דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

מתנגדי תחנות הכח לא עוצרים בוות"ל: "חדרה שילמה את חלקה בזיהום אוויר"

בחדרה נעזרים במשרדי עורכי דין ומתכננים על מנת לעצות את בניית OPC | בראש העין נערכים להגשת עתירה נגד תחנת קסם אנרגיה | פעילי הסביבה נערכים לסיבוב הבא

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: פלאש 90)
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל)  אישרה לפני כשבועיים מספר תחנות כח בגז, אבל המאבק הציבורי והמשפטי בתכניות נמשך בעוצמה רבה. השלב הבא אותו מסמנים הארגונים ופעילי הסביבה הוא אישור התכניות בהחלטת ממשלה.

"אנחנו בהחלט נפעיל את הקשרים שלנו שם כדי להסביר למה לטעמנו הדבר הזה הוא לא נכון. אם יש 3 חלופות, חלופת חדרה צריכה להיות האחרונה", אמר ל"דבר" רון שגן, חבר מועצת העיר חדרה. שגן הוביל מספר מאבקי סביבה בשנים האחרונות מטעם העיר, ומתכוון לשכנע גורמים בממשלה שאישור תחנת הכוח OPC 2 בחדרה הוא טעות.

העירייה שכרה את עורך הדין תומר מירז, ואת משרד עופר שפיר, המתמחים בנושאי תכנון ובניה, שעומלים בימים אלו על המלצות לראש העיר בנוגע להמשך המאבק. גם באזור השרון מתכוונים לעתור נגד האישור, בייחוד אם הממשלה תקבל החלטה לאמץ את המלצות הוות"ל.

לפי החלטת הוות"ל, אושרו תכנונית תחנות הכח קסם אנרגיה ליד ראש העין, לצד OPC 2 בחדרה, כאשר הרחבת תחנת דוראד ליד אשקלון אושרה בכפוף לביטול תכנית אחרת להקמת תחנות כח בעתיד. המלצת הות"ל טעונה באישור במסגרת החלטת ממשלה, ביחד עם תחנת הכוח ריינדיר ליד כפר סבא שאישרה הוועדה כבר ב-2019 אך לא אושרה עד כה בממשלה.

רון שגן, חבר מועצת העיר חדרה (צילום: אלבום פרטי)
רון שגן, חבר מועצת העיר חדרה (צילום: אלבום פרטי)

"חדרה שילמה את חלקה בחלוקת הנטל בזיהום האוויר ואף יותר" מסביר שגן את טענתו המרכזית, "החלטות ממשלה קודמות דיברו על כך שלא יהיה תחנות נוספות מעבר לתחנות המחזור המשולב שמוקמות כיום, בטרם יש גריטה של יחידות הפחם 1-4".

מתחם אורות-רבין בחדרה של חברת החשמל כולל היום 6 יחידות ייצור פחמיות ותיקות ומזהמות במיוחד. בשניים מהן, הותקנו 'סולקנים', מערכות הפחתת פליטות בהשקעה של מיליארדי שקלים. אבל ביחידות 1-4 הישנות יותר, אין סולקנים והן אמורות לעבור למצב שימור.

לדברי שגן, ההפעלה המזערית במצב שימור, מקבילה מבחינת פליטות להפעלת יחידה אחת ברצף לאורך כל השנה. לכך מתווסף הזיהום שנגרם מאבק הפחם המוכן לשריפה ומאפר הפחם השרוף, שחלקו נפלט לאוויר. באותו השטח מוקמות כיום 2 תחנות גז מתקדמות בשיטת מחז"מ (ייצור חשמל בגז בשיטת 'מחזור משולב'), אשר פולטות פחות זיהום אוויר מתחנה פחמית, אך למעשה יפעלו לצידן ולא במקומן.

עדכון חשוב לגבי #המאבק_בתכנית_להקמת_תחנת_הכח OPC2 בחדרה.

Posted by Ron Shagan on Sunday, January 2, 2022

הוועדה התכנסה ללא נציגי משרד הארגיה והשלטון המקומי

בחדרה פועל מטה מאבק תושבים בהובלת ארז אריאב, שטוען כי בהחלטת הות"ל לאשר את התחנה נפלו פגמים מנהליים, ביניהם אי מינוי נציג רשויות מקומיות לוועדה לאחר פרישת הנציג הקודם, אלי אסקוזידו, ראש המועצה האזורית נחל שורק לשעבר וכיום ראש רשות העתיקות.

