דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שיא של כל הזמנים: מחירי המזון בעולם זינקו ב-12.5% בחודש אחד

ארגון המזון העולמי של האו"ם מעדכן שבעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, המחירים הממוצעים רשמו עלייה גדולה בחודש מרץ לעומת פברואר | מדובר בעלייה הגבוהה ביותר מאז ייסוד המדד בשנת 1990

טיל בשדה חיטה באוקראינה אחרי הפצצה של צבא רוסיה (צילום: Alex Chan Tsz Yuk / SOPA Images/ via Reuters Connect)
טיל בשדה חיטה באוקראינה אחרי הפצצה של צבא רוסיה (צילום: Alex Chan Tsz Yuk / SOPA Images/ via Reuters Connect)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ארגון המזון העולמי של האו"ם מציין שבירת שיא במחירי המזון העולמיים. לפי הודעת הארגון המחירים הממוצעים עלו בחודש מרץ בכ-12.5% לעומת פברואר והגיעו לשיא של כל הזמנים (מאז ייסוד המדד בשנת 1990), כאשר גם בפברואר נפרצו שיאי המחירים הקודמים.  

רוסיה ואוקראינה הן יצואניות גדולות של חיטה ודגנים אחרים, כאשר אוקראינה היא גם יצואנית משמעותית של שמן חמניות. אף כי לא נוצר מחסור אבסולוטי במזון, ישנו ייקור משמעותי במחירים של מוצרים אלו בשווקים. הדגנים התייקרו בממוצע ב-17%, ושמן צמחי עלה ב-23%. הארגון מעריך כי לפחות 20% מהחיטה שנזרעה באוקראינה לא תיקצר בפועל, אך ייצור החיטה העולמי צפוי לעלות ב-1.1% בשנת 2022, למרות הפגיעה ביבולים באוקראינה.  

מחירי הבשר התייקרו ב-4.8% ומחירי הסוכר התייקרו ב-6.7%, לאחר ירידה של 20% בחודש מרץ. מחירי מוצרי החלב התייקרו זה החודש ה-7 ברציפות והשלימו עליה של 23.6% בתקופה זו. שר האוצר ליברמן הודיע בשבוע שעבר על הכוונה לדחות את התייקרות מחירי מוצרי החלב שבפיקוח עד לסוף השנה הנוכחית בישראל. מחירי מוצרי חלב שלא בפיקוח ומוצרי מזון אחרים כבר החלו להתייקר והמגמה צפויה להימשך. 

גוברת הסכנה לרעב

למלחמה יש גם השלכות נוספות שעשויות לייקר את ייצור המזון גם בהמשך השנה כמו התייקרות גז המחצבים, שמשמש כחומר גלם בייצור הדשנים, והתייקרות משמעותית במחירי הדשנים החקלאיים.  

מחירי מזון בגבהים כאלה, גוברת הסכנה לרעב, גם ללא מחסור משמעותי במזון. מדינות שונות נבדלות ביכולתן להבטיח מוצרי מזון לאזרחיהן. בעוד מצרים מסוגלת למכור נכסים ממשלתיים, במדינות שסועות כמו תימן, לבנון או בלתי מתפקדות כמו דרום סודן הסכנה לרעב מוחשית יותר. 

ארגון המזון העולמי פרסם תכנית להגברת ביטחון המזון, שלא ממוקדת בדרכים להוזלת המחירים, אלא להגדלת האפקטיביות של מערכות תמיכה סוציאלית מדינתיות במדינות התלויות ביבוא מזון. עוד מומלץ לספק ביחד עם תשלומי העברה חומרי הסברה בנושא תזונה בריאה, ולהגביר את המאמץ להכללת אוכלוסיות חלשות ברשימות ממשלתיות של מקבלי תמיכה, במדינות בהן מערכות המדינה אינן כוללות כיום את כלל האזרחים, מה שמונע מהם לקבל תשלומים מהממשלה.  

עוד ממליץ הארגון למקד סיוע בפליטים, אשר נעדרים מקורות הכנסה ויתקשו עוד יותר להזין את עצמם. כמוכן, הארגון מציין שמאמצי אוקראינה להמשיך לשלם קצבאות לאזרחיה עלולים להיכשל בעבור האזרחים החיים כעת תחת שליטה רוסית.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!