דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ליברמן אישר העברת רציפים לנמלים הפרטיים

הרציפים יימסרו לנמלים הפרטיים במטרה "לצמצם את העומסים", למרות שהרציפים החדשים לא מאובזרים במנופים וכלי פריקה נחוצים להפעלתם | בהסתדרות הכריזו על סכסוך עבודה, והתאחדות התעשיינים עתרה לבית הדין שהוציא צו מניעה

עובד נמל אשדוד פורק מכולה (צילום: פלאש90)
עובד נמל אשדוד פורק מכולה (צילום: פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר, אביגדור ליברמן, חתם היום (רביעי) על אישור להעברת רציפים ריקים נוספים לנמלים הפרטיים. הרציפים, שכיום אינם מצוידים, יימסרו לנמלים הפרטיים החדשים לתקופה של שנתיים או עד לצמצום היקף התור בכניסה לנמלי הים.בשבוע שעבר החליטה שרת התחבורה מרב מיכאלי להעביר את רציף 28 באשדוד ורציפים 7 ו-8 בחיפה לרשות נמל הדרום באשדוד שבשליטת TIL השוויצרית, ונמל המפרץ בחיפה שבשליטת SIPG הסינית. הרציפים שייכים כיום לחברת נמלי ישראל, ועומדים ריקים לאחר ששימשו לבניית הנמלים החדשים.

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

המהלך הוסבר על ידי מיכאל והאוצר במטרה להקל על הפקק הארוך בכניסה לנמלי ישראל שהם שער הייבוא והייצוא העיקרי של סחורות למדינת ישראל. נכון להיום ישנן מעל ל-80 אוניות מחוץ לנמלים, ובאוצר מסרו כי הקצאת שלושת הרציפים תגדיל את יכולת הפריקה של מטען כללי. אלא שלא ברור האם המהלך צפוי באמת להקל על העומס. על-פי מרבית גורמי המקצוע, משבר הפקק בנמלים נובע בעיקרו ממחסור בכוח אדם, שהרציפים החדשים אינם עתידים לפתור. הרציפים החדשים לא מאובזרים כיום במנופים וכלי פריקה הנחוצים לצורך הפעלתם, כך שלא ברור כיצד יועיל הדבר לפריקת האוניות.

משבר הקורונה יצר משבר עומסים בתחום ההובלה הימית בכל העולם, ולא רק בישראל, בין היתר על רקע שיבושים מתגלגלים בשרשרת האספקה ועליית היקפי ההזמנות מחו"ל באינטרנט.

העברת הרציפים מתבצעת על אף התנגדות הגורמים המקצועיים בחברת נמלי ישראל וברשות הספנות. בעבר, התנגדה אף השרה עצמה למהלך הזה, שצפוי לערער את האיזון התחרותי בין הנמלים השונים ולפגוע בסופו של דבר ביכולתם של הנמלים הוותיקים להתחרות בנמלים החדשים.

פריקת סחורה בנמל חיפה (צילום: shutterstock)
פריקת סחורה בנמל חיפה (צילום: shutterstock)

בהסתדרות הכריזו בשבוע שעבר על סכסוך עבודה בנמלי אשדוד וחיפה על רקע המהלך החד-צדדי המאיים על יציבותם הכלכלית של נמלי הים הוותיקים לטווח הארוך – מהלך שהוכרז בתקופת 60 הימים בהם הורה בית הדין הארצי לעבודה למדינה לשאת ולתת עם העובדים על עצם פריקת המטען הכללי בנמלים החדשים. סכסוך העבודה כולל 2,600 עובדים ועובדות בנמלי ישראל, נמל חיפה, נמל אשדוד, חברה תעבורה ימית חיפה וחברת תעבורה ימית אשדוד.

התאחדות התעשיינים הגישה עתירה לבית הדין הארצי לעבודה שהוציא צו מניעה נגד השביתה בנמלים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!