דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

97% מהקולות נספרו: מקרון ולה פן עלו לסיבוב השני בצרפת

מקרון זכה ב-27.6% מהקולות, ולה פן ב-23.4% | הסיבוב השני והמכריע צפוי להתקיים בעוד שבועיים

כרזות של המועמדים עמנואל מקרון ומרין לה פן מחוץ לתחנת קלפיות בצרפת (צילום ארכיון: מריון זינדל / פלאש 90).
כרזות של המועמדים עמנואל מקרון ומרין לה פן מחוץ לתחנת קלפיות בצרפת (צילום ארכיון: מריון זינדל / פלאש 90).
אוריאל לוי

נשיא צרפת המכהן עמנואל מקרון ומועמדת הימין מרין לה פן עלו לסבב השני בבחירות לנשיאות צרפת, אחרי ספירת 97% מהקולות. לפי הקלפיות שנספרו עד כה, מקרון זכה ב-27.6% מהקולות, ולה פן ב-23.4%. הסיבוב השני ייערך בעוד שבועיים.

בקלפיות בישראל הצביעו רק 10% מבעלי זכות הבחירה, ומקרון ואריק זמור זכו במרב הקולות.

רק בחודש שעבר עוד נדמה היה כי מקרון (44), איש מרכז המזוהה עם קהילת ההון ומי שידוע כמקורב לכמה איילי תקשורת, ישייט בבטחה לכהונה נוספת, בפעם הראשונה מאז הנשיא ז'אק שיראק ב-2002. הסקרים צפו לו ניצחון בפער דו-ספרתי על כל אחד מהמועמדים שיתייצבו מולו בסיבוב השני, אולם בחודש האחרון סגרה לה פן את הפער בקרב ישיר מול מקרון לאחוזים בודדים, וסקר אחד, כבר צפה לה בסוף השבוע הפסד בפער של 2% בלבד בסיבוב השני – פער שנמצא עמוק בטווח טעות הדגימה.

בוקר הבחירות לנשיאות צרפת במארסיי (AP Photo/Daniel Cole)
בוקר הבחירות לנשיאות צרפת במארסיי (AP Photo/Daniel Cole)

לה פן (53), בתו של מנהיג הימין הקיצוני ז'אן-מארי לה פן, שהתבטא באנטישמיות פעמים רבות, נחשבה במשך השנים לממשיכתו של אביה בתפיסת עולמה, אלא שהחלה לרכך את תדימתה לקראת המירוץ הקודם לנשיאות, וכך היא עשתה גם הפעם.

מקרון ינסה להמשיך לכהונה שנייה למרות התחלת קמפיין מאוחרת

כהונתו הראשונה של עמנואל מקרון בארמון האליזה התאפיינה בניסיונות חוזרים ונשנים להעביר רפורמות שנתפסו כמיטיבות עם המעמד הגבוה בחברה – ניסיונות שכשלו בעקבות מחאות ענק ששטפו את המדינה, מהיום בו נכנס הנשיא למשרדו. הרפורמה הגדולה ביותר שניסה להעביר הייתה בתחום הפנסיה – רפורמה שהובילה לגל שביתות נרחב בכל צרפת. מקרון, שנחשב בעיני רבים כמנהיג החזק באירופה, ינסה להשלים את מלוא הקדנציה הנשיאותית שהחוקה הצרפתית מותירה, ועומדת על עשר שנים, כדי לחזק את מעמדו של האיחוד האירופי בעולם.

במשך שנות נשיאותו, נדמה כי מקרון התמתן מגישתו הימנית-קיצונית בתחום הכלכלה, אולם רבים מאזרחי צרפת חושדים כי מדובר רק במס שפתיים שנועד להיבחרות מחודשת. מקרון לא הבטיח כל רפורמה אם יבחר לכהונה שניה, והוא מעדיף לדבר על המאבק בהתחממות הגלובלית, נושא המעסיק פלח גדול מהאוכלוסייה הצרפתית.

בסוף השבוע, בריאיון האחרון לפני הבחירות, ניסה לשכנע מצביעים צעירים ובעלי עמדות כלכליות פרוגרסיביות: "בכל הנוגע לתיקון מהשורש של חוסר השוויון החברתי – התחלנו את העבודה, אבל אנחנו עדיין רחוקים מאוד מהשלמתה". מקרון הבטיח לפעול ביתר שאת גם כדי להיאבק בשינויי האקלים, והודה כי הוא מתחרט על שהחל את קמפיין הבחירות שלו רק לפני כחודש וחצי, בעוד יריביו חורשים את צרפת זה חודשים ארוכים.

לה פן: מועמדת הימין הקיצוני שהתמתנה וצמצמה את הפער

מרין לה פן מתייצבת מנגד לגישתו הניאו-ליברלית של מקרון, ומציעה לחזק את האומה הצרפתית ואת אזרחי צרפת על חשבון אילי ההון, הצהרות הקורצות רבים מהמצביעים. היא חורשת את צרפת במשך חודשים ארוכים, במסע בחירות שמרכזו בביקורת על הירידה בכוח הקנייה של מעמד הביניים ושל בעלי ההכנסה הנמוכה, ומתמקדת בשיפור איכות חייהם.

מועמדת הימין נמנעת מלהתמקד יתר על המידה בסוגיה שבעבר הייתה מזוהה איתה יותר מכל, והיא המאבק במהגרים ובאסלאם, אם כי לה פן לא זנחה את הסוגיה הזו, והיא מוסיפה להקדיש לה לא מעט מהצהרותיה. את חמש השנים האחרונות ניצלה לריכוך תדמיתה הציבורית, וגם העובדה שבבחירות הנוכחיות מתמודד איש ימין קיצוני בהרבה ממנה, היהודי אריק זמור, עוזרת לה להיראות אחראית ורציונלית יותר.

נקודת תורפה של לה פן היא ביחסים שלה עם מוסקבה, שכללו מפגש בינה לבין פוטין ב-2017 ופרסומים על הלוואה של 9 מיליון אירו שקיבלה מבנק רוסי ב-2014. לאחרונה הודתה כי הפלישה הרוסית לאוקראינה שינתה "חלקית" את עמדותיה בנוגע לפוטין ושהנשיא הרוסי "טועה", הצהירה כי היא תומכת בעם האוקראיני, וכי יש לקדם בברכה פליטים מאוקראינה המגיעים לצרפת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!