דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חברי כנסת מהקואליציה דורשים משר המשפטים לקדם את צירופה של ישראל לאמנה הבינלאומית נגד התעמרות בעבודה

האמנה של ארגון העבודה העולמי נותנת בסיס רחב להגנה על עובדים מפני ניצול, השפלה, בידוד חברתי ועוד | ההסתדרות דרשה לצרף את ישראל לאמנה, ובתי הדין לעבודה החלו להתייחס לנושא ההתעמרות, למרות שהליך החקיקה בנושא לא הושלם

שר המשפטים גדעון סער (צילום: אוליביה פיטוסי)
שר המשפטים גדעון סער (צילום: אוליביה פיטוסי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

17 חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה דורשים משר המשפטים סער ושרת הכלכלה ברביבאי לאשר את צירוף ישראל לאמנה של ארגון העבודה הבינלאומי נגד התעמרות בעבודה.

״האמנה של ארגון העבודה העולמי״, אומר ל׳דבר׳ פיטר לרנר, מנכ״ל האגף לקשרים בינלאומיים בהסתדרות, ״נותנת בסיס בינלאומי ומטריה רחבה להגנות על האיש והאישה העובדים באשר הם. המטרה היא שהם יהיו בטוחים במקום העבודה שלהם״.

לדבריו, לאשרור האמנה יש משמעות הצהרתית וערכית. ישראל תיבחן על ידי ארגון העבודה העולמי במסגרת הביקורות השנתיות שהם עורכים לבחינת העמידה של המדינות באמנות השונות.

בשנים האחרונות נחשפו בישראל יותר ויותר מקרים של התעמרות בעבודה וביניהם השפלות, צרחות, הפצת שמועות על עובדים, בידוד חברתי של עובדים, נטילת קרדיט ויצירת סביבת עבודה רעילה.

יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד קרא לממשלה ביוני 2020 לקדם את צירוף ישראל לאמנה נגד התעמרות בעבודה. ״אנחנו עדים לעלייה בלתי מקובלת באלימות ובהטרדה נגד עובדים חיוניים״, כתב בר-דוד לשר העבודה, ״האמנה מגנה על כלל העובדים, כולל מתנדבים ומתלמדים, וקובעת בבירור את התפקיד של הממשלות במניעה, עיסוק ותיקון של אלימות והטרדה״.

שרת התחבורה מרב מיכאלי קידמה בעבר הצעת חוק למניעת התעמרות בעבודה, שאף עברה בקריאה טרומית בכנסת. אלא שמאז יולי 2015 החוק נתקע, ולא קודם. עם זאת, בתי הדין לעבודה בישראל החלו כבר לפסוק פיצויים בגין עגמת נפש במספר הליכים משפטיים שנגעו לאירועי התעמרות בעבודה.

״קשר השתיקה ארוך השנים סביב סוגיית ההתעמרות בעבודה החל להישבר״, אומרת ח״כ נעמה לזימי (עבודה) שיזמה את המכתב, ״הסיפורים על התעמרות בעבודה שהגיעו לתקשורת, הם רק קצה הקרחון למה שקורה בשטח. עובדים רבים כבולים למקומות עבודתם בגלל מצוקות כלכליות ולא יכולים לאפשר לעצמם לעזוב. לכל אדם מגיעה סביבת עבודה בריאה המאפשרת את הזכות הבסיסית לעבוד בצורה חופשית מהשפלה ואלימות״.

אמנה 190 של ארגון העבודה העולמי נחתמה בוועידת המאה של הארגון ביוני 2019, והיא קובעת שהמונח ׳אלימות והטרדה׳ בעולם העבודה, מתייחס למגוון של התנהגויות בסביבת העבודה אשר עשויות לגרום לנזק פיזי, פסיכולוגי, מיני או כלכלי.

המדינות החתומות על האמנה מתחייבות לקדם מדיניות של אפס סובלנות למקרי אלימות והטרדות במקומות העבודה. ישראל, היתה בין 189 המדינות שחתמו על האמנה. כעת דורשים חברי הכנסת את אשרור האמנה על ידי הממשלה, ועיגונה בחוק הישראלי.

בין חברי הכנסת שחתמו על המכתב: רם שפע, גלעד קריב, נעמה לזימי ואיבתיסאם מראענה (העבודה); סימון דוידסון, ולדימיר בליאק, יוראי להב-הרצנו ורון כץ (יש עתיד); גבי לסקי, מוסי רז, ג'ידא רינאוי זועבי ומיכל רוזין (מרצ); אלון שוסטר (כחול לבן); ינון אזולאי ומשה ארבל (ש״ס); עופר כסיף ואחמד טיבי (הרשימה המשותפת).

מהלכי חקיקה דומים לאשרור האמנה ועיגונה בחוק המקומי, הושלמו כבר על ידי ארגנטינה, אקוודור, יוון, איטליה, מאוריציוס, סומליה ודרום אמריקה. במהלך שנת 2020 הודיעו לארגון העבודה העולמי גם פיג'י, נמיביה ואורוגוואי על כוונתן להשלים מהלכי חקיקה דומים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!