דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

״קייב חמקה לרוסים מבין הידיים, האוקראינים עשויים לכבוש מחדש את חרסון״

אורן האס, חוקר תורות לחימה עצמאי, מעריך שהכאוס של השבועות הראשונים למלחמה נגמר, לאחר שהאוקראינים הדפו את הרוסים מצפון חזרה לגבול בלארוס | לדבריו, רוסיה החלה את המתקפה בארבע חזיתות, אך ״כעת מרכזת מאמצים בשתיים בלבד"

חיילים אוקראינים (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)
חיילים אוקראינים (צילום: AP Photo/Rodrigo Abd)
אוריאל לוי

 "המלחמה נכנסה לשלב חדש, מפני שהרוסים הובסו בקרב על קייב", אומר ל'דבר' אורן האס, חוקר תורות לחימה עצמאי. לפני כשבועיים ערך הפיקוד הרוסי מסיבת עיתונאים בה הכריז כי הושגו כל המטרות של המבצע הצבאי עד כה, ועתה יתמקדו הכוחות באזור דונבאס, במזרח, שם מבקשים הרוסים להשלים את כיבוש המחוזות לוהנסק ודונייצק, שעל חלק משטחם הקימו ב-2014 'רפובליקות בדלניות' שהפכו לחלק מרוסיה.

"זאת הייתה הודאה רוסית בכישלון", מסביר האס, "וגם סימן שהם מכירים במצב בו קייב חמקה להם מבין הידיים״.

איך זה משנה את המלחמה?
"החשש של האוקראינים היה שהרוסים יתחפרו בפאתי קייב, ימשיכו להפציץ אותה, ינסו לכתר אותה וירתקו אליה כוחות רבים, אך היקף האבדות שספגו הרוסים היה משמעותי. נראה שהאוקראינים הבינו את זה וגם הבינו שצבא רוסיה מדלל כוחות ומתחיל להעבירם למזרח, ולכן ניצלו את ההזדמנות ודחפו את הרוסים עד גבול בלארוס. כעת המערכה נותרת באזור מוגבל של אוקראינה, בדרום ובמזרח. בכך תם הכאוס שהיה בשבועות הראשונים בו כל הארץ חזית״.

ואולי כל המתקפה על קייב הייתה בכלל הטעיה?
"יש פרשנים שמקבלים את טענת הרוסים שההתקפה על קייב לא הייתה מאמץ ראשי, אלא נועדה לרתק כוחות בשעה שעיקר המאמץ היה בדרום ובמזרח. זה לא מסתדר עם היקף הכוחות שהרוסים השקיעו שם. מצד שני, מלבד הכוחות המוצנחים והמיוחדים שפתחו את המתקפה על קייב ונכשלו, הארמיות היבשתיות שלחמו שם שייכות לפיקוד המזרח שנחשב חלש יותר, כי הוא אמור להתבסס על כוחות מילואים והארמיות שלו קטנות יותר ובעלות ציוד מיושן. קשה להיות חד-משמעיים לגבי זה. אמרתי בעבר שאני חושב שקייב היא מאמץ משני, שעה שרוב החוקרים טענו הפוך, כעת אני חושב שדווקא הם שצדקו. בכל מקרה, אין ספק שרוסיה ניהלה שלושה עד ארבעה מאמצים שונים שהיו בלתי תלויים זה בזה: בצפון ובצפון מזרח, באזור חרקיב, באזור דונבאס ובדרום. כעת יש מגמה לכנס ולארגן את המאמצים לדונבאס ולדרום״.

האס מחלק את המלחמה באוקראינה שתגיע השבוע ליומה ה-50, לחמישה שלבים: תחילה ניסו הרוסים להשיג הכרעה מהירה באמצעות יחידות קומנדו שהוצנחו בקייב. לאחר שכשלו ניסו לנוע במהירות ליעדים שקבעו, בראש ובראשונה כיתור קייב, תוך שליחת מסגרות קטנות ולא מאורגנות ללחימה רב-חיילית.

