דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

קולעת בכל מצב: מרי סילברמן מככבת בליגת המכללות בכדורסל בכיסאות גלגלים

הכדורסלנית הישראלית השלימה זכייה שנייה באליפות עם מכללת אלבמה ונבחרה לשחקנית המצטיינת בגמר עם תצוגה אדירה של 24 נקודות | בראיון ל'דבר' היא מספרת על הפציעה, המעבר לכדורסל בכיסאות גלגלים והקשר המיוחד עם קבוצת מג'ד אל-כרום

מרי סילברמן במדי מכללת אלבמה. "אף אחת לא ציפתה שזה ייגמר בסל ניצחון" (צילום: Alabama adapted athletics)
מרי סילברמן במדי מכללת אלבמה. "אף אחת לא ציפתה שזה ייגמר בסל ניצחון" (צילום: Alabama adapted athletics)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

זו השנה השנייה שמרי סילברמן זוכה באליפות ליגת המכללות של ארה"ב בכדורסל בכיסאות גלגלים, הפעם היא גם נבחרה לשחקנית המצטיינת של גמר הנשים. סילברמן, המשחקת במכללת אלבמה הובילה את קבוצתה לניצחון דרמטי 48:50 על מכללת אילינוי, עם מחצית ראשונה מדהימה של 20 נקודות ב-73% אחוזים מהשדה וסך הכל 24 נקודות ו-11 ריבאונדים.

מרי סילברמן עם שחקניות אלבמה וגביע אליפות המכללות בארה"ב. "זה היה מאמץ קבוצתי" (צילום: Alabama adapted athletics)
מרי סילברמן עם שחקניות אלבמה וגביע אליפות המכללות בארה"ב. "זה היה מאמץ קבוצתי" (צילום: Alabama adapted athletics)

"אף אחת לא ציפתה שזה ייגמר בסל ניצחון, זאת תחושה שלא תיאמן", אומרת סילברמן על הסיום הדרמטי בגמר. "אני עדיין בשוק מכל מה שקרה ואיך שזה נגמר, אני כל כך שמחה שניצחנו שאין לי מילים". למרות המשחק האישי המצוין בגמר סילברמן לא שוכחת גם להחמיא לחברותיה לקבוצה: "לא יכולתי לקלוע 20 נקודות בחצי הראשון אם הן לא היו קופצות כמו מטורפות על שחקניות היריבה. זה באמת מאמץ קבוצתי".

"הבנתי שלא אחזור לשחק כדורסל על הרגליים"

הזכייה השנייה בתואר הקבוצתי והזכייה היוקרתית בתואר האישי, הגיעה אחרי ארבע שנים בלבד של סילברמן בענף. הכדורסלנית בת ה-25 ממושב שאר ישוב, החלה את דרכה במשחק הכדורסל כבר בגיל שמונה וגדלה במחלקות הצעירות של גליל עליון וגלבוע/מעיינות.

"יש לי אח תאום, שני אחים גדולים, אבא שלי היה שחקן כדורסל ומאמן כדורסל, גם אמא שלי שיחקה. אנחנו בית מאוד ספורטיבי. זה היה דבר די טבעי. אח שלי התאום התחיל ואני הלכתי אחריו", היא מספרת.

מרי סילברמן במדי מכללת אלבמה (צילום: Alabama adapted athletics)
מרי סילברמן במדי מכללת אלבמה (צילום: Alabama adapted athletics)

בגיל 15 זכתה סילברמן לשחקנית המצטיינת של גמר ליגת התיכונים בישראל, במדי תיכון הר וגיא, כשהפסידו לאוסטרובסקי רעננה. סילברמן קלעה 20 נקודות במשחק וסומנה כשחקנית עם עתיד ורוד בענף.

לצערה, בגיל 18 קריירת הכדורסל שלה הגיעה לסיומה, לאחר שעברה פציעה בברך במהלך משחק. "מישהי נכנסה בי מהצד וקרעתי את המיניסקוס. עברתי שני ניתוחים, אחד מהם בארה"ב. הבנתי שלא אחזור לשחק כדורסל על הרגליים".

"את רואה כדור, את רוצה לרוץ אליו, אבל את קשורה לכיסא"

לכדורסל כסאות גלגלים היא הגיעה די במקרה, שלוש שנים אחרי הפציעה, החלה לחפש ענף ספורט חדש בו תוכל לעסוק. "לא ידעתי שיש ענף כזה, בהתחלה התאמנתי באופני-יד. פניתי לפסקל ברקוביץ' שהפנתה אותי להתאחדות ספורט נכים, הבנתי שאין לי נכות מספיק בשביל להתחרות באופני-יד, אז שאלו אותי 'מה דעתך לשחק כדורסל כסאות גלגלים?' באותו היום כבר הלכתי לאימון".

