שר האוצר, אביגדור ליברמן, חתם היום (רביעי) על אישור להעברת רציפים ריקים נוספים לנמלים הפרטיים. הרציפים, שכיום אינם מצוידים, יימסרו לנמלים הפרטיים החדשים לתקופה של שנתיים או עד לצמצום היקף התור בכניסה לנמלי הים.החליטה שרת התחבורה מרב מיכאלי להעביר את רציף 28 באשדוד ורציפים 7 ו-8 בחיפה לרשות נמל הדרום באשדוד שבשליטת TIL השוויצרית, ונמל המפרץ בחיפה שבשליטת SIPG הסינית. הרציפים שייכים כיום לחברת נמלי ישראל, ועומדים ריקים לאחר ששימשו לבניית הנמלים החדשים.
בשבוע שעברהמהלך הוסבר על ידי מיכאל והאוצר במטרה להקל על הפקק הארוך בכניסה לנמלי ישראל שהם שער הייבוא והייצוא העיקרי של סחורות למדינת ישראל. נכון להיום ישנן מעל ל-80 אוניות מחוץ לנמלים, ובאוצר מסרו כי הקצאת שלושת הרציפים תגדיל את יכולת הפריקה של מטען כללי. אלא שלא ברור האם המהלך צפוי באמת להקל על העומס. על-פי מרבית גורמי המקצוע, משבר הפקק בנמלים נובע בעיקרו ממחסור בכוח אדם, שהרציפים החדשים אינם עתידים לפתור. הרציפים החדשים לא מאובזרים כיום במנופים וכלי פריקה הנחוצים לצורך הפעלתם, כך שלא ברור כיצד יועיל הדבר לפריקת האוניות.
משבר הקורונה יצר משבר עומסים בתחום ההובלה הימית בכל העולם, ולא רק בישראל, בין היתר על רקע שיבושים מתגלגלים בשרשרת האספקה ועליית היקפי ההזמנות מחו"ל באינטרנט.
העברת הרציפים מתבצעת על אף התנגדות הגורמים המקצועיים בחברת נמלי ישראל וברשות הספנות. בעבר, התנגדה אף השרה עצמה למהלך הזה, שצפוי לערער את האיזון התחרותי בין הנמלים השונים ולפגוע בסופו של דבר ביכולתם של הנמלים הוותיקים להתחרות בנמלים החדשים.
בהסתדרות הכריזו בשבוע שעבר על סכסוך עבודה בנמלי אשדוד וחיפה על רקע המהלך החד-צדדי המאיים על יציבותם הכלכלית של נמלי הים הוותיקים לטווח הארוך – מהלך שהוכרז בתקופת 60 הימים בהם הורה בית הדין הארצי לעבודה למדינה לשאת ולתת עם העובדים על עצם פריקת המטען הכללי בנמלים החדשים. סכסוך העבודה כולל 2,600 עובדים ועובדות בנמלי ישראל, נמל חיפה, נמל אשדוד, חברה תעבורה ימית חיפה וחברת תעבורה ימית אשדוד.
התאחדות התעשיינים הגישה עתירה לבית הדין הארצי לעבודה שהוציא צו מניעה נגד השביתה בנמלים.