אריאב התלונן למשרד הפנים על אי המינוי, ולאחר שלא נענה, התלונן בפני נציבות שירות המדינה. הנציבות ביקשה להבין את מהות הפגיעה, ואריאב השיב כי לשלטון המקומי יש מקום אחד בלבד בין חברי הועדה לתשתיות לאומיות, וזאת בשונה מנציגי שלטון מקומי בכל מוסד תכנון אחר, ולכן חשיבותו.

ארז אריאב, יו"ר מטה המאבק כנגד תחנת כוח נוספת בחדרה (צילום: לילך גל)
ארז אריאב, יו"ר מטה המאבק כנגד תחנת כוח נוספת בחדרה (צילום: לילך גל)

"כאשר לא קיים נציג, נמנעת הלכה למעשה היכולת להציג את טיעוני השלטון במקומי בדיונים הפנימיים של הות"ל. לאור מעמדו וחשיבותו של נציג זה, מדובר כאן הן בפגם מינהלי מהותי, והן בהדרת רגלי הרשויות המקומיות מדיונים שישפיעו עליהם ועל כל תושב בהם לעשרות שנים רבות קדימה".

גם דורית הוכנר, ראש האגף לתכנון פיזי במשרד האנרגיה וחברת הוות"ל, לא השתתפה בדיון, בשל מניעה משפטית עליה החליט היועמ"ש של משרד האנרגיה. המניעה הוחלטה בעקבות המכתב של שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד) ובו עמדותיה בתחום תחנות הכח, מה שהוגדר ע"י גורמים בסביבת הות"ל כ"יריה לעצמה ברגל". בדיון עצמו נדחתה עמדת המשרד – בעד הרחבת תחנות כח קיימות – הצידה, בעבור השיקול של העדפת ייצור החשמל קרוב לאזורי הצריכה הגדולים בגוש דן.

להעדפת שיקול זה או אחר יש השפעה כלכלית משמעותית, בכך שהיא קובעת מי יהיו היזמים הפרטיים שיורשו לבצע השקעות של מיליארדי שקלים ולזכות בעתיד בתשלומים גבוהים עוד יותר, הן בעבור ייצור החשמל והן בעבור העמדת זמינות הייצור לחברת ניהול המערכת.

קסם אנרגיה אושרה למרות קשיים תכנוניים

גם באזור ראש העין מטה המאבק אוסף בשקדנות מסמכים רבים המעידים לטענתו על שורה של פגמים בהחלטה לאשר תכנונית את תחנת הכח. הקושי המרכזי הוא החובה לחבר את תחנת הכח לצנרת ארצית של סולר ולהעמדת 2 מיכלי סולר לגיבוי התחנה, במקרה של הפסקה בזרימת הגז. חלק גדול משטח התכנית נמצא על קרקע שמסווגת כבעלת רגישות הידרולוגית גבוהה מאוד בשל קרבתה למאגרי מים בתת-הקרקע ולרדיוסי מגן של קידוחי מים פעילים, נושא שגם משרד הבריאות נדרש אליו וביקש למנוע את הפקדת התכנית במתכונתה הקיימת.

ממסמך ההשגה של משרד הבריאות ממאי האחרון לחוקר ההתנגדויות לתכנית ברוך יוסקוביץ עולה כי לפי עמדת היזמים חברת מקורות תידרש להזיז את קידוחי המים הרחק משטח התחנה, בשל התכנית להקמת רכבת המטרו, "אך הנושא לא הוצג עדיין בפני משרד הבריאות או רשות המים".

מטה המאבק חוזר על עמדת משרד הבריאות לפיה "היזמים נדרשו בהחלטה על הפקדת התכנית מיום ה-11 לינואר 2021  להציג מסמך המראה שניתן לרכז את כל המרכיבים עם פוטנציאל זיהום מי תהום, אל מחוץ לרדיוס המגן של קידוח 5 של ראש העין – היזמים לא הציגו מסמך כזה עד היום והתכנית הופקדה למרות זאת".

