דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

צו נשיאותי של ביידן סולל את הדרך לרגולציה על קריפטו

הרשויות בארה"ב יבחנו אספקטים כמו הגנה על צרכנים ומשקיעים ובזבוז אנרגיה, בהם סובלים המטבעות מבעיות משמעותיות

הפרסומות לקריפטו מיועדות ליצור תחושת FOMO (חרדת החמצה) עוצמתית למי שלא מהמר בקריפטו (צילום: דבר) 
פרסום למטבע קריפטו (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם היום (רביעי) על צו נשיאותי ובו הנחיות למספר סוכנויות של הממשל הפדרלי לבצע מחקר לגבי כלכלת הקריפטו, על מנת להכין רגולציה מקיפה בתחום בעתיד.

הצו מציין סיכונים אפשריים שטמונים בתחום זה, אך אינו נוקט בלשון ממנה ניתן להסיק על כוונות לפגיעה משמעותית בתעשייה זו, והוא משתמש במונח "חדשנות אחראית".

התחומים אותם ביקש ביידן לבחון הם 6: הגנת צרכן ומשקיעים; יציבות פיננסית; פעילות בלתי חוקית; התחרותיות האמריקאית בשוק הגלובלי; הכלה פיננסית וחדשנות אחראית.

המלחמה של רוסיה באוקראינה עוררה חשש כי רוסיה תשתמש במטבעות קריפטו כאמצעי לעקוף סנקציות. בפועל, שימוש זה אינו קל לביצוע ומוגבל לסכומים נמוכים. הצעדים שאולי יפגעו הם סנקציות אישיות על מקורבים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, משום שהן מטפלות בסכומים נמוכים יותר, שיותר קל להסוות באמצעות המרה למטבעות קריפטו.

על פי הצו סוגיית ה"חדשנות האחראית" מכוונת לבחון את ההשפעות של צריכת האנרגיה העצומה של מטבעות קריפטו, והעובדה שאינה עולה בקנה אחד על יעדי מיתון משבר האקלים למשל.

בנוסף, הצו מנחה לבחון את האפשרות של הנפקת דולר דיגיטלי על ידי הבנק המרכזי (CBDC).

בכל אחד מהתחומים המפורטים בצו ישנן ראיות מצטברות לחריגה מהכללים המקובלים בכלכלה הרגילה. שווקי הקריפטו נטולים כמעט לחלוטין כל סוג של הגנות צרכניות והגנות למשקיעים ודומים יותר לזירות הימורים. הויקיפדית והמתכנתת מולי וויט הקימה אתר העוקב מדי יום אחר דיווחים על הונאות, תביעות נזיקין, עבריינות פיננסית מעשי בריונות ונזקים חברתיים אחרים הקשורים לתעשיית הקריפטו. פריצות וגניבות מזירות מסחר בקריפטו גם הן קורות בשיעור גבוה מאוד לעומת גניבות ממוסדות פיננסיים מפוקחים.

צריכת האנרגיה העצומה של חלק מהמטבעות כמו ביטקוין ואת'ר משמשת אך ורק לאבטחת תשלומי קריפטו. שווקי הקריפטו חסרי כל יציבות פיננסית, כך שהסיכון הנובע מהם עומד בזיקה ישירה לעצמת החשיפה בין נכסים פיננסיים מפוקחים לנעשה בזירות למסחר בקריפטו.

מטבעות הקריפטו שאינם זוללי אנרגיה במתכוון הם על פי רוב המטבעות הפחות פופולריים בשוק.

רוב מוחלט של משתמשי הקריפטו רוכשים את המטבעות בעזרת חשבונות הבנק שלהם, ואילו הכלה פיננסית מכוונת בעיקר לאנשים חסרי חשבון בנק, דוגמת אמצעי תשלום פשוטים בטלפונים סלוריים באפריקה, ללא היזקקות לאינטרנט, סמראטפונים, מחשבים ובנקים ותוך אימוץ המטבע הלאומי הקיים.

מטבעות קריפטו הומצאו ע"י יחידים בעלי ביקורת אידיאולוגית על ניהול הכסף בידי המדינה. הם יצרו אותו במכוון כך שלא יהיו כפופים לניהול המוסדות הלאומיים הקיימים ולפיקוח פיננסי מטעם המדינה. במובן זה, הצו של ביידן נוקט בלשון מאוזנת ללא נטייה חד משמעית כלפי אימוץ מטבעות הקריפטו או הטלת איסורים כנגדם, אלא רק מבטא את הצורך לקבוע להם רגולציה.

עם זאת, הפירמות המתפרנסות מכלכלת הקריפטו צפויות להפעיל מאמצי לובי משמעותיים על מנת למנוע הטלת רגולציה פיננסית, מה שעלול לפרום לחלוטין את המודל העסקי שלהן, בו הלקוחות נושאים במלוא הסיכון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!