דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

רשות המים תקדם העלאת מחירים: "מכת מוות לחקלאות"

למרות קווי היסוד של הממשלה, בהם הוסכם להוריד את מחירי המים, רשות המים תעלה ביום שלישי הצעה להעלאת המחירים. אבשלום וילן: "מהלך חסר אחריות ברמה לאומית"

השקיה בשדה חקלאי (צילום: ענת חרמוני/פלאש 90)
השקיה בשדה חקלאי (צילום: ענת חרמוני/פלאש 90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

רשות המים תקדם ביום שלישי מהלך להעלאת מחיר המים לחקלאות עד למחיר של 2 ש"ח למ"ק (קוב). ראשי הנהגת החקלאים, שנאבקים מול ניסיונות משרד האוצר והחקלאות להגביר במקביל את ייבוא הפירות והירקות לארץ טוענים כי מדובר במחיר קשה מנשוא לחקלאות בישראל. הצעד של רשות המים מגיע בסתירה לקווי היסוד של הממשלה הנוכחית, בהם הוסכם על הורדת מחיר המים לחקלאות, ואף הוקם בשבוע שעבר צוות משותף של משרדי המים, האנרגיה ורשות המים.

"העלאת מחירי המים לחקלאות תנחית מכת מוות על החקלאות הישראלית." אומר ל'דבר' אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. לטענת וילן, יו"ר רשות המים גיורא שחם החליט לקדם את המהלך בשלישי למרות הקמת הצוות, והסכמת כל סיעות הקואליציה דווקא להוריד את מחירי המים, ומוסיף כי "זהו מהלך חסר אחריות ברמה לאומית".

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל בהפגנת החקלאים (צילום: התאחדות חקלאי ישראל)
אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל בהפגנת החקלאים (צילום: התאחדות חקלאי ישראל)

העלאת מחירי המים לחקלאים היא חלק מרפורמה שגובשה ביחד עם משרד האוצר בחודש מרץ בשנה שעברה, אך קידומה נעצר בין היתר בשל התנגדות שר החקלאות דאז, אלון שוסטר, והנהגת החקלאים. קידום חוזר של הרפורמה הזו, ביחד עם קידומה החד צדדי של הרפורמה להגברת הייבוא, מגבירה את הלחץ וחוסר הוודאות אצל החקלאים. "העלאת מחיר המים, יחד עם הסרת המכסים והפתיחה המאסיבית לייבוא של פירות וירקות, יהיה סופה של החקלאות הישראלית", מתריע וילן.

בשנים האחרונות עברה החקלאות הישראלית להסתמך בעיקר על מים מוּשַׁבים, (מי ביוב מטוהרים), וצריכת המים השפירים (מים ראויים לשתייה) לא עלתה כלל. למרות זאת, מחיר המים לחקלאים עלה מ-0.88 ש"ח לקוב ב-1995 עד לרמה של 1.86 ש"ח כיום.

"בפועל, החקלאות חסכה למשק השקעות עתק במתקני התפלה – ובמקביל קלטה את מי הקולחין של צרכני העיר שהלכו וגדלו עם הגידול באוכלוסייה ועשתה בהם שימוש כגורם ייצור מרכזי", אומר וילן, "ועדיין רוצים להעלות לנו את המחיר שוב" הוא זועם.

לדברי החקלאים, העלייה במחיר המים נובעת מצורך להעלות את מחירם כחלק ממנגנון "המשק הסגור" בו מתנהל משק המים, במסגרתו מחיר המים חייב לשקף את מחירם ללא סבסוד ותקצוב ממשלתי. "ברשות המים לא רוצים להעלות את מחיר המים לצרכנים הביתיים, למרות שהעלות היא אצלם, אז מפנים אותה אלינו כי זה קל יותר. זה מהלך פופוליסטי" אומר וילן.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!