חזי קוגלר, מבעלי "קסם אנרגיה" ומנכ"ל משרד האנרגיה בעבר, אמר ל"דבר" כי מדובר בהטעיה. "צנרת הסולר ומיכלי האחסון יצאו מתחום רדיוסי המגן. הקידוח 'ראש העין 5', לא פעיל כבר כמה שנים בגלל שאין מים בעומק 100 מטר אליו הוא מגיע. במקורות יודעים שיש צורך להזיז אותו ולהעמיק אותו ואז גם התחנה תצא מתחום הרדיוס שלו. גם במיקום הנוכחי, נשארו בתוך הרדיוס  כמה מתקנים תעשייתיים בודדים שלפי מיטב הבנתנו הם לא עלולים לגרום לזיהום. אם הייתי מקבל נתונים שמראים אחרת, בעצמי לא הייתי מבקש לקדם משהו שעלול לזהם".

במטה מצביעים על מה שלדעתם מהווה פגמים מנהליים נוספים, שהיו אמורים למנוע את אישור התכנית – קרבה יתרה לבתי מגורים, אשר "הורחקה" מלאכותית במסמכי התכנית בניגוד למצב בשטח, ופקיעת הסכם המשבצת של קיבוץ גבעת השלושה ביוני 2019, אשר התחנה אמורה לקום על שטחו.

לפי קוגלר, "אין מגורים חוקיים קיימים או מתוכננים במרחק של 1,000 מטר מהתחנה. ברידינג או בבאר טוביה יש מגורים קיימים במרחק של 300-400 מטר. לפי המודל שלנו, אפילו בהפעלה בסולר, אין חריגה בערכי האוויר באזורי המגורים ממרחק כזה". קוגלר הוסיף כי גם לפי רמ"י אין מחלוקת אמיתית לגבי זיקת השטח לקיבוץ גבעת השלושה וכי הליכי חידוש הסכמי משבצת תמיד לוקחים מספר שנים, אך בינתיים הקיבוץ ממשיך להעביר תשלומים על הקרקע.

" מטה המאבק ימשיך לפעול בכל הדרכים בשיתוף ראשי הרשויות לביטולה של התכנית. בימים הקרובים תגובש ההחלטה על עיתוי הגשת העתירה משפטית נגד האישור בהתייעצות עם אנשי המקצוע", אמרה ל'דבר' יפה זעפרני, ממובילי המחאה.

צילום רחפן של שכונת נופרים, השטח לבניית התחנה מסומן בכתום. לטענת מטה המאבק, המרחק בין הבתים לתחנה המתוכננת הוא 950 מטרים (צילום אדיבות מטה המאבק)
צילום רחפן של שכונת נופרים, השטח לבניית התחנה מסומן בכתום. לטענת מטה המאבק, המרחק בין הבתים לתחנה המתוכננת הוא 950 מטרים (צילום אדיבות מטה המאבק)

עוד אמרה זעפרני, בכל רחבי השרון יש תכניון להפקת כמות משמעותית של חשמל סולארי, כך שגם אם על הנייר תחנת קסם לא מתחרה על יכולת ההולכה מול אנרגיות מתחדשות, היא תהווה תחרות כזו בעתיד, בדיוק כמו שאר תחנות הכח שאושרו.

תכנון פרטי שמאושר בדיעבד

כל תחנות הכח המדוברות, דוראד, OPC 2, ריינדיר, וקסם אנרגיה, נעשו בהליך תכנוני פרטי, בו יזמים מצאו קרקע שמחזיק בה גורם פרטי וסיכמו ביניהם על הקמת תחנת כח בעתיד. מוסדות התכנון הלאומיים נדרשו לאשר את השימוש הזה בדיעבד. אישור התחנות לא מבטיח הקמה, אלא יצירת מלאי תכנוני עודף, של למעלה מ4,000 מגה-ואט בסך הכל, כאשר ההקמה הנדרשת עד 2030 היא של כ1,400 מגה-ואט בלבד מדובר במצב שמקובל בעיקר בתכניות דיור – אשר רק כ60% מהן מגיעות לבסוף לידי מימוש, אך לא במתקני תשתית.

