דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רכבת ישראל

חידוש רכבת העמק / נסיעת בכורה ברכבת העמק: ראיון עם המנכ"ל ועם נוסעים מן השורה

מנכ"ל רכבת ישראל בועז צפריר מכנה את הקו החדש "קו כלכלי חברתי" ומקווה שיחזק את יישובי האזור. הנוסעים מצידם, נעים בין נוסטלגיה לרכבת של פעם לבין האפשרות שנפתחה לקפוץ לקפה בעפולה. רכבת העמק, סיפורים מהמסילה.

רכבת העמק (צילום: דבר ראשון).
רכבת העמק (צילום: דבר ראשון).
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

הבוקר בשעה 7:00 בדיוק, 67 שנה לאחר נסיעתה האחרונה, יצאה שוב לדרכה "רכבת העמק", קו הרכבת שחצה את עמק יזרעאל וחיבר את בית שאן לרשת הרכבת הארצית. הנסיעה החגיגית, שהחלה בתחנת חיפה חוף הכרמל, ציינה את פתיחתו של הקו החדש בין עתלית לבית-שאן שעל הקמתו עמלו בארבע השנים האחרונות.

לרגל המאורע המרגש נקבע כי בתקופה הקרובה (שלושה וחצי חודשים) תהיה הנסיעה ברכבת ללא תשלום. לנסיעה החגיגית יצאו כמה עשרות נוסעים נרגשים ביניהם כאלה שמבוגרים מספיק כדי לזכור את הרכבת המקורית, משפחות עם ילדים שניצלו את החג כדי לקחת חלק באירוע ההיסטורי, ועיתונאים וצלמים שחלקם התרגשו יותר מהילדים.

דבר המנכ"ל

עוד התלווה לנסיעה בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל. צפריר אמר ל"דבר ראשון" כי להערכתו ייסעו בקו כ-20 אלף איש בשנה הראשונה, וכן שהקו ישמש גם כגשר יבשתי בין ירדן לנמל חיפה לצורך העברת מטענים. העברת המטענים תתבצע במסוף ליד בית שאן שיתחיל לפעול בעוד מספר שבועות. הקו, אותו הוא מגדיר כקו "כלכלי-חברתי", יחבר בין חיפה וכלל הארץ ליישובי העמק. הוא מקווה שכמו קו הנגב, יאפשר הקו החדש תנועה דו סיטרית ויחזק את יישובי העמק.

מנכל הרכבת וראש העיר בית שאן (צילום: דבר ראשון).
מנכל הרכבת וראש העיר בית שאן (צילום: דבר ראשון).
רכבת העמק (צילום: דבר ראשון).
רכבת העמק (צילום: דבר ראשון).

רכבת ישראל, בשיתוף פעולה עם חברת נתיבי ישראל עובדת על שלושה פרויקטים גדולים: קו מקביל לכביש 531 העוקף את ת"א מצפון, קו הרכבת לכרמיאל שיושלם ב-2017 והרכבת המהירה לירושלים ב-2018. עוד מתוכנן לתכנית החומש הקרובה הקו המהיר לאורך כביש 431 מירושלים לכיוון ראשון לציון, ללא צורך מעבר והחלפה בת"א.

לגבי נושא עבודות התחזוקה ברכבת בשבת אמר צפריר כי רכבת ישראל חזרה לסטטוס-קוו וכשם שבעשרות השנים האחרונות נעשו עבודות תחזוקה במהלך סוף השבוע, כך ייעשה גם בעתיד. "אי אפשר להפעיל את הרכבת בכל ימות השבוע כמעט 24 שעות ביממה מבלי שנעשה תחזוקה ופיתוח בסופי שבוע, ולכן פעלנו ככה במשך עשרות שנים ונמשיך לפעול ככה תמיד מכיוון שבסוף כולנו חיים במדינת ישראל וכולנו צריכים להתחשב האחד בשני."

לדבריו של צפריר, השבתת תחנות ת"א באמצע החודש שעבר לכמה ימים נועדה לצורך שדרוג הקו לטובת קו הרכבת המהיר לירושלים ושהרכבת עמדה בכל היעדים לתקופת ההשבתה ואף קיצרה אותה ביומיים מהצפוי, קיצור שצמצם ל-130 אלף נוסעי הרכבת בכל יום קושי תחבורתי. ההשבתות הללו הן, לטענתו של צפריר, מצערות אך הכרחיות והשבתות נוספות צפויות בחודש דצמבר וברבעון הראשון והשני של 2017.

לאחר קליטתם של 40 עובדי בומברדייה האמונים על הסבת קרונות הרכבת מדיזל לחשמל לעבודה כעובדי רכבת בהסכם קיבוצי ולצד פרויקט ראשוני שצפוי להתרחב במהלכו נקלטו לעבודה ברכבת 8 עובדים על הרצף האוטיסטי אומר צפריר בנושא קליטתם של עובדי קבלן ברכבת כי "בכל מקצוע שהוא מקצוע קבוע ואינו מקצוע זמני אנחנו שואפים לקלוט להעסקה ישירה. במקצועות שהעיסוק בהם והתעסוקה בהם היא זמנית, אנחנו עובדים על-ידי קבלנים שמבצעים בעבורנו את המשימה".

רשמים מפי הנוסעים

הקו המשתרך במתווה דומה לזה של רכבת העמק המיתולוגית מתחיל רשמית בתחנת עתלית ומסתיים בתחנת בית שאן כשמשך הנסיעה מחיפה לבית-שאן צפוי לעמוד על 54 דקות (כולל כל העצירות), נסיעה שלטענת משרד התחבורה עדיין קצרה בכ-11 דקות מזמן הנסיעה ברכב פרטי.

תחנות נוספות חדשות שנכללות בקו הן יקנעם-כפר יהושע, מגדל העמק-כפר ברוך ועפולה. עוד מתוכננות תחנות במרכזית המפרץ (חיפה) ובנשר.

ורדה ומיקי מואב מקרית טבעון מרוצים מאד מהנסיעה ומראים לי תמונה שצילמו במשרדי הרכבת של לוח הזמנים המקורי של רכבת העמק. לטענתם התמונה תלויה ממוסגרת בביתם והנסיעה היום ברכבת היא סגירת מעגל ומרגשת מאד עבורם.

ראש העיר בית שאן, רפאל בן-שטרית, נראה אף הוא נרגש מאד על רציף התחנה החדשה בעירו כשהוא מקבל את הרכבת הראשונה בבואה ואמר שישנה "ציפייה מאד גדולה שעם הגעת הרכבת תגיע גם תנופה של צמיחה ושגשוג לכל העיר ולכל האזור" והזמין את אזרחי ישראל להגיע ברכבת ולחגוג בבית שאן את פסטיבל סוכות וסיים "בית שאן במרכז. רבותיי, ההיסטוריה חוזרת!".

איתן שדה ותמר קלוג, שניהם מקיבוץ יגור עושים את דרכם בחזרה לחיפה לאחר שלקחו חלק בנסיעה ההיסטורית. איתן מספר שהוא עוד זוכר כילד את הרכבת חולפת ליד הקיבוץ ואיך הוא וחבריו היו מניחים מטבעות על המסילה כדי לראות כיצד הרכבת משטחת אותם. תמר מרוצה מאד מהנסיעה ורואה כיצד היא תשתמש בקו בעתיד כדי לטייל ולקפוץ לקפה בעפולה אך מבקשת שיבנו תחנה גם ביגור כמו שהיה ברכבת המיתולוגית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!