דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ממשל ביידן: מיאנמר ביצעה רצח עם במיעוט הרוהינגי

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן צפוי להכריז היום (ב') על ההחלטה בפתיחת תערוכה על הזוועות שעברו בני המיעוט המוסלמי | המהלך נועד להגביר את הלחץ הבינלאומי על מיאנמר, אבל לא יחייב את ארה"ב לנקוט בפעולות ענישה

פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום ארכיון: AP Photo/Suvra Kanti Das)
אוריאל לוי

הממשל האמריקאי הכריע שהאלימות שהפעיל צבא של מיאנמר כלפי בני הרוהינגיה עונה על ההגדרות של רצח עם ופשעים נגד האנושות. כך אמרו הלילה (שני) גורמים רשמיים בבית הלבן לסוכנות הידיעות רויטרס. המהלך נועד להגביר את הלחץ כנגד החונטה הצבאית ששולטת כעת במיאנמר.

הכרה ברצח עם אינה מחייבת פעולות ענישה של ארה"ב, אך יש לה תוקף משפטי בנוגע לתביעות שיעשו נגד המשטר במיאנמר במערכת המשפט האמריקאית.

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן צפוי להכריז היום על ההחלטה בפתיחת תערוכה על הזוועות שעברו בני המיעוט המוסלמי במוזיאון השואה בוושינגטון. ההכרה ברצח העם מגיעה  כמעט 14 חודשים לאחר שבלינקן נכנס לתפקיד והתחייב לבחון מחדש את האלימות במיאנמר.

בלינקן הורה על "ניתוח משפטי ועובדתי חדש", אמרו גורמים בבית הלבן לרויטרס הניתוח החדש הביא למסקנה שצבא מיאנמר מבצע רצח עם, ובוושינגטון מאמינים שהאישומים נגדו יגבירו את הלחץ הבינלאומי להטיל על החונטה הצבאית את האחריות לפשעים "החמורים ביותר בספר החוקים".

ההחלטה "מאותתת לעולם, ובמיוחד לקורבנות ולניצולים הרוהינגים, שארצות הברית מכירה בחומרת המעשים", אמר בכיר במחלקת המדינה על הודעתו הצפויה של בלינקן. "זה הולך להקשות עליהם לבצע זוועות נוספות".

בלינקן צפוי להכריז היום גם על תקציב של מיליון דולר למימון נוסף עבור מנגנון החקירה העצמאי של הפשעים במיאנמר (IIMM), גוף של האו"ם שבסיסו בג'נבה ותפקידו לאסוף ראיות לתביעות עתידיות נגד החונטה הצבאית.

"זה הולך לחזק את עמדתנו כשאנחנו מנסים לבנות תמיכה בינלאומית כדי לנסות למנוע מעשי זוועה נוספים ולחייב אותם לשאת באחריות", אמר הפקיד האמריקני.

הסנאטור האמריקני ג'ף מרקלי, חבר בוועדת יחסי החוץ של הסנאט שהוביל משלחת קונגרס למיאנמר ובנגלדש ב-2017, בירך על המהלך. "אמנם הקביעה הזו הגיעה מאוחר מדי", אמר, "אבל בכל זאת מדובר בצעד רב עוצמה וחשוב ביותר להטיל את האחריות על הפשעים על המשטר האכזרי הזה".

יממה לפני שעזב את הבית הלבן הכריז נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ שסין, בת בריתה של מיאנמר, מבצעת רצח עם במיעוטים המוסלמים במחוז שינג'יאנג. ממשל ביידן אימץ את החלטת קודמו בנוגע לרצח העם בסין, אבל לא פעל בנושא מעבר לכך. כעת, לפי האמריקאים, מתבצעות שתי רציחות עמים פעילות במזרח אסיה, כשבשני המקרים המבצעים הם משטרים עוינים לוושינגטון והקורבנות הם קבוצות מיעוט מוסלמיות.

סין מכחישה את הטענות שמאסרם של בין מיליון לשני מיליון מוסלמים במה שהיא מגדירה "מחנות לחינוך מחדש" עונים על ההגדרה רצח עם. שגרירות מיאנמר בוושינגטון ודובר החונטה לא השיבו לבקשות התגובה של רויטרס.

רצח שיטתי, אונס והצתת כפרים

כוחות הביטחון של מיאנמר פתחו ב-2017 במבצע צבאי במחוז ראקין, שאילץ לפחות 730 אלף מבני הרוהינגיה להימלט מבתיהם אל בנגלדש השכנה. הפליטים סיפרו על מעשי טבח, רצח שיטתי, כולל של תינוקות וילדים, אונס המוני של נשים ונערות והצתות של כפרים. סרטונים שהפיצו חיילי מיאנמר ותצלומי לוויין אישרו את העדויות של הפליטים הרוהינגים.

ב-2021, תפס הצבא את השלטון מיאנמר ואסר את הגורמים האזרחיים בממשלה, כולל מנהיגת המדינה עד אז אונג סן סו צ'י.

פקידים אמריקאים ומשרד עורכי דין חיצוני אספו ראיות במאמץ להכיר במהירות בחומרת הזוועות, אבל מזכיר המדינה בממשל טראמפ מייק פומפאו סירב לקבוע שמדובר ברצח עם.

הצבא של מיאנמר הכחיש שביצע רצח עם נגד בני הרוהינגה, שאזרחותם במיאנמר נשללה לפני שנים רבות, ןטען שהמבצע שנערך בחבל ראקין התמקד במיגור הטרור. ב-2018 קבעה משלחת של האו"ם שהמבצע הצבאי כלל "מעשי רצח עם", אך וושינגטון התייחסה בזמנו לזוועות כ"טיהור אתני", מונח שאין לו הגדרה במשפט הפלילי הבינלאומי.

מאז המלחמה הקרה, הגדיר הממשל האמריקאי שבעה אירועים כרצח עם: רצח העם הארמני בימי מלחמת העולם הראשונה (הוכר לפני שנה), התקפה על הכורדים בעיראק בסוף שנות ה-80 ( הוגדרה כך ב-1995) מעשי טבח ברואנדה ב-1994, בבוסניה ב-1995 (הוגדרו כך ב-2005),  בסודאן ב-2004, טבח דאע"ש ביזידים ובמיעוטים אחרים ב-2015, וצעדי סין נגד אויגורים ומיעוטים מוסלמים אחרים ב-2021.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!