משרד האנרגיה ורשות החשמל מעוניינים באישור תכניות מעל הצורך על מנת להוזיל את החשמל בפועל. היזמים אמורים להתחרות על הקמת תחנות כח בהליך תחרותי לפיו היזם שיסכים לקבל את דמי הזמינות הנמוכים ביותר הוא זה שיקבל רשיון ליצור חשמל. בפועל, אילוצי רשת החשמל  והכוונה לסגור את תחנת רידינג המיושנת בתל-אביב יוצרים תיעדוף דווקא לאחת לפחות מתחנות הכח בשרון (ריינדיר וקסם) ותחנה אחרת באזור ראשון לציון (שורק) אשר עשויות לסייע באספקת החשמל לגוש דן הרבה יותר מאשר הרחבת דוראד או הקמת תחנת כח נוספת בחדרה.

לפי קוגלר, השימוש בטורבינה מדגם מתקדם, כפי שמתכונן בקסם, לא רק ייתן מענה לצפון גוש דן, אלא גם יכול לחסוך כסף וזיהום כתוצאה מהפחתת השימוש הקיים בתחנות כח ישנות לזמני צריכת שיא (פיקריות). תחנות אלו (בשיטת 'מחזור פתוח') אינן יעילות, אך זריזות להפעלה ויכולות להשלים את החסר בזמן ירידת הייצור הסולארי שמתרחשת במהירות גבוהה בשעות השקיעה. לדבריו, "בטורבינה מתקדמת בדגם H  ניתן להעלות ייצור בתוך חצי שעה", מה שמתאים להשלמת אנרגיה סולארית. כיום אין בישראל תחנות כח בדגם זה, והראשונה מביניהן עתידה להתחיל לפעול באמצע סוף השנה הזו, במתחם אורות–רבין בחדרה, בנצילות של למעלה מ60%, לעומת 35% בפחם או בתחנה פיקרית. לא מיותר לציין כי חברת מבטח שמיר, מבעלי קסם אנרגיה בעצמה, היא נמצאת בתהליך בניית תחנת כח נוספת, דווקא בשיטה הפיקרית הבעייתית ליד תחנת הכח אלון תבור סמוך לעפולה.

התכנון עצמו עלה לכל יזם כמה מליוני שקלים, וכל ביטול של תכנית יוריד אותם לטמיון. מכאן גם האינטרס להפעיל לחץ נגדי על הממשלה לאשר כמה שיותר תכניות. ככל שישראל לא תצליח לעמוד ביעדי הפקת החשמל מאנרגיות מתחדשות, תסריט די סביר לאור החמצת היעדים השיטתית עד כה, גדל הסיכוי להקדים את ההקמה של יותר תחנות כח בגז.

תגובת רשות המים: "תכנית תחנת הכח קסם אושרה לאחר הליך תכנוני יסודי במסגרתו בוצעו כל הבדיקות שנדרשו על ידי רשות המים, כדי לוודא שקיימים התנאים הנדרשים כדי להבטיח את ההגנה על מי התהום מפני סיכון לזיהום סולר שנדרש לגיבוי תחנת הכח".

עיריית ראש העין: "העיירה פועלת נמרצות נגד המלצת הות"ל לממשלה לאשר את תחנת הכח קסם. הפעילות מתבצעת במספר ערוצים.

"בין היתר מגבשת העירייה עתירה דחופה לבית המשפט, במסגרתה תציג את טיעוניה הרבים, ובהם הפגמים החמורים התכנוניים, היותה מנוגדת למדיניות הממשלה, הסתמכותה על נתונים שגויים ומטעים, ניגודי עניינים ופגמים מהותיים רבים נוספים היורדים לשורש העניין.

"אנו לא נוותר ולא נשתוק נוכח תהליכי קידום התוכנית בות"ל, המנוגדים למדיניות הממשלה והלוקים בכשלים חמורים תכנוניים, סביבתיים, משפטיים ואחרים רבים.

ראש העיר ובכירי העירייה פנו וממשיכים לפנות גם בימים אלה לשרי הממשלה ולחברי הכנסת שהביעו את התנגדותם באופן חד משמעי בהזדמנויות שונות בדרישה לקבל החלטה לבטל את התכנית להקמת תחנת הכוח בצומת קסם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!