השלב הבא היה ניסיון רוסי להתקדם באופן איטי ומסודר, תוך ארגון מחודש של המסגרות הרב-חייליות שלהם. אבל הם כבר איבדו את המומנטום ואת יתרון ההתקפה מול מגן נחוש ומאורגן, שעלה עליהם במספרו שעה שהתגייס כולו. הרוסים ניסו לכתר את קייב תוך ביצוע ניסיונות איגוף רחבים יותר, מעבר למה שהיקף הכוח שלהם איפשר. הם הצליחו ליצור רצף טריטוריאלי בין חצי האי קרים לשטחים שבשליטתם בחבל דונבאס והגדיל את השטחים הללו.

השלב הרביעי מגיע בחלוף החודש הראשון למלחמה, בו איבדו הרוסים את יכולתם להתקיף וצבא אוקראינה עבר להתקפות נגד. בהתחלה מקומיות ומהוססות ואז רחבות יותר. האוקראינים הדפו את הרוסים בדרום-מערב והסירו את האיום על אודסה. בהמשך עברו להתקפות נגד באזור קייב. כשהם הבינו שהם מצליחים, והרוסים הבינו שהם מתקשים להחזיק בעמדותיהם, ההתקפות התרחבו והרוסים נסוגו.

השלב החמישי במלחמה, בו מתמקדים הרוסים במזרח ובדרום אוקראינה, ומנסים לכבוש את מריופול העיר היחידה שנותרה בשליטה אוקראינית בתוך החבל שכבשו הרוסים. האס טוען שהרוסים תקועים במקומם. 

היכולת הקרבית של הרוסים נפגעה?
"העדות הבסיסית והפשוטה היא שהם נסוגו מאזורים מסויימים וחדלו להתקדם באזורים אחרים. יש דיווחים חזותיים על מאות טנקים, נגמ"שים וכלי רכב שנהרסו או ננטשו. יש דיווחים על היקף אבדות רב, לפי האוקראינים והאמריקאים למעלה מ-20,000 איש. הערכות מדברות על כ-20 צוותי קרב גדודיים רוסיים שאיבדו יכולת לחימה וכ-35 שדורשים שיקום והתארגנות, וזה מתוך כוח שיצא למלחמה עד לכל היותר 130 צוותי קרב גדודיים. מצד שני הרוסים עדיין נלחמים ונראה שמתכוונים להמשיך״.

ומה לגבי הצבא האוקראיני?
"זה צד שחסר לנו במשוואה. האוקראינים מצליחים להסתיר את המידע הזה. אנו רואים בעיקר את האבדות בצד הרוסי, ואילו בצד האוקראיני רואים גיוס של מתנדבים ויחידות מילואים בהיקף ניכר ומשלוחי נשק, אך לא יודעים כמה נזק נגרם להם, לצבא, לתשתיות, לכלכלה, מה המשמעות של מיליוני הפליטים והעקורים, מה אורך הנשימה שלהם. אנו יודעים שחיל האוויר האוקראיני ניזוק קשות, גם אם מתמקדים בקשיים המתמשכים של מקבילו הרוסי״.

כיצד תראה המערכה במזרח ובדרום? 
"המערכה בדרום כבר מתנהלת ואנו רואים שהיא מאופיינת בהתקדמות איטית וזהירה של הרוסים. מראשית המלחמה טענו פרשנים שהאיום העיקרי על צבא אוקראינה יהיה כיתור של חלק ניכר מכוחותיו במזרח, במאמץ שיבוא מכיוון אזור חרקיב דרך איזיום ובמקביל מדרום. אולי אפילו כיתור משמעותי דרך העיר דניפרו. לא ברור עד כמה מאמץ כזה בהישג ידו של צבא רוסיה בטווח הנראה לעין. הרוסים מתעקשים לכבוש את מריופול והעיר כבר נכתשה וספגה הרס עצום״.

זה יראה שונה ממה שראינו עד עתה?
"סביר שהמערכה תמשיך להיות מאופיינת בהפעלת אש משני הצדדים ושחיקה. יכול להיות שנראה בקרוב מהלך אוקראיני להשיב לידיהם את העיר חרסון, בדרום מערב, שהיא העיר הראשונה שנכבשה על-ידי הרוסים והם מתקשים להגן עליה״.

