דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרידה

טור אישי / אילן האדום

כוחו של אילן גילאון היה במוסריותו. הוא לא הגיע לתפקיד שר, הוא לא חיפש שררה. "התודעה שלי", אמר, "היא של ילד עם צרכים מיוחדים. את כל ההחלטות שלי אני מקבל משם"

ח"כ אילן גילאון בהפגנת הנכים בתל אביב (צילום ארכיון: דובר אילן גילאון)
ח"כ אילן גילאון בהפגנת הנכים בתל אביב (צילום ארכיון: דובר אילן גילאון)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

עלייתו לשמים באחד במאי מעמיקה את צדיקותו של אילן גילאון. ״הסוציאליסט האחרון״, ספדה לו אשתו יהודית בגל״צ עם הידיעה על פטירתו. ״הוא האיש שלי 50 שנים, הוא איש משפחה מדהים, את השמיים הוא היה מוכן להוריד בשבילם, והוא איש של כולם. הלב שלו מספיק רחב להכיל את כל העולם״.

במשפט אחד חיברה אשתו בין האיש ואורחות חייו לבין שליחותו הציבורית. איפה יש עוד אנשים כאלה?

כוחו של אילן גילאון במוסריותו. הוא לא הגיע לתפקיד שר. הוא לא חיפש שררה. הוא לא היה הממולח ביותר בין חברי הכנסת ולא מכונת התעמולה הגדולה ביותר. הוא לחם למען צדק. עוצמתו הייתה בכך שהתכוון והאמינו לו. כי הוא גילם זאת באורחות חייו.

***

בספר ״אור הגנוז״ מתאר מרטין בובר קווים לדמותו של צדיק. ״לא תורתו, אלא הווייתו משפיעה השפעה מכרעת״, כתב, ״ולא כל כך הווייתו בעיתים היוצאת מן הכלל, אלא הווייתו הבלתי מודגשת, הבלתי רצונית, הבלתי מודעת, בהלך הימים״. לא ברוב טקס, מסיבות עיתונאים והדר, נשמע קולו של גילאון, אלא בהלך הימים. מעבר לקידום מדיניות חברתית הוא עזר פרטנית לאלפים.

***

גילאון נולד ברומניה ובגיל 7 חודשים חלה בפוליו, מחלה שהכריחה אותו להיעזר במהלך חייו במקל הליכה ובקלנועית. בגיל 9 עלה לישראל, והשתכן באשדוד. בראיון ל׳דבר׳ לפני שנים אחדות אמר: ״איך שלא תהפוך אותי, אני בכל ההחלטות שלי, הראש שלי, ההוויה שלי שמשפיעה על התודעה שלי, והתודעה שלי היא של ילד עם צרכים מיוחדים. כל ההחלטות שלי אני מקבל משם, לא זז מזה״.

גילאון הוביל את המאבק להעלאה היסטורית של קצבת הנכות. בינואר 2017 עברה הצעת חוק שלו בכנסת להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום, מהלך שהניע את חוק העלאת הקצבאות לנכים.

בדיון שהתקיים בכנסת לפני ההצבעה, היה צריך ח״כ חיים כץ לייצג את עמדת הקואליציה נגד החוק של גילאון, אבל אלו הדברים שיצאו לו מעל לדוכן המליאה: ״אני יודע שאילן ודב חנין באים בידיים נקיות, רוצים שהנכים יקבלו את מה שמגיע להם וזה נכון, וגם אני רוצה בדיוק מה שאילן ודב רוצים, אבל לצערי״, אמר כץ וניסה לרכך עם מעט צחוק של מבוכה, ״ועדת השרים לענייני חקיקה קבעה אחרת״.

42 חברי כנסת הצביעו בעד הצעת החוק של גילאון, 39 נגד. כוחו במוסריותו. וקצבאות הנכות לא היו המאבק היחיד שניהל.

***

האחד במאי כבר לא מצוין בחגיגות, תהלוכות וריקודים ברחבי ישראל. חג הפועלים כמעט נשכח לגמרי. אבל ייתכן שהוא עוד ישמור על הפועלים, יותר משהם שמרו עליו, ויזכה לעדנה מחודשת בימים של משבר עולמי.
הידיעה על מותו של גילאון פתחה מהדורות, וכך יצא, שהאחד במאי בכל זאת הפציע לרגע אחד, ונתן זריקת עידוד: העם דורש צדק חברתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!