב לפני שהסתיים ההליך התכנוני.

העירייה טוענת לשורת פגמים בהליך האישור

בטיוטת העתירה נטען שב-2017 קבע יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה דאז אביגדור יצחקי שהתכנית להקמת OPC-2 תבוטל, ותוספת תחנות כוח באזור יוגבלו למתחם 'אורות רבין' של חברת החשמל. ההליך הצליח וכיום נבנות במתחם 2 יחידות ייצור בגז, שמיועדות להחליף 4 יחידות ייצור מיושנות בפחם.

למרות זאת, כעבור שנתיים חזרה התכנית לבניית OPC-2 להליך תכנוני בוות"ל, ולטענת העירייה, ללא קיום "קונגרס" כנדרש. לפי טיוטת העתירה, אחד הפגמים המהותיים באישור התכנית היה הוא היעדר התנאי סביבתי הנוגע להשבתת 4 היחידות הפחמיות, שכיום מיועדות לעבור למצב שימור. כלומר, למצב שכולל הפעלה מינימלית למספר שבועות בכל שנה.

עוד טוענת העירייה שחוקר התכנית ברוך יוסקוביץ' נמצא בניגוד עניינים, בשל היותו חבר המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

העירייה טוענת גם שהוות"ל אישרה את התכנית בלי שהוצגה עמדת היועצת הסביבתית לוועדה, שמצאה שראוי להתנות את התכנית בהשבתה מוחלטת של 4 היחידות הפחמיות. לטענת העתירה, יוסקוביץ' סילף התניה זו ו"פירש" אותה כמניעה להקים את התחנה כל עוד 4 היחידות הפחמיות ב'אורות רבין' עובדות כסדרן. ההבדל בין הנוסחים מאפשר להקים את התחנה כשיחידות אלו פועלות במצב שימור.

פגם נוסף, לכאורה, הוא החלטת הוות"ל לקיים דיון משותף בארבע תכניות שונות לתחנות כוח, ולקבל החלטה שקושרת ביניהן. לטענת העירייה ההחלטה מהווה חריגה מסמכות, בגלל שמדובר בקביעת מדיניות, נושא ששמור למועצה הארצית לתכנון לבנייה.

לפי החלטת הוות"ל, התכניות לתחנות הכוח OPC-2 וקסם אנרגיה הצטרפו לאישור תחנת הכוח ריינדיר. אבל אישור התכנית להרחבת תחנת הכוח דוראד, מותנה בוויתור על אחת התכניות המאושרות.

לטענת העירייה, התכנית הופקדה במרץ 2021 בלי שהוצגו לוועדה חוות דעת של המתכננת ושל היועצת הסביבתית לתכנית. העירייה דוחה את טענת הוות"ל שאלו הוגדרו כ'מסמכים פנימיים' ולא פורסמו לציבור.

לפי העתירה, חוות הדעת המקורית כללה הסבר לפיו יעוד התחנה הוא להחליף את ארבע היחידות הפחמיות, שהוחלט להחליפן ביחידות ייצור בגז באותו שטח עצמו. מה שהופך את את אישור תחנת הכוח OPC-2 לחסרת צידוק, לכאורה.

העירייה טוענת גם שיזמי התחנה הגישו את התכנית בלי שהיה להם רישיון מותנה לייצור חשמל מטעם רשות החשמל, שאמור להוות תנאי סף להליך התכנוני.

איך תשפיע OPC-2 על איכות האוויר

אם תחנת הכוח תוקם בסופו של דבר, היא תצטרף לשתי יחידות ייצור פחמיות, שתי יחידות ייצור בגז וארבע יחידות ייצור פחמיות (שאמורות לעבור ל"שימור") שכבר פועלות בסביבת העיר חדרה.

בנוסף, התחנה לא תוכננה במתכונת קבועה מראש, כך ששמורה האפשרות להקים בשטח זה תחנת כח במודל 'פיקר', כלומר תחנה לזמני שיא. תחנה מסוג זה פועלת פחות שעות בשנה, אבל פולטת באופן סגולי הרבה יותר זיהום אוויר.

בעירייה מצטטים את משרד הבריאות, לו יש רק מעמד של משקיף בוות"ל, לפיו במתווה זה עלולות להיגרם חריגות מרמות זיהום האוויר התקניות בחלקיקים ובחומצה גופרתית.

"משרד הבריאות הבהיר לחוקר שהסיכון לבריאות הציבור מתשתית של תחנת כוח בוחן מצבי הפעלה שונים של התחנה, הן במצב רגיל והן במצבי חירום ובהפעלה לא רק בגז אלא גם בדלק", נכתב בעתירה. "והניסיון בישראל מלמדנו כי מצבי פעולה אלו מתרחשים מעת לעת, לעיתים גם לתקופות ארוכות, ולכן צודקים משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ושאר המתייחסים המקצועיים באמירה שהתחנה מוסיפה זיהומים לאיכות האוויר במרחב חדרה ומגבירה את הסיכון לבריאות הציבור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!