דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / מצב הכלכלה מצוין, הקיצוץ בתקציב אידיאולוגי

הגרעון ירד לרמתו הנמוכה מ-2008, עודפי הכנסות המדינה הם הגבוהים ביותר ב-15 שנים האחרונות; למרות זאת הממשלה החליטה על קיצוץ בשירותים החברתיים בשביל לממן קליטת עלייה | זו האידיאולוגיה של ממשלת בנט-ליברמן-לפיד, ולמפלגות השמאל לא מספיק חשוב לפרק על זה את החבילה

ישיבת ממשלת בנט לפיד. אם המצב טוב כל כך, למה הוחלט על קיצוץ בשירותים החברתיים? (צילום: אוהד זוויגנברג/פול)
ישיבת ממשלת בנט לפיד. אם המצב טוב כל כך, למה הוחלט על קיצוץ בשירותים החברתיים? (צילום: אוהד זוויגנברג/פול)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה החליטה אתמול (א׳) על קיצוץ של כחצי מיליארד שקלים מתקציב המדינה בשביל לממן את קליטת העולים מאוקראינה. ההחלטה עברה בלי הרבה רעש או בולטות, אבל יש לה חשיבות עקרונית. האוצר שוב מנסה לחנך את השרים, למרות שהכנסות המדינה שחצו מזמן את הצפי, יכולות לממן את כל תכניות הקליטה והרבה מעבר לזה.

על פי דיווחים, לפיד אמנם הצליח למתן את גודל הקיצוץ מכ-4.5 מיליארד שקלים – כוונתו הראשונית של שר האוצר – לכחצי מיליארד שקלים; הרוב של הקואליציה בוועדת הכספים רופף; ושרי מרצ הצביעו נגד בישיבת הממשלה. ספק אם הקיצוץ אכן יעבור בסוף. אבל האוצר מוסיף להציב ברירת סדום לשרים: או תקציב שלם למשרדי הממשלה, או תקציב לקליטת עולים. אי אפשר לקבל את שניהם.

***

העולים מאוקראינה ומרוסיה זקוקים לכסף, אבל לא במתכונת של קיצוץ תקציבי. אם ההצעה תאושר, המשמעות תהיה שבישראל יחיו יותר אזרחים, אבל הם יחיו מאותה עוגת תקציב שלא גדלה. לכן, כלל האזרחים יקבלו פחות ביטחון, פחות תחבורה, פחות משטרה, פחות חינוך, פחות שירותי תעסוקה ורשתות ביטחון מביטוח לאומי. למעמדות המבוססים יש חסכונות וידם משגת לשירותים הפרטיים, העשירונים הנמוכים שוב יפגעו כלכלית.

כיצד נולדה ברירת האו-או, אותה מחייב האוצר? או קליטת עלייה או תקציב לשירותי המדינה? אם הכנסות המדינה ממסים גדלו, הצמיחה עלתה והגרעון הצטמצם לרמתו הנמוכה מ-2008, מדוע צריך לקצץ ולא להגדיל את העוגה?

ליברמן מתגאה בנתוני המקרו של ישראל, ובצדק. בחודש מרץ לבדו נרשם עודף תקציבי של כ-0.7 מיליארד שקלים. מתחילת השנה נרשם באופן חריג עודף של 23.4 מיליארד שקלים בקופת המדינה. הפעם האחרונה בה היה עודף תקציבי ברבעון הראשון של השנה, היתה ב-2007. יש כסף, אז מדוע לא ישמש לקליטת עלייה?

למעשה, יש כל כך הרבה כסף, שליברמן מתחיל לוותר על הכנסות מדינה באמצעות הורדת מסים, כמו הפחתת המס על הדלק והטבות מס לעשירונים הגבוהים.

***

הסיבה היא אידיאולוגית. לתפיסתו השמרנית של שר האוצר, כל הוצאה חדשה תמיד צריכה לבוא על חשבון הוצאה אחרת, גם כשאין בכך שום צורך או היגיון כלכלי.

את חוק ״תקרת ההוצאה״ העביר שר אוצר אחר, בנימין נתניהו, בשנת 2004. המטרה היתה להגביל תמיד את גודל העוגה, גם כשיש כסף. כיום ליברמן ונתניהו יריבים פוליטיים, אבל הם שותפים אידיאולוגיים. ליברמן הולך בדרך מורו. מפלגות השמאל בקואליציה לא רואות לנכון לפרק על האידיאולוגיה הזו את החבילה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!