המעבר בין הענפים השונים דורש הרבה התאמות, אתגרים חדשים וצורת חשיבה שונה, "אחד הדברים שהיו לי קשים בהתחלה, זה כשאת רואה כדור ואת רוצה לרוץ אליו, אבל את קשורה לכיסא ואת לא יכולה לרוץ אליו. צריכה לדחוף עם הידיים, את לא יכולה לדחוף עם הרגליים. בחודשיים הראשונות הרגליים שלי היו תפוסים כי כל הזמן דחפתי את הכיסא עם הרגליים".

היתרון הכי גדול שלה על שאר השחקניות בענף, הוא הניסיון שצברה שחקנית כדורסל במשך עשור. "יתרון חד משמעי זה הקליעה, ידעתי איך לזרוק. הדבר שהייתי צריכה ללמוד זה איך לנוע עם הכיסא. זה משהו מאוד שונה, כשאת משחקת על הרגליים התנועות מאוד חדות, קווים ישרים. פתאום את משחקת כדורסל כסאות הכול עגול".

סילברמן החלה את דרכה בענף בבית הלוחם חיפה, לאחר מספר אימונים עברה לאיל"ן חיפה, שם פגשה את המאמן שמלווה אותה עד היום ערן לויטה. "בזכותו הגעתי לאלבמה הוא הציע את הרעיון", היא מספרת. "אחרי שעמית ויגודה נסע לשחק בטקסס המאמן שלי אמר לי 'למה שלא תנסי גם את?' שלחתי לכל האוניברסיטאות מייל עם וידאו ואלבמה היו הכי רציניים".

"זה ענף שאין בו שחקניות"

בסיום עונת המכללות ושנת הלימודים, סילברמן חוזרת לישראל לבית הספורטיבי החדש שמצאה בפרויקט הייחודי של קבוצת הכדורסל בכיסאות גלגלים של מג'ד אל-כרום. בשנה שעברה אחרי שזכתה בליגת המכללות, השתתפה בגמר גביע ליגה לאומית ב' ועשתה היסטוריה עם המועדון בזכייה בגביע הליגה.

מרי סילברמן (במרכז) עם שחקני קבוצת מג'ד אל-כרום וצלחת אליפות לאומית ב'. "כולם תומכים ורוצים בהצלחה של הקבוצה" (צילום: אלבום פרטי)
מרי סילברמן (במרכז) עם שחקני קבוצת מג'ד אל-כרום וצלחת אליפות לאומית ב'. "כולם תומכים ורוצים בהצלחה של הקבוצה" (צילום: אלבום פרטי)

"כששיחקתי באיל"ן חיפה, שיחקתי אצל המאמן ערן לויטה ושחקנים שמשחקים במג'ד אל-כרום. הם הקימו את הקבוצה במג'דל כרום, אמרתי להם שיצרפו אותי אליכם. זה החבר'ה שהתחלתי לשחק איתם, אני מתה על החבר'ה האלו. כל משחק שלי שהם יכולים הם רואים. הם תומכים בי, אני גם רואה את המשחקים שלהם שמשודרים בפייסבוק".

מה הופך את מג'דל כרום לקבוצה מיוחדת?
"כולם עושים את זה מהלב. כולם תומכים ורוצים בהצלחה של הקבוצה. גם התמיכה של הכפר בקבוצה היא מדהימה. המון אנשים הגיעו לגמר בשנה שעברה, היו חמש מאות איש בקהל. אלו אנשים שאוהבים ספורט ורוצים לתמוך". 

איך קבלו אותך בקבוצה ובליגה של שחקנים גברים? 
"זה ענף שאין בו שחקניות. בחורה באה לשחק, אז מיד מניחים שהיא גרועה, לא רצינית, ישר מזלזלים. מה שמיוחד במג'דל כרום, האנשים האלו מהרגע הראשון פשוט מכבדים אותך, כי אתה בן אדם לידם. לא קשור למין שלך, פשוט מכבדים אותך. מעריכים אותי אקסטרה על כל מה שאני משקיעה". 

במשך שנים ארוכות הייתה נבחרת הנשים של ישראל בכדורסל בכיסאות גלגלים אחת הנבחרות הטובות באירופה. ישראל סיימה כסגנית אלופה ב-1987, במקום השלישי באליפות ב-1989 ושלוש פעמים רצופות במקום הרביעי בין השנים 1993-1997. בשנים האחרונות הנבחרת פורקה וכעת ישנן מספר שחקניות מצומצם שפעילות בישראל. סילברמן הביעה תקווה, "אולי בעתיד יקימו נבחרת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!