דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מלחמת האנרגיה: השימוש בפחם מזהם גובר ומחירי החשמל בישראל עלולים לעלות

רוסיה מפסיקה את הזרמת הגז לבולגריה ופולין, במה שעשוי להיות קדימון לשלב הבאה במלחמה הכלכלית | עליית מחירי הפחם עלולה להוביל לעליית מחיר גם בישראל

הרכבה של עמוד חשמל (צילום: יוסי וייס)
הרכבה של עמוד חשמל (צילום: יוסי וייס)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רבים ציפו שהמלחמה הכלכלית בין רוסיה למערב בעקבות הפלישה לאוקראינה תאיץ מעבר לאנרגיה ירוקה, אבל בינתיים מתחזקת גם מגמה הפוכה: הנצחת השימוש בפחם, דלק מזהם במיוחד, שיצא בהדרגה משימוש במדינות מערביות רבות בשנים האחרונות. עליית מחירי הפחם עלולה לגרום לעליית מחירים בישראל באמצע השנה באופן חריג.

הקרמלין הודיע אתמול שיפסיק את הזרמת הגז לבולגריה ופולין, בעקבות סירוב של פולין להסכים לדרישה הרוסית לפיה "מדינות לא ידידותיות" נדרשות לשנות את שיטת התשלום על הגז מהמטבע בו נקובים החוזים במקור – לרוב הדולר – לתשלום בו הרוכשים ימירו דולרים לרובלים בבנק רוסי ורק כך יוכלו לשלם על הגז.  הבחירה הרוסית בקליינטים קטנים יחסית כמו פולין ובולגריה, נראית כמו "בדיקת שטח מקדימה" בטרם רוסיה תנקוט צעדים כלפי גרמניה. הפסקת אספקת גז לגרמניה תגרום לנזק גבוה לכלכלה הגדולה באירופה, אך גם לנזק מקביל לסחר הרוסי. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התייחס אתמול להחלטה הרוסית לעצור אספקת גז לפולין ובולגריה ואמר כי "המטרה העליונה של הנהגת רוסיה היא לא רק לכבוש את אוקראינה, אלא לפצל ולפלג את כל מרכז ומזרח אירופה ולהטיל מכה עולמית לדמוקרטיה".

לפי אתר פוליטיקו, שורה של מדינות באירופה בוחרות כעת להגביר את היקף כריית הפחם בשטחן ולדחות מועדים לסיום השימוש בפחם בהן, צעד שמהווה סתירה חזיתית למאמץ למיתון משבר האקלים וגמילה מפחמן במשק האנרגיה.

מחיר הפחם עצמו בשוק העולמי מרקיע שחקים, ומדינות המייבאות פחם כמו ישראל, נדרשות לייקר את מחיר החשמל. בתחילת השנה התייקר החשמל בישראל בכ-5.7%, אך ההתייקרות הממושכת הפחם עלול לגרום להתייקרות נוספת וחריגה של החשמל בישראל באמצע השנה הזו, ולא רק בעדכון השגרתי בתחילת השנה. ההתייקרות הזו מתונה מאוד יחסית לאירופה משום שפחם מיובא משמש כמקור לכ-21% מייצור החשמל בישראל השנה. מאגרי הגז המקומיים (כ70%) מספקים גז במחיר יציב שנעול בחוזים ארוכי טווח והשאר באנרגיות מתחדשות (9-10%) שמחירן הממוצע במגמת ירידה עקבית משנה לשנה.

הנסיון המשותף למדינות רבות באירופה להפחית תלות ביבוא אנרגיה מרוסיה גורם בשלב זה לסתירה פנימית. העובדה כי הפחתת הביקוש ליבוא זה באה בד בבד עם עליית מחירי אנרגיה עולמית, מאפשרת לרוסיה לפצות את עצמה במידה רבה על אבדן השווקים. רוסיה מייצאת פחות אנרגיה, אך מקבלת תשלום מוגדל תמורת כל יחידת אנרגיה שבכל זאת מיוצאת. הודו וסין, לדוגמה, רוכשות נפט רוסי בהנחה משמעותית (כ-25%) ממחיר השוק, אך מחיר השוק כה גבוה שיצוא זה רווחי לרוסיה הרבה יותר מאשר יצוא במחיר השוק לפני שנה.

בדומה לכך, יבוא פחם מרוסיה לישראל, שלא משתתפת בסנקציות על רוסיה, גורם ליקור תעריף החשמל בישראל. מחיר הפחם העולמי עלה בכ-35% מתחילת השנה ופי 3.5 לעומת מחירו לפני כשנה, תופעה שחלה על כל יצואניות הפחם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!