מה הקשיים שצפויים לרוסים?
"רוסיה ספגה נזק רב, אך היא עוד בעלת כושר לחימה. יש לה אתגר לבנות מחדש כוחות צבא. היא פועלת במרץ לגיוס מאחורי הקלעים, כלומר גיוס בלי להכריז מלחמה. בראשית החודש גויס מחזור חדש לשרות חובה בן שנה. היו ספקולציות האם הנשיא פוטין יכריז בצו על גיוס המחזור המשתחרר לגיוס "קבע". זה לא קרה וזה מעיד שאינו חש בטוח במצב הפנימי להכריז על "מלחמה", מצב שיאפשר לו גיוס נרחב, אך יהווה הודאה בכישלון וייצור לחצים מבית. גם יכולתה של הכלכלה הרוסית במבחן, היא עד כה מתמודדת עם הסנקציות באופן טוב משציפו אך לא ברור לאורך כמה זמן זה יחזיק״.

מה המשמעות של מינוי של גנרל אלכסנדר דבורניקוב כמפקד החדש למערכה?
"המשמעות היא שהרוסים הבינו שעליהם לארגן את מערכת הפיקוד והשליטה טוב יותר. הם הבינו שהאופן בו פעלו עד כה כשל. גם ההחלטה להתמקד בזירה אחת רחבה, של הדרום והמזרח מאפשרת זאת. עד כה המערכה נוהלה על-ידי ארבעה מפקדי מחוזות צבאיים שונים, שתואמו ממוסקבה, מהמרכז הלאומי להגנת הפדרציה הרוסית. כעת סביר שהתיאום ישתפר תחת פיקודו של דבורניקוב״.

איזה אסטרטגיה אתה צופה שדבורניקוב יביא?
"דובר רבות על כך שדבורניקוב, פיקד על הכוחות בסוריה. אני חושב שבשלב הזה גם אנחנו וגם הוא הבנו את ההבדל בתנאים בין סוריה לאוקראינה. ברור שהוא נבחר קודם כל כי הוא היה המצליח מבין ארבע מפקדי החזיתות שפעלו, הוא היה מפקד חזית הדרום. נראה שהוא יעבוד בזהירות ובשיטתיות וינסה למצות את הפעלת האש לכיבוש שטחים הדרגתי, כשכל שטח שנכבש מוגן קודם כל, ורק אחר-כך עוברים הלאה. כבר עכשיו אנחנו רואים התמקדות עיקשת במריופול ולא ריצה קדימה. זה אופיני לפיקוד של דבורניקוב במערכה בדרום״.

מה היא תמונת הניצחון שכל צד חותר אליו?
"אומרים שיש לחץ על הצד הרוסי להביא הישג כלשהו בהקדם, במיוחד עד מצעד הניצחון על גרמניה הנאצית ב-9 במאי, שהוא אירוע משמעותי בלוח השנה הרוסי. שני הצדדים רוצים הישגים וכמו שציינתי קודם – לא ברור לטובת מי פועל הזמן. האוקראינים רוצים לראות את הצבא הרוסי נהדף לפחות לקווי ה-23 בפברואר (ערב הפלישה הרוסית). ובאופן הצהרתי, הם חזרו לדבר על שחרור מלא של קרים ודונבאס. הרוסים במצב קשה יותר כי ברור לכל שהם הובסו עד כה ולא השלימו הישגים מהותיים. אבדן העיר חרסון עשוי להיות מכה נוספת. מצד שני, כיבוש כלל דונבאס, במיוחד תוך כיתור כוחות אוקראינים משמעותיים, הוא משהו שיכול לשמש תירוץ לניצחון. אם בקיץ, כשהאדמה תתייבש ושני הצדדים ישלימו בניין כוח משמעותי, עדיין נהיה במלחמה, אנו עלולים לעמוד בפני שלב חדש של התנגשות משמעותית״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!