החלטת הממשלה, שמובלת על ידי רה״מ החליפי יאיר לפיד ומנכ״לית משרדו נעמה שולץ, לגבי עתיד מפרץ חיפה תידחה לטובת מקצה שיפורים, בעקבות לחץ של פעילי סביבה. ההחלטה אמורה היתה לעלות לישיבת הממשלה היום (א׳), אבל מפלגת ׳יש עתיד׳ הסכימה לדחות אותה, לאחר טענות שעלו כי התכנית לא קובעת לוחות זמנים ברורים ומלאה בחורים. הצעת ההחלטה לא מתייחסת לעתיד העובדים במפרץ.
הצעת ההחלטה גובשה בהמשך לוועדת מנכ"לים ממשלתית שדנה בנושא בממשלה הקודמת ואושרה בממשלה הנוכחית. טיוטת ההחלטה הגיעה לידי פעילי סביבה שטוענים שהיא פגומה מן היסוד. לטענת ארגון "מגמה ירוקה", פעילות התעשייה המזהמת במפרץ חיפה תימשך עוד 3 עשורים לפחות על כל המשתמע מכך, במידה ולא יציבו תאריך יעד מחייב לסגירת בז״ן, לרבות פעילות הזיקוק, וכן בניית תשתיות אחסון חדשות במתחם בז"ן.
הצעת מחליטים מביכה עלולה להתקבל בממשלה ביום ראשון הקרוב בהובלת @yairlapid אחרי תהליך חובבני למדי שנועד לייצר כותרת יפה.
שתבינו את הרמה, בהודעה לעיתונות (כנראה מטעם ראש הממשלה החליפי או משרד רוה"ם, לא ברור לי), מציגים את @tamarzandberg כ"שרה לאיכות הסביבה". אמיתי!— Jonathan Aikhenbaum – יונתן אייקנבאום (@YonatanMakom) February 23, 2022
עיון באחת הטיוטות להחלטה מעלה שהיא קובעת הקמת מנהלת לקידום ולפיתוח מפרץ חיפה, אך לא קובעת באיזה משרד ממשלתי תשב, ומה יהיה הרכבה. צוות המשא ומתן מול חברת בז"ן יכלול את נציגי רשות מקרקעי ישראל, אגף התקציבים במשרד האוצר, החשב הכללי במשרד האוצר, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי) ומשרד האנרגיה, אך לא את נציגי המשרד להגנת הסביבה.
בלי לוחות זמנים מחייבים
טיוטת החלטת הממשלה מזכירה תכניות אחרת במפרץ חיפה עם תאריכי יעד שאפתניים מאוד, כמו חשמול מסילות הרכבת בחיפה (2024), הקמת בית חולים בקריות (2029) ופינוי מפעל דשנים במפרץ (2025), אבל להפסקת הפעילות הפטרוכימית אין תאריך יעד. ובכל זאת, יש סעיף המאפשר דחייה בכפוף להחלטה שתקבל שרת האנרגיה 5 שנים לפני המועד שיקבע להפסקת הפעילות.
התכניות החלופיות למקומות אחסון של החומרים שכיום מיוצרים בתשלובת מפעלי בז"ן מפורטות בהחלטה, אך לא מוזכר תקצובן ולחלקן אין תאריכי ביצוע. גורם המעורה בניסוח ההחלטה אומר ל"דבר" ש"מרוב 'עיזים' בתוך ההחלטה, מה שהיה אמור להיות העיקר שלה – התעשיה הפטרוכימית – מאוד מדולל ולא חד משמעי, ״יש פה יותר חורים מגבינה". חלק מחלופות אחסון הדלקים המוזכרות מצריכות בניית מיכלי אחסון חדשים במתחם בז"ן עצמו שהשימוש בהם אינו קצוב בזמן.
עובדי בז"ן מתנגדים לסגירה. יו"ר הועד חנן סונטג התראיין ל"דבר" בעת עבודתה של ועדת המנכ"לים הבין משרדית לבחינת עתיד מפרץ חיפה ואמר: "אם מחר לא יהיה ביקוש לדלק – אפשר לייצר מוצרים חדשים. גם היום בתי זיקוק מייצרים מימן, שזה חשוב לשוק הרכב העתידי, אפשר לעשות הרבה דברים". הצעת החלטת הממשלה לא מזכירה כלל את עתיד העובדים במפעלים, שצפויים להיסגר בעקבות קידומה.
את התעשייה הפטרוכימית אפשר לסגור כבר בעשור הקרוב. לא צריך לחכות שיקרה פה אסון!
צפו ושתפו! pic.twitter.com/yoaZI0gBDs— איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה (@envhaifa) February 24, 2022
מנכ"ל ארגון "מגמה ירוקה", אלעד הוכמן, לא חוסך בביקורת על התכנית: "תכנית פינוי התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה היא אסופה של שקרים פופוליסטים. בניגוד להמלצת המנכ"לים, אין תאריך סגירה סופי לבז"ן והפסקת הזיקוק. בניגוד להמלצת המנכ"לים, במקום לסגור תעשייה פטרוכימית בונים תשתיות חדשות לאחסון דלקים פטרוכימיים בתקציבי עתק.
"ללא תקציב ללא לוחות זמנים לפיד מחלק מתנות לאחים עופר ולבז"ן על חשבון הציבור החיפאי בשווי של מילארדים. תקציבי עתק יושקעו בפיתוח פתרון ביניים – הקמת חוות חדשות של מכלי אחסון לדלקים פוסיליים בתוך מפעלי בז"ן, כולל הקמת קו צינור חדש של קצא"א".
לטענת הוכמן, ההסכם "רשלני ומלא חורים. ללא לו"ז. כפוף למו"מ ולהסכמות עם המפעלים״. הוכמן מבקר בחריפות את השרים האחראים: ״כישלון חמור של שרת הסביבה תמר זנדברג, ואכזבה ענקית לכל מטרופולין חיפה שנופלת שוב קורבן לספין תקשורתי של לפיד, אלהרר ומפלגת יש עתיד״.